Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Spridarbilder.
7638 besök totalt
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Spridarbilder.

Jag har byggt ihop en spridar test anläggning utav diverse enklare grejer. Ett onödigt saftigt nätaggregat på 50Ah samt ett stabilare lite klenare aggregat för variabel voltspänning, en pulsgenerator för att simulera varvtal, en Nira enhet för teststyrning samt själva sprutriggen med mottrycksreglering för olika bränsletryck samt minsta bränsle pumpen. Nu har jag kört några spridare som jag haft på hyllan under några dagar och här är några resultat.
Själva anläggningen.

Dett är en Bosch 040 spridare på 912 cc, 2ms spridar tid.

Samma spridare under konstant flöde.

Delphi 393cc båtmotorspridare. Konstig stråle, som en vattenkran, vet inte varför den är gjord så.

En Rochester 266 cc spridare, som ser skaplig ut.

En Rochester till men på 880 cc, och inte alls lika rolig spridarbild.

Ingen tvekan om att man behöver kolla spridarna om man vill veta vad man har. När jag jämförde flödet på den förstnämda Bosch spridaren så skiljde det 4% exakt mellan den som gav mest o minst av 8 stycken. Då misstänker jag att det kan se betydligt värre ut med många andra typer.
Men själva grundtanken med riggen är att testa offsett:en för olika spridare som man sedan lägger in i Nira:s tabeller för detta så man får skyssta grundvärden att programmera på.
Göran

Stockholm, Bromma
Här sen Dec 2005

Du slutar aldrig fascinera mig Göran!
Dina teoretiska kunskapar blandat med otroligt enkla och samtidigt effektiva praktiska tester ger mig ständigt nya underhållande "men-hur-i-hela-kan-det-vara-så-lätt?"-tankar

Jag arbetar själv efter tesen: "Kan du inte förklara för en 5-åring så denne förstår, då kan du inte tillräckligt bra."

Har ingen intressant fråga eller annat att delge. Vill bara uttrycka min erkänsla för din förmåga att omsätta, för mig, svåra och krångliga saker till något som till och med jag (=5-åring) förstår.

Rejsbilsprojekt 2 -> Nissan Micra Super Silhoutte 1988
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006

Imponerande!
Skulle vara intressant att se olika fler håls-spridare och dess bilder.

//R

Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Det kommer mer, men jag väntar på fler spridare så jag får lite jämförelsematerial. En intressant punkt är vid vilka spänningar kontra öppet tid spridaren börjar fungera som avsett. Här hittar man en del av vad man kallar problem med låglast egenskaper och stora spridare. En spridare som klarar 1,3ms vid 13v kan kräva 2,6ms vid 7v, vilket kan stöka till det när startmotorn går, bara för att ta ett exempel. Lätt att tro att man råkat ut för programmeringsfel om man inte har sådana data för spridaren. Ta mig inte för hårt på orden ännu bara, jag behöver som sagt mer tid.
Göran

Här sen Jan 2004

Antar att du testar vid 3bars bränsletryck?
Du kan inte testa nån/några spridare vid låt säga 5bars bara för att se vad som börjar hända med sprutbilden på dem?

Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Det går att testa vid 5 bar. Jag har inte gjort det än, men jag vill även ha fler spridar typer för att se skillnader. Jag är åxå intresserad av vilka tryck spridarna är avsedda för då tydligen vissa typer kan vara sämre både över och under angivet tryck. Det förefaller mig som man borde testa de spridare man tänker sig använda i varje enskilt fall, givetvis beroende på hur kända egenskaper spridaren har. Vill man höja trycket så bör man testa vilken flödes siffra som råder där, då användande av en formel att räkna på saken inte stämmer generellt.

Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Här har vi då en Seimens 3102 580cc spridare den första vid 3,1 bar.

Samma spridare vid 4,4 bar

Inga större skillnader, kanske något bättre atomisering vid det lägre trycket. Det är ingen
tvekan om att Bosch på de tidigare bilderna är bättre. Siemens 3102 har dock en fördel, den är snabb.

Klicka för större bild.
Göran

Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Jag lade ut bilder i den andra spridartråden men tycker dom skall vara samlada här också så alla kommande bilder ligger i samma tråd.

Nu har jag kört Bosch 214cc som sitter i Volvo motorer. Här plåtad vid olika tryck 3,0 bar och 4,5 bar. Den ger bättre atomisering (visuellt) vid det högre trycket. Detta kan jämföras med de tidigare bilderna på olika tryck som visar det omvända resultatet.

4,5 bar.

3 bar.

För att inte få lokalen full med bensin ångor så har jag en rejäl utsug bredvid spridar anläggningen, där ser man rätt bra hur mycket finfördelade bränsleparticklar som lätt föjer med luftströmmen åt höger. Denna spridaren ser ju klart BRA ut vad gäller finfödelning, något att använda som lågfartsspridare. Jämför mot Rochesterspridaren högre upp så ser man det tydligt.

Det jag även mäter är öppningstiderna, offset som spridaren har. Det mäts vid olika voltspänningar, vid start av motor kan ju spänningen sjunka radikalt samt i olika drifts situationer som när en kylfläkt slår på m,m. Då får man en kurva som visar hur spridaren bör kompenseras för detta. Spridaren behöver även en spänning för att överhuvud taget öppna, t,ex vid en given öppningstid samt bränsletryck, och under en kort bit så är öppningen inte linjär.

Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Här är två kul bilder på 266cc Rochesterspridaren som fångar srålen när den lämnar spridaren i två tidsskeden.

Sedan när den kommit lite längre ut.

Sist en bild på 040 940cc Bosch i ett mycket tidigt sprutskede.

Jag har instalerat 040 på min bil nu, spridaren är liten så jag fick svarva adaptrar till dem.

Fördelen med adapterarrangemanget är att kontakten kommer lite längre ner från bränslerälsen, då är det lättare att komma åt den. Har bara kört 6 mil ännu så jag kan inte säga så mycket än. Ska testa med 50 % E85 i veckan för att få längre lågfartstider för spridaren. Jag har gjort en mätning på 13 volt och över 10ms ned till 1,2 ms där den inte öppnar alls med då ms på x-axeln och ml på Y-axeln så jag har den icke linjära delen mellan 2,2 och 1,2 ms kartlagd. Den skulle man då kunna lägga in en speciell kompensation för i Nira:n förutom själva offsetkurvan. Spännande! Först ser jag hur bilen går med E85 så jag med detta befinner mig utanför det olinjära området, sedan tillbaka till bensin och kompensationstabell i stället.

Spridarbilder.
7638 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande