Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 6198 besök totalt |
Vanliga rookie-misstag?
Vilka är de vanligaste rookie-misstagen som man ska akta sig för? och då menar jag inte de som gör att man tappar några tiondelar, utan mer på de som skickar en rakt in i KFZ-Bongard klubben... ![]() . _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Det absolut mest vanliga rookie-misstaget är väl helt enkelt att man kör över sin förmåga, hornen växer ut och man tycker att man minsann är bättre än vad man är
![]() |
||||||
Det absolut vanligaste rookiemisstaget är imho att man åker av i Adenauer Forst.
I övrigt är inte ringen en minerad dräpare som tar 500 varv att lära sig. Myterna frodas många gånger som ogräs. Däremot är ringen inget ställe där man som rookie ostraffat gasar på som på en svensl bana. Krafterna pga av den avsevärt mycket högre farten spelar en spratt. (I min motorsvaga bil är jag så mycket airborne att motorn morrar till +10ggr på ett varv, hela bilen är på iaf tre ställen i luften i farter uppåt +180) Kurvorna går i varandra tre-fem i ett system, dessa tar man då dessutom i hög fart. Imho vinner man oerhört mycket på att köra dator innan man besöker stället för första gången, väl på plats så stegrar man tempot lååååångsamt, låååångsamt. ![]() Skall du ner med PCS Thomas? _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Re:
Adenauer Forst har jag redan uppfattat vara lurig efter alla filmer därifrån... Jepp, jag ska ner och åka med PCS. Dock åker jag ner på lör/söndagen så jag hoppas hinna med några varv på mån/tisdagens kvällkörning. . _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Några missar enligt mig:
- Att ta tid, bör man vänta med tills man verkligen kan banan. Att börja hetsa kan sluta dåligt. - Att missa att omkörning inte är tillåten på höger sida. - Att inte ha överdrivet stora marginaler, väldigt många ovana är ute på banan = folk gör konstiga grejer och har inte koll i backspeglarna. Jag skulle tippsa alla om att köra mycket GTR Evo, kolla på filmer om och om igen innan man åker ner och verkligen nöta in banan i minnet. Underlättar en hel del om man vet vad som kommer bakom nästa krön. Kan man på detta få åka med någon erfaren förare som visar spårval är det guld värt. EDIT: Ska man prata luriga banpartier tycker jag nog att Kallenhard (den skarpa högern), Brünnchen (kurvan ut på "rakan") är de ställen jag varit närmast att göra bort mig. Båda missarna berodde på lite för mycket ladd och rejäl understyrning som följd. Dock med gatdäck kändes mycket säkrare i år med R-däck. Sen ser antagligen problemställena helt annorlunda ut med RWD. |
||||||
Re:
Håller verkligen med, det misstaget har man definitivt med sig de första hundra varven, och säkert de efterföljande också. /A _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Re:
[quote="964RS"]
Vanligaste misstagen: 1. Man vill hålla undan för en bil som BORDE vara långsammare än en själv 2. Man vill köra om en bil som BORDE vara långsammare än en själv :-) _________________ Bernt Sjögren Cayman S -06 BTG 8.20 Driftboxad Member of Bongard Sponsors |
||||||
När jag var där med 911 första gången (mitten 90-tal) fick jag lära mig att Aremberg kallas för Porschekurvan, eftersom det var så många som brukar lägga i backväxeln där
![]() Själv har jag aldrig tyckt den varit besvärlig men det är väl för att jag fegar så mycket efter Schwedenkreutz... ![]() MVH Jonas _________________ Jonas Thiger Porsche 997 GT3 -08 Porsche 964 turbo -91 SÅLD! Porsche 964 C2 -90 SÅLD! PCS 4205 |
||||||
_________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
En erfaren förare värmer inte däck som den här snorungen
![]() http://www.youtube.com/watch?v=HS2-z Tempen kommer efterhand, dock inte lika snabbt som hemma, pga högre hastighet. Kör i regn om du får möjlighet, alltid nyttigt att prova olika underlag ![]() ALL övning ger färdighet ![]() _________________ Mattias Narin 101xBTG-8:22 Porsche GT4-20 ![]() |
||||||
Re:
Tycker curbsen är rätt okej, men det gäller ju att veta var man gå på dom och var man inte kan det. På fel ställen kan det vara katastrof. Så stalltipset är väl undvik första gången.
Jösses det där måste vara det mest korkade jag sett... |
||||||
Re:
En annan som lyckade bra var porschen som drog rakt in i arslet på en swift/clio/golf eller nåt sånt efter ungeför 100 meter i lördags.... kom inte ens fram till bron ![]() |
||||||
Re:
Den här klassikern får nog oxå tillskrivas nybörjarmisstag.... http://www.youtube.com/watch?v=q4Qxi |
||||||
Re:
Det är den enda gången jag fått applåder och glada tillrop jag hört ända in i bilen. ![]() _________________ Anders Hansson |
||||||
Re:
Klassiker ![]() ![]() |
||||||
Ett annat nybörjarmisstag är att käka den biffen som steks på den varma stenen vid bordet eller ändå värre dessutom peppra på stenen, om man vill bli populär hos ringenveteranerna på Pistenklause...
![]() Men den är jäkligt god ![]() |
||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 6198 besök totalt |