28 Aug 2011 11:21
Spridarbilder.
Jag har byggt ihop en spridar test anläggning utav diverse enklare grejer. Ett onödigt saftigt nätaggregat på 50Ah samt ett stabilare lite klenare aggregat för variabel voltspänning, en pulsgenerator för att simulera varvtal, en Nira enhet för teststyrning samt själva sprutriggen med mottrycksreglering för olika bränsletryck samt minsta bränsle pumpen. Nu har jag kört några spridare som jag haft på hyllan under några dagar och här är några resultat.
Själva anläggningen.
Dett är en Bosch 040 spridare på 912 cc, 2ms spridar tid.
Samma spridare under konstant flöde.
Delphi 393cc båtmotorspridare. Konstig stråle, som en vattenkran, vet inte varför den är gjord så.
En Rochester 266 cc spridare, som ser skaplig ut.
En Rochester till men på 880 cc, och inte alls lika rolig spridarbild.
Ingen tvekan om att man behöver kolla spridarna om man vill veta vad man har. När jag jämförde flödet på den förstnämda Bosch spridaren så skiljde det 4% exakt mellan den som gav mest o minst av 8 stycken. Då misstänker jag att det kan se betydligt värre ut med många andra typer.
Men själva grundtanken med riggen är att testa offsett:en för olika spridare som man sedan lägger in i Nira:s tabeller för detta så man får skyssta grundvärden att programmera på.
Göran