Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Väghållning? Racing vs Rally
5427 besök totalt
jimmyc
Kalmar
Här sen Apr 2011
Inlägg: 24


Trådstartare
Väghållning? Racing vs Rally

Hur mycket av racing-teorierna kan man använda i rallysammanhang?

Inom rally verkar det fungera att åka hyffsat fort med allt ifrån "VOC-fjädring" till värsta typerna av Öhlins-grejor, vad beror detta på? är det för att det är betydligt lättare att hitta gränsen inom racing så därför halkar man efter om man inte åker med värre grejor eller vad är den stora skillnaden?

(alltså fler som "fegar" i rally)

_________________
Jimmy Christiansen
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re: Väghållning? Racing vs Rally

jimmyc skrev:
Hur mycket av racing-teorierna kan man använda i rallysammanhang?

Inom rally verkar det fungera att åka hyffsat fort med allt ifrån "VOC-fjädring" till värsta typerna av Öhlins-grejor, vad beror detta på? är det för att det är betydligt lättare att hitta gränsen inom racing så därför halkar man efter om man inte åker med värre grejor eller vad är den stora skillnaden?

(alltså fler som "fegar" i rally)


Dom flesta racing-teorier kan man översätta på rally.... även fast fjädringen behöver vara anpassad mer för ojämnt underlag såklart.

däremot så är det svårare att åka fort i rally, så en duktig förare kan kompensera mer än vad han kan i racing, eftersom det är enklare att träna sig närmare gränsen i racing än i rally.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
jimmyc
Kalmar
Här sen Apr 2011
Inlägg: 24


Trådstartare
Re: Väghållning? Racing vs Rally

Fredrik - SLC skrev:
jimmyc skrev:
Hur mycket av racing-teorierna kan man använda i rallysammanhang?

Inom rally verkar det fungera att åka hyffsat fort med allt ifrån "VOC-fjädring" till värsta typerna av Öhlins-grejor, vad beror detta på? är det för att det är betydligt lättare att hitta gränsen inom racing så därför halkar man efter om man inte åker med värre grejor eller vad är den stora skillnaden?

(alltså fler som "fegar" i rally)


Dom flesta racing-teorier kan man översätta på rally.... även fast fjädringen behöver vara anpassad mer för ojämnt underlag såklart.

däremot så är det svårare att åka fort i rally, så en duktig förare kan kompensera mer än vad han kan i racing, eftersom det är enklare att träna sig närmare gränsen i racing än i rally.....


okej, då gäller det att läsa på mera då!

än så länge så har jag kompenserat bristande material med ren idioti
fungerar ibland

Edit: det jag upptäckt om man jämför rally vs racing-förare så är det att racingförare oftast lyckas bättre när dom provar rally än vice versa, tror att racingförare har en bättre känsla för att hitta rätt linje genom svängarna för att få med sig farten, kan det ligga något i det?

_________________
Jimmy Christiansen
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Re: Väghållning? Racing vs Rally

Ja det ligger mycket i det. Många gånger är vägarna smala och man får följa det spåret som är sopat rent från lösgrus.

Många grusåkare har svårt för asfalt. Sen ligger väldigt mycket tid noterna och inte i bilen.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



I rally väljer man inte eget spår. Man får åka i det som föregående åkare har lagt upp ! Detta kan medföra vissa problem ibland .
Mitt vanligaste direktiv som kartläsare under min första rallysäsong blev "Håll dig i spåret!" Föraren hade kört banracing i SSK tidigare och ville köra racingspår.

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 429



Hur ser det ut i asfaltsrally? Tycker det går väldigt brett jämfört med ett idealspår i racing generellt. Beror det bilsetup eller förare som inte kan låta bli, eller har de bara en tyngre gasfot?

_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Med fyrhjulsdrift, rallyslicks och tillräckligt med effekt kan det nog gå fortare än "racing style"... Även om däcken kanske inte genererar optimalt grepp i det läget, så har man ju motoreffekten som driver på i rätt riktning genom hela kurvan istället. Att det käkar upp däcken på nolltid spelar mindre roll när man bara ska köra några minuter i taget.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1007



Vad är det egentligen som skiljer fjäderben gjorda för racing respekltive asfaltrally?

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re:

BOFH skrev:
Vad är det egentligen som skiljer fjäderben gjorda för racing respekltive asfaltrally?


När det gäller grus/snö fjäderben så har dom betydligt längre slaglängd.....

däremot asfaltsben skiljer inte speciellt mycket mellan rally och racing.... förutom att oftast är rally lite längre slaglängd och uppsatt för att svälja guppig väg.

men dom flesta racing behöver inte så lång slaglängd förrutom för Nurburgring som mer körs med samma typ av fjäderuppsättning som man gör på asfaltsrallyn.... dvs skumpig som attan....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Allmänt banåkaforum
Väghållning? Racing vs Rally
5427 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande