| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Storlek på avgassystem
|
2 besök senaste veckan (2010 totalt) |
|
Storlek på avgassystem
Hej, kommer under vintern bygga nytt avgassystem och min fråga är egentligen vilken storlek man ska ha. Jag har idag ett simonz 2 tums system, men funderar på 2,5 tum istället. Frågan är om det kommer ge nån effekt eller om det bara kommer låta mer. Motorn är en trimmad 2 liters 8 ventils maskin med extraktorrör med 2 tums anslutning och ger i dagsläget ca 160 hk. Mvh Micke |
||
|
BTCC har kört (om dom inte fortfarande gör det?) med 2" system, personligen tror jag att den enda vinning du har är ljudkaraktär!
Vill du ha den dovare och brötigare i tonen så kan du välja grövre med andra ord, effekt tror jag inte du hämtar, i alla fall inte nån du märker nått av förutom möjligen på ett bromspapper (nån ynka hk max) _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
ok, tackar för det! Lutar åt 2 tum men då kommer nästa fråga. Räcker det med en oval appledämpare i slutet tro? Eller blir ljudnivån outhärdlig?
Mvh Micke |
||
|
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
|
Re:
|
||
|
Jag åkte med simons 2 tum med en dämpare längst bak tidigare. Förvisso en gammal dämpare som säkert är tom på dämpmaterial, men det lät alldeles för mycket. Nu kör jag med samma system men med en av simons två mellandämpare i mitten.
Jag tror du behöver mer än en dämpare. /Anders _________________ /Anders C |
||
|
Re:
Dit med så många ljuddämpare du kan få dit. Bara skönt att slippa problem hos banor eller svensk bilbekämpning för att det låter för mycket. _________________ Roland Johansson |
||
|
tjenare!
när jag var och hälsade på Lasse jönsson under sensommaren såg jag en rätt intressant lösning på hans rally-911, på utblåsen sitter det som en burk med skivor i, och har planerat att göra samma lösning på min 02a, då den låter rätt hiskeligt och jag misstänker starkt att den inte klarar en regbesiktning hittade ingen bättre bild än denna http://i700.photobucket.com/albums/w men det är som en burk med öppningar runt om och sedan skivor, borde dämpa/slå sönder ljudet rätt effektivt och ändå gå snabbt att demontera ifall man vill ha gött flöde och lite rejsigare ljud! bara en tanke i fall du är tveksam till att gå upp till 2.5" med tanke på längre resor och vardagligt användande
_________________ MVH |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Storlek på avgassystem
|
2 besök senaste veckan (2010 totalt) |