Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Välja slitna eller nya R-däck?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (6089 totalt)
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Är i valet och kvalet om jag ska köra helgens PCS-slalomfinal på nästan blankslitna R-däck(Michelin Cup) eller om jag ska montera på nya däck imorgon!?

Har c:a 28 mil att köra till Hultsfred så de nya skulle ju åtminstone hinna "ruggas upp" på vägen dit.

Bilen är en Porsche 964 C2 -91 och däcken är i dim 225/45/17 resp 255/40/17.

Tror ni man har bättre grepp och precision med de gamla nästan blanka däcken(c:a 1 år gamla) eller med nya?

Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003

Re: Välja slitna eller nya R-däck?

Peeter skrev:
Är i valet och kvalet om jag ska köra helgens PCS-slalomfinal på nästan blankslitna R-däck(Michelin Cup) eller om jag ska montera på nya däck imorgon!?

Har c:a 28 mil att köra till Hultsfred så de nya skulle ju åtminstone hinna "ruggas upp" på vägen dit.

Tror ni man har bättre grepp och precision med de gamla nästan blanka däcken(c:a 1 år gamla) eller med nya?

Hej Peeter, det var länge sen.

har inget bra svar på din fråga, däremot så kan jag ställa några andra frågor.
- Är det inte lättare att få värme i nytt gummi än i gamla som har hårdnat avsevärt ?
- När man kör in nya däck, skall man inte låta dem vila sig efter 1:a heatcycling-en?
- Har du inte möjlighet att ta med dubbel uppsättning ?
- Kan det vara riskabelt att köra 28mil tur + slalom + 28 mil retur, med tanke på det allmänna väglaget om det skulle bli regn, med däck som är redan blankslitna?

Hoppas att det går bra på slalomet oavsett däcksval.

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Kör på dom gamla och ge tusan i att heatcycla dina nya puckar. Du behöver dessutom lite handikapp på banan

Tänk vad gött det blir till våran med HELT NYA puckar thumbs up

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Du kommer att ha bättre grepp med nya. Nya däck är bättre än gamla.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re: Välja slitna eller nya R-däck?

Benci skrev:
Peeter skrev:

Hej Peeter, det var länge sen.

har inget bra svar på din fråga, däremot så kan jag ställa några andra frågor.
- Är det inte lättare att få värme i nytt gummi än i gamla som har hårdnat avsevärt ?
- När man kör in nya däck, skall man inte låta dem vila sig efter 1:a heatcycling-en?
- Har du inte möjlighet att ta med dubbel uppsättning ?
- Kan det vara riskabelt att köra 28mil tur + slalom + 28 mil retur, med tanke på det allmänna väglaget om det skulle bli regn, med däck som är redan blankslitna?

Hoppas att det går bra på slalomet oavsett däcksval.

Hej, Benci!
Intressanta synpunkter! Framförallt det där med om de bör köras varma först och svalna innan första optimerade rundan!?
Jag har tyvärr inte möjlighet att ta med mig flera uppsättningar. Får inte ens med mig ett reservhjul...

Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Johan Sjöström skrev:
Kör på dom gamla och ge tusan i att heatcycla dina nya puckar. Du behöver dessutom lite handikapp på banan

Tänk vad gött det blir till våran med HELT NYA puckar thumbs up

Dom nya hade jag eg tänkt att sätta på i nästa vecka efter slalomfinalen och innan jag skickar ner bilen till PCS-banmötet på ringen till den 28/9.
Så nya lär dom inte vara till våren ändå...

Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Björn skrev:
Du kommer att ha bättre grepp med nya. Nya däck är bättre än gamla.

De slitna som sitter på nu(alla 4) är ju inte äldre än att de monterades på för c:a ett år sedan(tillverkade i början på förra året) och de "nya" bakdäcken är från samma köptillfälle och har legat mörkt i slutna sopsäckar i garaget(varmgarage) sedan dess.
Så åldersmässigt är det inte så stor skillnad på de slitna som sitter på och de "nya" som ska monteras.
Det är väl i så fall bara de nya framdäcken som förhoppningsvis är tillverkade i år och därmed ett år nyare. Tror du ändå att jag får bättre grepp med de "nya" däcken?

Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Så fort ett däck blivit varma en gång börjar de åldras. De blir lite hårdare varje gång samt att tiden gör dem hårdare efter att de blivit uppvärmda.

Är de nya oanvända och lagrade rätt är de "nya" även ett år gamla. Nu är lyckligtvis bra R-däck inte så känsliga, de funkar bra ett år gamla och använda men nya är alltid lite bättre.

Heatcykling brukar inte behövas på kvalitetsdäck. Detta är för att molekylena ska regera och fästa ihop lite bättre vilket gör att däcket inte "blistrar" (går i bitar/spricker/nöts ner extremt fort mm.) lika lätt när de blir riktigt varma, vilket inte borde vara ett problem vid konbana.

Detta är vad har fått lära mig men det kan ju finnas nya rön.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Björn skrev:
Så fort ett däck blivit varma en gång börjar de åldras. De blir lite hårdare varje gång samt att tiden gör dem hårdare efter att de blivit uppvärmda.

Är de nya oanvända och lagrade rätt är de "nya" även ett år gamla. Nu är lyckligtvis bra R-däck inte så känsliga, de funkar bra ett år gamla och använda men nya är alltid lite bättre.

Heatcykling brukar inte behövas på kvalitetsdäck. Detta är för att molekylena ska regera och fästa ihop lite bättre vilket gör att däcket inte "blistrar" (går i bitar/spricker/nöts ner extremt fort mm.) lika lätt när de blir riktigt varma, vilket inte borde vara ett problem vid konbana.

Låter vettigt! thumbs up
om jag hinner få de nya framdäcken imorgon så sätter jag nog på nya däck tills på lördag!
När jag körde slalomfinalen för två år sedan förstod jag inte varför jag hade så dåligt grepp fram.
Tills jag kom hem och tog av framdäcken och såg att längst in så var ju tygkorden framme och den greppar ju inte så bra...
Så jag kanske inte ska göra om det misstaget och köra fram korden på vägen till Hultsfred på lördag.
Risken finns ju, eftersom det nästan bara är innerkanten av däcket som slits när jag kör landsväg med den cambervikel som jag har på framhjulen.

Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

Besökte ett seminarium med Jarlmark och frågan kom upp.
Nya däck är alltid bättre, är de heatcyclade 5 gånger är det bara att kasta dem.*

* = Men det är ju lätt att säga för ett stall med däcksponsring...

Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Nillet skrev:
Nya däck är alltid bättre, är de heatcyclade 5 gånger är det bara att kasta dem.*

Börjar bli mer och mer övertygad om att jag borde montera nya däck imorgon.
Nu är det bara att hoppas på att de nya framdäcken hinner fram till imorgon.

Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004

Re:

Nillet skrev:

Målet är alltså att köra slut på en uppsättning däck på mindre än 5 banbesök?

Märsta
Här sen Nov 2004

Re:

Nillet skrev:

Detta gällde slicks!

Jag kan rekommendera att temp-cykla Toyo R888:or iallafall. Brukar faktiskt göra detta på gata, men jag har vägar i närheten av garaget som lämpar sig för detta. Brukar köra ett antal km med normal körning för att få bort det översta hala ytan på ett nytt däck. Sedan är det bara att få upp dem i temp, enklaste är att göra flertalet upprepade inbromsningar, det bygger rätt bra med värme. Man kan med fördel heat-cykla två hjul åt gången genom att montera de nya däcken som skall heat-cyklas fram och sedan göra detta i två omgångar om man har fyra nya hjul. Sedan är det bara att ta av dem från bilen och låta dem svalna i ett dygn.

Jag märker skillnad på min R888:or iallafall om jag gör på detta sätt.

/Johan

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

SixPs skrev:
Nillet skrev:

Detta gällde slicks!

Jag kan rekommendera att temp-cykla Toyo R888:or iallafall. Brukar faktiskt göra detta på gata, men jag har vägar i närheten av garaget som lämpar sig för detta. Brukar köra ett antal km med normal körning för att få bort det översta hala ytan på ett nytt däck. Sedan är det bara att få upp dem i temp, enklaste är att göra flertalet upprepade inbromsningar, det bygger rätt bra med värme. Man kan med fördel heat-cykla två hjul åt gången genom att montera de nya däcken som skall heat-cyklas fram och sedan göra detta i två omgångar om man har fyra nya hjul. Sedan är det bara att ta av dem från bilen och låta dem svalna i ett dygn.

Jag märker skillnad på min R888:or iallafall om jag gör på detta sätt.

/Johan

Hej, Johan!
Vad märker du för skillnad om du "temp-cyklat" jmf med om du inte gjort det?

Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

Re:

Joan skrev:
Nillet skrev:

Målet är alltså att köra slut på en uppsättning däck på mindre än 5 banbesök?

Nja, 5 stint, så det blir nästan 1 banbesök...
om jag minns rätt tyckte han samma sak om R-däck.

Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004

Re:

Peeter skrev:

Hej, Johan!
Vad märker du för skillnad om du "temp-cyklat" jmf med om du inte gjort det?

Hej! Det var ett tag sedan, har saknat dig på Challenge träffarna!

De håller längre helt enkelt, det är väl ingen jätteskillnad direkt. Men när jag inte temp-cyklat, har de slitits mer första gången man kört med dem. Man kanske får ut en bandag mer om man gör på detta vis.

Jag har upplevt att om jag åker till en banträff med nya däck, har man fått vara försiktigare för att inte överköra/överhetta däcken.

och jag har inte haft några större problem med Toyo-veck på mina R888:or efter att jag börjat med detta. Detta kan iofs bero på att jag fått till chassit bättre och att jag inte överkör däcken lika mycket som jag gjort tidigare.

Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004

Re:

Nillet skrev:
om jag minns rätt tyckte han samma sak om R-däck.

Visst är det så att efter 5 temp-cyklingar kommer ett R-däck inte att ha samma prestanda som ett nytt R-däck. Men det är inte samma jätteskillnad som det är med slicks. Där en del av greppet kommer från den kemiska bindningen mellan däck och asfalt.

och är man en glad amatör kommer man antagligen inte att märka så jättestor skillnad. Vet ju folk som åker på många år gammla slicks och åkt många gånger på dem och tycker det fungar bra (Hej, hej Assarsson )

Heter man Rydell/Vettel eller nått liknande är det ju en annan femma..... Då vill man nog ha färska ostar varje gång man åkter ut på banan för att kunna prestera max.

Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Re:

Björn skrev:

Michelin och Avon rekomenderar en heatcykel (med 24 timmars vila efteråt) för att vinna livslängd utan att mista prestanda.
Provade nyss ett par R-däck som var 6 år gamla och det var trots åldern dom snabbaste r-däcken jag kört med...visst lär nya vara ännu snabbare men som det nämnts tidigare så tappar nog i regel slicks mer över tid än r-däck.

www.modsport.se
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Efter att värmt upp däcken en gång börjar dom hårdna. det du gör med heatcykling är att minska greppet och öka livslängden, nästan samma som att ha hårdare gummiblandning. Då de är mjukare i början greppar de bättre.

Ett nytt däck som körts en helg går betydligt saktare helgen efter när de härdat under veckan.

Anektdot:
Åkte junior vm i gokart, där testade vi däck då de skulle gå ganska många varv. Resultatet vart att första passet (10minuter) ville gokarten lyfta på två hjul med den inställningen vi hade, när de kallnat ca 30min och jag åkte ut igen med samma inställning släppte det (sladda) men på klockan gick det lika fort, tredje gången fick vi smala spårvidden 10mm för att ha maximalt grepp och det började gå någon tiondels sekund saktare.

Nu är lyckligtvis inte R-däcken lika känsliga men fenomenet är det samma.

Därför är det lättare att köra ner ett nytt däck som har mjukare gummi och därmed lättare överhettas än ett gammalt.

Ett optimalt däck blir överhettat i sista kurvan på racet om man kört precis så som man ställt in bilen för att gå maximalt de antal varv man ska åka. Ska man åka långlopp eller långa race gäller det att få däcket stanna i temperatur där det arbetar som bäst då håller ett däck många varv.

om man bortser från föraren som givetvis är förutsättningen för att åka fort är i tävlingssammanhang är farten styrd ungefär så här.
50% är däcken
40% är chassiet (som ska utnyttja däcken maximalt)
10% är motorn

Detta gäller typ STCC, Camaro cup, gokart och liknande. Vingbilar har jag inte hålt på med.
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Här på sidan 5 står det om heatcykel på Michelin Pilot Cup... http://www.tirerack.com/tires/tiretech/general/Michelin_Care_and_Feedi . . . .

På sidan 6 om "shaving" som kan ge 0,5-0,6 sek på en bana som är 35-38 sek lång

www.modsport.se
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Re:

Kimmen skrev:
Här på sidan 5 står det om heatcykel på Michelin Pilot Cup... http://www.tirerack.com/tires/tiretech/general/Michelin_Care_and_Feedi . . . .

På sidan 6 om "shaving" som kan ge 0,5-0,6 sek på en bana som är 35-38 sek lång

Att svarva ner mönstret är ett bra sätt att bättra ett mönstrat däck då klackarna inte kantrar lika mycket samtidigt som man behåller färska gummit.

Vi har svarvat ner däcken vi ska åka 5-papp+ på för att få dem och hålla bättre och förhoppningsvis ge lite bättre grepp då vi inte åker på mönsterkanterna lika mycket.
Citera
Däck för banåka
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (6089 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande