Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Seriös fråga om bilval inom BMW-sfären
2357 besök totalt
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Seriös fråga om bilval inom BMW-sfären

Valen som det står mellan ( båda är rhd, så värdet på cs är såklart mindre i Sverige vid en framtida försäljning. )
M3 SMG cs-utrustad 2005 16000mil
M3 SMG 2004 13000mil
Skicket är likartat och detsamma med övrig utrustning.

Prisskillnad 50'

Frågan är.
Är det värt mellanskillnaden?

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2554



Re: Seriös fråga om bilval inom BMW-sfären

Dude skrev:
Valen som det står mellan ( båda är rhd, så värdet på cs är såklart mindre i Sverige vid en framtida försäljning. )
M3 SMG cs-utrustad 2005 16000mil
M3 SMG 2004 13000mil
Skicket är likartat och detsamma med övrig utrustning.

Prisskillnad 50'

Frågan är.
Är det värt mellanskillnaden?


Är det tänkt som en banbil där chassi och annat skall bytas?

_________________
J0hanC@rlström

BMW i4 M50
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Re: Seriös fråga om bilval inom BMW-sfären

Johan.. skrev:
Dude skrev:
Valen som det står mellan ( båda är rhd, så värdet på cs är såklart mindre i Sverige vid en framtida försäljning. )
M3 SMG cs-utrustad 2005 16000mil
M3 SMG 2004 13000mil
Skicket är likartat och detsamma med övrig utrustning.

Prisskillnad 50'

Frågan är.
Är det värt mellanskillnaden?


Är det tänkt som en banbil där chassi och annat skall bytas?


CS-paketet innehåller ju saker som inte går att fixa lätt på en vanlig.
Typ snabbare styrväxel, M-track mode i elektroniken (behövs dessa egentligen eller blir bilen så mkt bättre av det?)
Sen har den uppgraderade bromsar (Kanske bättre att satsa pengar på en AP uppgradering eller nå)
Chassiet verkar vara samma som alla 2004-> och då kan man ju lika bra uppgradera med annat.

Vad behöver man byta på en sån för att smiska den rejält

Tänkte ev åka 5papp+ (med en hel hög bullshitpoäng ) med den (eller kanske BMW-cup).

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



cs är mera "vanlig M3" än åt CSL-hållet. Styrväxeln är nog bra, men sen behöver nog chassit bytas efter alla dessa mil samt att org chassit är världens gunghäst.
Det är inte värt att lägga till 50 för att kapa mil. Där har du ett fint chassi (som ändå måste bytas)

_________________
Stefan Larsson
Citera
mopack
Skåne
Här sen Okt 2005
Inlägg: 258



Hejsan,

Angående elektroniken så skriver Jarl's Bilservice på sin hemsida :

*2011/05/18


M-Track mode
Vi har nu utvecklat mjukvara som gör det möjligt att programmera in M-Track mode i BMW M3 E46. Denna funktion släpper på tyglarna i hjälpsystemen och tillåter tuffare körning innan systemet griper in, en funktion som endast funnits i M3 CSL och M3 med competition paket.

Mjukvaran är designad för att använda den befintliga DSC knappen, vid ett knapptryck startas M-Track mode, håller man inne knappen stängs alla hjälpmedel av som tidigare. Man slipper alltså att byta ratt och kan behålla farthållare och multfunktionerna i ratten!

Kostnad 2500sek. *

Kanske värt att lägga till eftersom du efterfrågar elektroniken i M3 i orginalutförandet också

Lycka till,
Mvh
Alex

_________________
Alex Sonesson
"We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Tack för den infon
Köpandet har tagit nya vändningar. 2004:an blev jag blåst på, men har hittat och håller på och slutför affären på en 2003 med 92000miles på mätaren. Inspektion 2 gjord för 2000miles sen och bilen kändes proper och inga glapp och sånt i bakvagn mm.
8400£ slutade priset på och ni ska jag bara köra hem skiten. Får låna säljarens plåtar

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12340



Re:

Dude skrev:
ni ska jag bara köra hem skiten.


Grattis! thumbs up
Du tar väl omvägen om Ringen på väg hem?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Grattis!
Borde funka bra som 5-papp+ räser, kan bli lite jobbigt med däckreglementet bara.
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12340



Re:

Björn skrev:
Grattis!
Borde funka bra som 5-papp+ räser, kan bli lite jobbigt med däckreglementet bara.


Äsch, med 205'or bak blir den nog precis lika svansviftande som Kebaben så det blir nog ingen skillnad.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Började 5pappsmodifieringen vid ett trångt vägbygge ett par mil före puttgarden
Bilen var mkt bredare på vänster sida än mina tidigare bilar, så jag petade bort lite reflexpluppar på armcoräcket med vänster bakfälg. Inget lossnade, men det står ut lite aluminium på ett par ställen och en viss obalans har infunnit sig

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005
Inlägg: 4705



Re:

Dude skrev:
Började 5pappsmodifieringen vid ett trångt vägbygge ett par mil före puttgarden
Bilen var mkt bredare på vänster sida än mina tidigare bilar, så jag petade bort lite reflexpluppar på armcoräcket med vänster bakfälg. Inget lossnade, men det står ut lite aluminium på ett par ställen och en viss obalans har infunnit sig

_________________
Fredrik Ljungkvist
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re: Seriös fråga om bilval inom BMW-sfären

Dude skrev:
.........Tänkte ev åka 5papp+ (med en hel hög bullshitpoäng ) med den...........



Vi får väl skapa en ny klass innom 5papp+, med eget däckreglemente.
5papp-outlaw. Så kan vi köra våran nya e30 evo III där.

Jag har kö på förare som frågar en gång i veckan om bilen är färdig...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Re:

Freddo skrev:
Dude skrev:
Började 5pappsmodifieringen vid ett trångt vägbygge ett par mil före puttgarden
Bilen var mkt bredare på vänster sida än mina tidigare bilar, så jag petade bort lite reflexpluppar på armcoräcket med vänster bakfälg. Inget lossnade, men det står ut lite aluminium på ett par ställen och en viss obalans har infunnit sig


+1
Citera
Flesh
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 1046



Re: Seriös fråga om bilval inom BMW-sfären

ButterflyRacing skrev:
Dude skrev:
.........Tänkte ev åka 5papp+ (med en hel hög bullshitpoäng ) med den...........



Vi får väl skapa en ny klass innom 5papp+, med eget däckreglemente.
5papp-outlaw. Så kan vi köra våran nya e30 evo III där.

Jag har kö på förare som frågar en gång i veckan om bilen är färdig...


Gör det så kan vi köra med våran där också på slicks.. farsan behöver få köra av sig också thumbs up

_________________
Marcus Stålheim
Vinnare BMW CUP klass special 2013
Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re: Seriös fråga om bilval inom BMW-sfären

*dubbel*

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re: Seriös fråga om bilval inom BMW-sfären

ButterflyRacing skrev:
Flesh skrev:
ButterflyRacing skrev:
Dude skrev:
.........Tänkte ev åka 5papp+ (med en hel hög bullshitpoäng ) med den...........



Vi får väl skapa en ny klass innom 5papp+, med eget däckreglemente.
5papp-outlaw. Så kan vi köra våran nya e30 evo III där.

Jag har kö på förare som frågar en gång i veckan om bilen är färdig...


Gör det så kan vi köra med våran där också på slicks.. farsan behöver få köra av sig också thumbs up


Slicks i 5 timmar kan ju bli intresant. Det lär ju inte räcka med ett set.
En sak som måste lösas...är ju säkerheten med gatdäck och slicks i samma race.
Ett sätt är att omedelbart svartflagga outLaw-bilar....vid minsta lilla sammanstötning, oavsett skulld.
Men R-däck skulle kanske passa bättre ?
Det borde inte bli dyrare i längden.

EDIT: Vi tar det här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1066213#1066213

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Allmänt banåkaforum
Seriös fråga om bilval inom BMW-sfären
2357 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande