| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Väghållning? Racing vs Rally
|
5427 besök totalt |
|
Väghållning? Racing vs Rally
Hur mycket av racing-teorierna kan man använda i rallysammanhang? Inom rally verkar det fungera att åka hyffsat fort med allt ifrån "VOC-fjädring" till värsta typerna av Öhlins-grejor, vad beror detta på? är det för att det är betydligt lättare att hitta gränsen inom racing så därför halkar man efter om man inte åker med värre grejor eller vad är den stora skillnaden? (alltså fler som "fegar" i rally) _________________ Jimmy Christiansen |
||||
|
Re: Väghållning? Racing vs Rally
Dom flesta racing-teorier kan man översätta på rally.... även fast fjädringen behöver vara anpassad mer för ojämnt underlag såklart. däremot så är det svårare att åka fort i rally, så en duktig förare kan kompensera mer än vad han kan i racing, eftersom det är enklare att träna sig närmare gränsen i racing än i rally..... |
||||
|
Re: Väghållning? Racing vs Rally
okej, då gäller det att läsa på mera då! än så länge så har jag kompenserat bristande material med ren idioti
fungerar ibland
Edit: det jag upptäckt om man jämför rally vs racing-förare så är det att racingförare oftast lyckas bättre när dom provar rally än vice versa, tror att racingförare har en bättre känsla för att hitta rätt linje genom svängarna för att få med sig farten, kan det ligga något i det? _________________ Jimmy Christiansen |
||||
|
Re: Väghållning? Racing vs Rally
Ja det ligger mycket i det. Många gånger är vägarna smala och man får följa det spåret som är sopat rent från lösgrus. Många grusåkare har svårt för asfalt. Sen ligger väldigt mycket tid noterna och inte i bilen. _________________ Daniel Steiner |
||||
|
I rally väljer man inte eget spår. Man får åka i det som föregående åkare har lagt upp
! Detta kan medföra vissa problem ibland .
Mitt vanligaste direktiv som kartläsare under min första rallysäsong blev "Håll dig i spåret!" Föraren hade kört banracing i SSK tidigare och ville köra racingspår. _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21
|
||||
|
Hur ser det ut i asfaltsrally? Tycker det går väldigt brett jämfört med ett idealspår i racing generellt. Beror det bilsetup eller förare som inte kan låta bli, eller har de bara en tyngre gasfot?
_________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||||
|
Med fyrhjulsdrift, rallyslicks och tillräckligt med effekt kan det nog gå fortare än "racing style"... Även om däcken kanske inte genererar optimalt grepp i det läget, så har man ju motoreffekten som driver på i rätt riktning genom hela kurvan istället. Att det käkar upp däcken på nolltid spelar mindre roll när man bara ska köra några minuter i taget.
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
Re:
När det gäller grus/snö fjäderben så har dom betydligt längre slaglängd..... däremot asfaltsben skiljer inte speciellt mycket mellan rally och racing.... förutom att oftast är rally lite längre slaglängd och uppsatt för att svälja guppig väg. men dom flesta racing behöver inte så lång slaglängd förrutom för Nurburgring som mer körs med samma typ av fjäderuppsättning som man gör på asfaltsrallyn.... dvs skumpig som attan.... |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Väghållning? Racing vs Rally
|
5427 besök totalt |
