Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Snart slut med integralhjälm i täckt bil?
2555 besök totalt
LAME
Nissafors
Här sen Jun 2006
Inlägg: 13


Trådstartare
Snart slut med integralhjälm i täckt bil?

Hur tolkar ni FIA regler? APPENDIX L To THE INTERNATIONAL SPORTING CODE
sid 14 ch1.2

1.2 Conditions of use
Drivers of open cockpit cars must wear full-face helmets, of
which the chin bar is an integral part of the helmet structure
and is tested to an FIA-approved standard. This measure is
recommended for historic open cockpit cars and Autocross
SuperBuggy, Buggy1600 and Junior Buggy.
Drivers and co-drivers in closed cockpit cars who wear full-face
helmets must be able to pass the following test (1), in order to
ensure that appropriate access to the airway of an injured driver
is possible:
- the driver is to be seated in his car, with helmet and FIAapproved
head restraint in place and attached and safety
harness buckled.
- with the help of two rescuers, the chief medical officer of
the Event (or, if present, the FIA medical delegate), must be
able to remove the helmet with the driver's head maintained
permanently in a neutral position.
If this is impossible, the driver will be required to wear an openface
helmet.

Kommer inte detta medföra att man måste använda öppen hjälm i täckt bil?, detta för att säkerhetspersonal skall komma åt andningsvägar mm??
hmm intressant...

Hur kommer det att påverka de hjälmar som tex Stilohjälmar som är halvöppna med fast mikrofon som inte går att flytta på?

Hur tolkar ni andra?

_________________
Lars-Göran Mehtola
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Jag tolkar det som att det ska vara HANS om man har integrahjälm och att stol, bälte mm ska vara avsett för det samt att två läkare ska kunna ta av hjälmen utan att böja nacken på föraran och co-drivern, alltså dra den rakt upp. Det gäller att ha mycket luft mellan huvud och tak.

Min tolkning, men jag haft fel förut.
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9014



Re:

Björn skrev:
Min tolkning, men jag haft fel förut.


Så tolkar jag också texten.

_________________
Martin Öberg
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20322



Du glömde fotnoten:
"(1) for historic cars, compliance is recommended."

Tillämpningen får som vanligt mycket större effekt än regeln.
Tex behöver du ett aktivt godkännande eller är det ok tills du blir stoppad.

De tävlingar jag deltar i ser jag det som svårt att genomföra testet rent praktiskt (inte tillräckligt med rätt personal).
"with the help of two rescuers, the chief medical officer of the Event"
Denna personal skulle vara uppbunden vid besiktningen hela tiden (svårt att träna samtidigt då, elelr så behövs det dubbla team).

Öppen bil med halvfast tak... får man inte köra med sån sen då (eftersom den faller utanför)?
Eller helt öppen bil men en hjälm som inte funkar med testet, blir det att vända hem och skaffa ny hjälm då?

Det kommer nog att tillämpas lagom luddigt till en början, och gissningsvis bara på högklassade tävlingar i Sverige, förutom när nån klämmer åt med reglerna sent i säsongen.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
rickard johansson
Sundsvall
Här sen Jan 2011
Inlägg: 40



Re: Snart slut med integralhjälm i täckt bil?

LAME skrev:
Hur tolkar ni FIA regler? APPENDIX L To THE INTERNATIONAL SPORTING CODE
sid 14 ch1.2

1.2 Conditions of use
Drivers of open cockpit cars must wear full-face helmets, of
which the chin bar is an integral part of the helmet structure
and is tested to an FIA-approved standard. This measure is
recommended for historic open cockpit cars and Autocross
SuperBuggy, Buggy1600 and Junior Buggy.
Drivers and co-drivers in closed cockpit cars who wear full-face
helmets must be able to pass the following test (1), in order to
ensure that appropriate access to the airway of an injured driver
is possible:
- the driver is to be seated in his car, with helmet and FIAapproved
head restraint in place and attached and safety
harness buckled.
- with the help of two rescuers, the chief medical officer of
the Event (or, if present, the FIA medical delegate), must be
able to remove the helmet with the driver's head maintained
permanently in a neutral position.
If this is impossible, the driver will be required to wear an openface
helmet.

Kommer inte detta medföra att man måste använda öppen hjälm i täckt bil?, detta för att säkerhetspersonal skall komma åt andningsvägar mm??
hmm intressant...

Hur kommer det att påverka de hjälmar som tex Stilohjälmar som är halvöppna med fast mikrofon som inte går att flytta på?

Hur tolkar ni andra?


Denna regel kom till för att skydda lite andra dumma regler som funnits sedan tidigare hos FIA. Vi uppmärksammade SBF om denna regel och problemen med den i våras.
Hur ska vi som räddningspersonal se till att utföra detta test. Vilka toleranser kan vi acceptera lateralt, dorsalt och horiontalt? Hur ska vi mäta detta?

En okulär mätning kan knappast klassas som godkänd och att röntgenfilma är möjligt men med tanke på att dessa utrustningar kostar en förmögenhet så är det inte så troligt.

Alltså har vi en regel som gör att vi måste hyra in tävlingsläkaren(Chief Medical officer aka CMo) en dag innan tävlingen för att tillsammans med två räddningsmän utföra detta test som ingen vet hur vi ska göra eller vilka toleranser vi ska acceptera. Att hålla en nacke helt still är i princip omöjligt. även om vi skulle arbeta med EJECT-system i hjälmarna så finns alltid en liten rörelse i nacken.

Ponera att varje test tar cirka 30 minuter och man har 50 startande som ska testas så behöver vi 25 timmar att utföra dessa tester. Vi kan dessutom inte hyra in två läkare för att kunna göra det dubbelt så snabbt utan vi måste använda våran Chief Medical officer och ingen annan enligt regeln.

Vad blev då resultatet av mitt påpekande till SBF? Vi kan summera det som att de inte blev glada och då inte över en idiotisk regel utan varför jag skulle ifrågasätta denna regel då "ingen" ändå kommer att bry sig om den.

Det enda korrekta av SBF vore att utfärda en generell dispens tills man löst hur testet ska utföras. Men vill någon illvillig person utnyttja detta så kan STCC avgöras med en protest om att inget test har utfört om vinnaren har integralhjälm. Men det är ingen fara säger SBF.

/Rickard Johansson

_________________
Rickard Johansson
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Är det inte bara att kolla om hjälmen ryms ovanför föraren, plats finns att komma in i bilen från två håll och jobba samt att det går att komma åt att koppla loss HANS remmar utan att röra på huvudet? Då tar det ju bara 15min. Per bil.... Efter ett par bilar ser man ju vad som behövs kollas och känner igen när det kan vara fel.
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Som Rickard skriver så har SBF totalt ignorerat denna skrivelse, om man skall följa skrivelsen kommer ingen att få åka med en hjälm som skyddar ansiktet. Men gör som vi gjort, ställ frågan till er SBF-anslutna klubb så få dom ta den vidare upp genom hierarkin. Varken jag eller Rickard har fått svar på drygt ett halvår...

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008
Inlägg: 229



Re:

JP Simpson skrev:
Som Rickard skriver så har SBF totalt ignorerat denna skrivelse, om man skall följa skrivelsen kommer ingen att få åka med en hjälm som skyddar ansiktet. Men gör som vi gjort, ställ frågan till er SBF-anslutna klubb så få dom ta den vidare upp genom hierarkin. Varken jag eller Rickard har fått svar på drygt ett halvår...

Som lekmannajurist är svaret enkelt:

För att få åka med integralhjälm måste man kunna passera testet. I annat fall måste man åka med öppen hjälm. Om testet är omöjligt att passera, även om det skulle råka vara p.g.a. att arrangören inte har lust att genomföra testet är det inte arrangörens problem, man kan ändå tvinga föraren att använda en öppen hjälm.

MVH Jonas

_________________
Jonas Thiger
Porsche 997 GT3 -08
Porsche 964 turbo -91 SÅLD!
Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Re:

Helt rätt.
Kom dock i håg att detta gäller FIA-sanktionerad racing. SBF får göra vilka undantag dom vill i den nationella racingen.

jonthi skrev:
JP Simpson skrev:
Som Rickard skriver så har SBF totalt ignorerat denna skrivelse, om man skall följa skrivelsen kommer ingen att få åka med en hjälm som skyddar ansiktet. Men gör som vi gjort, ställ frågan till er SBF-anslutna klubb så få dom ta den vidare upp genom hierarkin. Varken jag eller Rickard har fått svar på drygt ett halvår...

Som lekmannajurist är svaret enkelt:

För att få åka med integralhjälm måste man kunna passera testet. I annat fall måste man åka med öppen hjälm. Om testet är omöjligt att passera, även om det skulle råka vara p.g.a. att arrangören inte har lust att genomföra testet är det inte arrangörens problem, man kan ändå tvinga föraren att använda en öppen hjälm.

MVH Jonas

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Finns det en svensk text för detta? Eller kräver SBF att alla ska kunna engelska?

Hur fungerar det för oss som kör med "öppen bil" fast med hardtop? Vi måste ha integralhjälm, eftersom bilen klassas som öppen bil, men får inte ha integralhjälm för vi har tak??

Gärna en länk till sbf ockå vart man hittar texten om nån vet

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20322



Re:

Tobias Nyström skrev:
Finns det en svensk text för detta? Eller kräver SBF att alla ska kunna engelska?
Ska du vara petig så förväntar sig FIA att du ska kunna franska, det är den franska versionen som är originalet. Den engelska översättningen sker "under protest" (nä, nu är jag väl lite kategorisk mot Franskmän, eller?)

Det finns ingen svensk översättnig av Appendix L på http://www.sbf.se/sportgrenar/racing/regler/ så då får man gå till FIA och titta.
Speciellt eftersom SBFs hjälmregler hänvisar till dem om du kör med HNRS.

Men vi kör väl alla med "historic cars" för enkelheten skull

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Klart vi kör med historical cars!
Vad ska man annars köra? riskokare???

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



eller så skiter man i FIA/SBF och kör ändå




_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Re:

Fredrik - SLC skrev:
eller så skiter man i FIA/SBF och kör ändå





är det då man kör med biogas?

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Snart slut med integralhjälm i täckt bil?
2555 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande