Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
SÄLJES Sportbilar, banpreppade gatbilar
SÄLJES: Lotus Europa S2 1971 SÅLD !!!
6010 besök totalt
CARGASM
Jönköping
Här sen Jul 2005

Trådstartare

Med en tår i ögat lägger jag ut denna annons.

Jag har 5 bilar, 2 motorcyklar, 1 sambo, heltidsjobb & egen firma = Tiden till detta projekt finns helt enkelt inte & det kommer antagligen inte göra det på många år framöver så därför är det bättre att någon med mera tid får chansen att bygga den ultimata Lotus europa.

Kortfattat kan man säga att bilen är komplett förutom ny mattsats & en instrumentbräda och att det som behövs göras är att bygga ihop motorn, lacka om karossen & montera inredningen.

Å den långa versionen:

Bilen importerades av förra ägaren från england i mitten av 80-talet, han renoverade den, bytte ram & konverterade den till vänsterstyrning. Sen blev den stående i hans garage när den blev klar.

Jag köpte den 15 år senare med tanke att bygga den ultimata europan med alla dom bästa bitarna. Jag har plockat isär det mesta av bilen & inskaffat en massa nytt.

Karossen är hel & i bra skick, med några obligatoriska "spindelvävs sprickor" i gelcoaten på ett par ställen men den ska ju ändå lackas om så det är ingen fara och bilen har ALLTID förvarats torrt inomhus.

Ramen är en "full" SPYDER-ram, den bästa ram som finns till Lotus Europan & istort sett omöjlig att få tag på idag.
Denna ram köptes ny av förra ägaren & monterades då han renoverade bilen, totalt har ramen rullat ca 500 mil sen ny.

4 ekrade Revolution fälgar i mkt bra skick.
Alla rutor är hela & fina & sitter monterade.
Alla lampor är hela & sitter monterade på bilen på karossen.
4 växlad orginal låda finns kvar, urlyft ur ramen.
5 växlad orginal låda från en Twin-cam är inköpt och medföljer också.
Inredningen var fruktansvärd när jag köpte bilen så jag har slängt alla mattor & stolarna.
Istället har jag köpt 2 väldigt fina stolar från en Twin-cam, dessa ger dessutom ca 2 cm extra huvudutrymme.
Mattsats har jag inte köpt än, men dörrsidor & mittarmstöd finns kvar i bra skick.
Instrumentbrädan är risig som bara den, men jag har sparat den som mall, instrumenten va korroderade & fula av ålder, så jag har köpt på mig en komplett sats fina & fungerande instrument på ebay.
Jag har också köpt ett par splitternya ställbara AVo bakdämpare som passar med spyder ramen.

Dessutom har jag låtit tillverka två st bensintankar i rostfritt stål, då dom båda orginal tankarna va ganska risiga. Denna bil var från fabriken utrustad med dubbla bensintankar vilket var EXTREMT ovanligt på S2 modellen men som blev standard på Twin-cam bilarna.

MOTORN:
Motorn som följde med när jag köpte bilen rev jag med tanken att bygga en ny från grunden.
Den är alltså i dagsläget helt isärplockad.
Blocket (från en 17 ts) är ordentligt rengjort på insidan av Jönköpings motorrenovering.
Jag köpte ett komplett trimmnings kit av den legendariske Arne Bergs, faktiskt hans sista !
En VÄRSTING topp med maximalt bearbetade kanaler & säten. 45 mm & 37 mm ventiler !!!! och duralbrickor, den tål att varvas.
Matchande kamaxel (har för mig den är 110 grader, kommer inte ihåg säkert)
Lättade lyftare. Allting HELT nytt & aldrig monterat och kostade mig över 10000 kr !

Denna topp matas från dubbla Weber 45:or med ett anpassat insug.

Ihop satt ska denna motor ge ca 150 hk & vara körbar även utanför bana.

orginal topp & kam medföljer såklart också.

Dessutom diverse extra delar, svänghjul, bromsar etc...

om det låter som ett projekt du kan vara intresserad av så är du välkommen att komma & kolla på den

Pris, svårt att säga men ge mig ett vettigt bud (alltså inte 20000 kr), ev kan jag sälja bilen utan motor (men inte tvärt om)

Såhär ser en SPYDER ram ut, OBS lånad bild & inte min ram på bilden.

omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004

Högintressant!
Har även din ram A-armar bak och avlastade drivaxlar, som bilden?

Ny kulbil i garaget.
Citera
CARGASM
Jönköping
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Yes min ram är en exakt likadan ram som den på bilden (fast den på bilden har som du ser en twin-cam motor så motorfästena kanske skiljer lite).

Å så är min ram röd, som dom är orginal.

Citera
CARGASM
Jönköping
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Såld förra torsdagen & hämtad idag.

Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Re:

CARGASM skrev:
Yes min ram är en exakt likadan ram som den på bilden (fast den på bilden har som du ser en twin-cam motor så motorfästena kanske skiljer lite).

Å så är min ram röd, som dom är orginal.

Jag tyckte den var mer åt orange, så den fick bli svart.
(Ramen på bilden köptes ursprungligen av mig; bilen hamnade senare på östkusten.)

Citera
SÄLJES Sportbilar, banpreppade gatbilar
6010 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande