| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Snart slut med integralhjälm i täckt bil?
|
2555 besök totalt |
|
Snart slut med integralhjälm i täckt bil?
Hur tolkar ni FIA regler? APPENDIX L To THE INTERNATIONAL SPORTING CODE sid 14 ch1.2 1.2 Conditions of use Drivers of open cockpit cars must wear full-face helmets, of which the chin bar is an integral part of the helmet structure and is tested to an FIA-approved standard. This measure is recommended for historic open cockpit cars and Autocross SuperBuggy, Buggy1600 and Junior Buggy. Drivers and co-drivers in closed cockpit cars who wear full-face helmets must be able to pass the following test (1), in order to ensure that appropriate access to the airway of an injured driver is possible: - the driver is to be seated in his car, with helmet and FIAapproved head restraint in place and attached and safety harness buckled. - with the help of two rescuers, the chief medical officer of the Event (or, if present, the FIA medical delegate), must be able to remove the helmet with the driver's head maintained permanently in a neutral position. If this is impossible, the driver will be required to wear an openface helmet. Kommer inte detta medföra att man måste använda öppen hjälm i täckt bil?, detta för att säkerhetspersonal skall komma åt andningsvägar mm?? hmm intressant... Hur kommer det att påverka de hjälmar som tex Stilohjälmar som är halvöppna med fast mikrofon som inte går att flytta på? Hur tolkar ni andra? _________________ Lars-Göran Mehtola |
||||
|
Jag tolkar det som att det ska vara HANS om man har integrahjälm och att stol, bälte mm ska vara avsett för det samt att två läkare ska kunna ta av hjälmen utan att böja nacken på föraran och co-drivern, alltså dra den rakt upp. Det gäller att ha mycket luft mellan huvud och tak.
Min tolkning, men jag haft fel förut. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
|
Du glömde fotnoten:
"(1) for historic cars, compliance is recommended." Tillämpningen får som vanligt mycket större effekt än regeln. Tex behöver du ett aktivt godkännande eller är det ok tills du blir stoppad. De tävlingar jag deltar i ser jag det som svårt att genomföra testet rent praktiskt (inte tillräckligt med rätt personal). "with the help of two rescuers, the chief medical officer of the Event" Denna personal skulle vara uppbunden vid besiktningen hela tiden (svårt att träna samtidigt då, elelr så behövs det dubbla team). Öppen bil med halvfast tak... får man inte köra med sån sen då (eftersom den faller utanför)? Eller helt öppen bil men en hjälm som inte funkar med testet, blir det att vända hem och skaffa ny hjälm då? Det kommer nog att tillämpas lagom luddigt till en början, och gissningsvis bara på högklassade tävlingar i Sverige, förutom när nån klämmer åt med reglerna sent i säsongen. |
||||
|
Re: Snart slut med integralhjälm i täckt bil?
Denna regel kom till för att skydda lite andra dumma regler som funnits sedan tidigare hos FIA. Vi uppmärksammade SBF om denna regel och problemen med den i våras. Hur ska vi som räddningspersonal se till att utföra detta test. Vilka toleranser kan vi acceptera lateralt, dorsalt och horiontalt? Hur ska vi mäta detta? En okulär mätning kan knappast klassas som godkänd och att röntgenfilma är möjligt men med tanke på att dessa utrustningar kostar en förmögenhet så är det inte så troligt. Alltså har vi en regel som gör att vi måste hyra in tävlingsläkaren(Chief Medical officer aka CMo) en dag innan tävlingen för att tillsammans med två räddningsmän utföra detta test som ingen vet hur vi ska göra eller vilka toleranser vi ska acceptera. Att hålla en nacke helt still är i princip omöjligt. även om vi skulle arbeta med EJECT-system i hjälmarna så finns alltid en liten rörelse i nacken. Ponera att varje test tar cirka 30 minuter och man har 50 startande som ska testas så behöver vi 25 timmar att utföra dessa tester. Vi kan dessutom inte hyra in två läkare för att kunna göra det dubbelt så snabbt utan vi måste använda våran Chief Medical officer och ingen annan enligt regeln. Vad blev då resultatet av mitt påpekande till SBF? Vi kan summera det som att de inte blev glada och då inte över en idiotisk regel utan varför jag skulle ifrågasätta denna regel då "ingen" ändå kommer att bry sig om den. Det enda korrekta av SBF vore att utfärda en generell dispens tills man löst hur testet ska utföras. Men vill någon illvillig person utnyttja detta så kan STCC avgöras med en protest om att inget test har utfört om vinnaren har integralhjälm. Men det är ingen fara säger SBF. /Rickard Johansson _________________ Rickard Johansson |
||||
|
Är det inte bara att kolla om hjälmen ryms ovanför föraren, plats finns att komma in i bilen från två håll och jobba samt att det går att komma åt att koppla loss HANS remmar utan att röra på huvudet? Då tar det ju bara 15min. Per bil.... Efter ett par bilar ser man ju vad som behövs kollas och känner igen när det kan vara fel.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
|
Som Rickard skriver så har SBF totalt ignorerat denna skrivelse, om man skall följa skrivelsen kommer ingen att få åka med en hjälm som skyddar ansiktet. Men gör som vi gjort, ställ frågan till er SBF-anslutna klubb så få dom ta den vidare upp genom hierarkin. Varken jag eller Rickard har fått svar på drygt ett halvår...
|
||||
|
Re:
Som lekmannajurist är svaret enkelt: För att få åka med integralhjälm måste man kunna passera testet. I annat fall måste man åka med öppen hjälm. Om testet är omöjligt att passera, även om det skulle råka vara p.g.a. att arrangören inte har lust att genomföra testet är det inte arrangörens problem, man kan ändå tvinga föraren att använda en öppen hjälm. MVH Jonas _________________ Jonas Thiger Porsche 997 GT3 -08 Porsche 964 turbo -91 SÅLD! Porsche 964 C2 -90 SÅLD! PCS 4205 |
||||
|
Re:
Helt rätt. Kom dock i håg att detta gäller FIA-sanktionerad racing. SBF får göra vilka undantag dom vill i den nationella racingen.
|
||||
|
Finns det en svensk text för detta? Eller kräver SBF att alla ska kunna engelska?
Hur fungerar det för oss som kör med "öppen bil" fast med hardtop? Vi måste ha integralhjälm, eftersom bilen klassas som öppen bil, men får inte ha integralhjälm för vi har tak?? Gärna en länk till sbf ockå vart man hittar texten om nån vet
|
||||
|
Re:
Det finns ingen svensk översättnig av Appendix L på http://www.sbf.se/sportgrenar/racing Speciellt eftersom SBFs hjälmregler hänvisar till dem om du kör med HNRS. Men vi kör väl alla med "historic cars" för enkelheten skull
|
||||
|
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
|
||||
|
Re:
är det då man kör med biogas?
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Snart slut med integralhjälm i täckt bil?
|
2555 besök totalt |

