Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur mycket downforce genererar denna?
1269 besök totalt
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Någon som vågar spekulera i hur mycket downforce denna genererar i typ 200 km/h? (eller har den något annat syfte?)

Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Vingar som ligger nära marken ska väl vara bra har jag för mig...

Vet inte om det där är nära marken åas..

Citera
David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002

Alfa Romeo byggde en spoiler liknande denna till 156 GTa för att slippa förstöra bilens linjer med en vinge på bagageluckan. Hur bra den fungerar vet jag dock inte.

Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Hur mycket downforce genererar denna?

ThomasT skrev:
Någon som vågar spekulera i hur mycket downforce denna genererar i typ 200 km/h? (eller har den något annat syfte?)

Bilen i övrigt är ju inte speciellt snygg undertill. Med alla dessa pinaler skapandes luftvirvlar kan ja inte tänka mig vilken effekt ett hål i akterspegeln skulle ha. Om den nu har någon effekt måste det mätas med och utan.
Göran Malmberg

Värnamo
Här sen Dec 2002

Re: Hur mycket downforce genererar denna?

Göran Malmberg skrev:
ThomasT skrev:

Bilen i övrigt är ju inte speciellt snygg undertill. Med alla dessa pinaler skapandes luftvirvlar kan ja inte tänka mig vilken effekt ett hål i akterspegeln skulle ha. Om den nu har någon effekt måste det mätas med och utan.
Göran Malmberg

För att få någon positiv diffusoreffekt av utformingen av det plana stycket som börjar bakom bakaxeln och går fram till hålet i spoilern, borde man då inte ha låtit "gavlarna" på plattan gå närmre marken så att man fått en liten diffusor?? Detta är bara mina tankar som antagligen inte fungerar...

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Är det en originalgrej på nästa M5 eller nåt tillbehörsgrejs till den nuvarande?

Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Är det en originalgrej på nästa M5 eller nåt tillbehörsgrejs till den nuvarande?

Det är bilder på nya M5 concept.

William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Jag tror att luftströmmen är så pass trasig där bak, eftersom bilen är så ojämn runt diffen och längre framåt, att den där grejen gör föga nytta.

Men den lär säkert göra mycket nytta i reklamen..

Lund
Här sen Feb 2003

den höjer ju åtminstone *bling bling*faktorn!
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Min gamla M5:a va rätt plan undertill och denna verkar va ganska lik. Det är bara runt bakaxeln det är lite pinaler som stör. Jag va ju själv i geneve och titta på bilen och titta då extra noga på den där konstruktionen. I mina ögon såg den ut att funka. Och eftersom dom numera skippat vingen på bakluckan så behöver dom skapa mer tryck på bakvagnen på annat sätt och gör då på detta viset istället. Och jag kan nästan sätta pengar på att BMW:s M-avdelning alltid ha som mål att överträffa föregångaren på alla punkter. Den "gamla" (nuvarande) M5:an har en lyftkraft på 32kg bak i 200km/h.
Sen om det är svårt att överträffa är ju en annan sak.

Jönköping
Här sen Apr 2003

Så mycket bröte kommer det inte att bli bakom bakaxeln på Rekorden iaf, den saken är säker!
Det är klart, bonnasmidd diffusor i plåt smäller kanske inte lika högt som datordesignad kolfiber från Bayern...

Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002

Jag tror att "hålet" fyller en viss funktion. Att det sedan ser ballt ut hjälper
naturligtvis till. Bilen fö. är den första nya femma som tilltalat mig.
Den är skitsnygg.

Jan Nagy
Citera
Allmänt banåkaforum
1269 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande