Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
MSCC Godkända bilar | << 1, 2 1 besök senaste veckan (10229 totalt) |
Ett intresse jag och många andra delar med dig. Men vill jag se gammla saloon racers så åker jag själklart på RHKs tävlingar, vilket jag gör så ofta jag kan. Är det mer du undrar i den här frågan är du välkomen att ringa mig på 070-6683101, så ska jag försöka svara på dina frågor så gott jag kan. Mvh Johan _________________ Johan Roxlin Caterham Super 7 Phantom P91 MSCC |
||||
Eller så har ni själva satt gränsen, genom att välja att vara anslutna till SBF |
||||
Tobias Nyström: försökte kommentera videofilmerna på din hemsida men verkade inte som att det gick!
Jag gör det här: Föredömligt upplägg! Framåt_ och bakåtkamera, varvtider, position på banan, hastighet, kan inte bli bättre!! Dessutom fin körning utan onödiga dumheter!! Kristian J _________________ Kristian Jonsson |
||||
Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket
Jag tillhör den kategorin inom MSCC som tycker att den relativt stringenta tolkningen av Sportbil är bra som den är Klubbar eller intresseföreningar som låter sin organisation bli en diverse förening tynar ofta snart bort Finns flera exempel på klubbar bla i Göteborg och Stockholm som kletat ut sina tolkningar av sportbil så de blivet diverseföreningar Det finns säkert föreningar med intresse i olika slags bilar så att var och en skall hitta rätt Jag förstår inte vad Kristian med sin Ginetta har för problem med att åka Roadsport, båge + säkerhetsbrytare och personlig skyddsutrustning så är ha hur välkommen som helst att åka, du behöver inte ens vara medlem då MSCCs klubbmästerskap är Öppna Jag har personligen varken keps, eller ekerhjul på min Caterham, har åkt både Roadsport C, B och nu A med samma bil Jag kör oftast också med bilen på egna hjul till och från tävlingarna, o du Kristian, jag kör med Förgasare ett par rediga DCOE 45 / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
Bengt, jag har inga problem alls. Som ny medlem pejlar jag läget. Jag kan inte veta om vissa saker som stött och blötts och kanske käbblats om i decennier. Saker som kanske mynnat ut i slagsmål och handgripligheter. Vänner har blivit ovänner för all framtid, somliga har flyttat till Australien i ren ilska.
Ja lite överdrivet kanske! Därför fiskar jag lite åsiktsdammen. _________________ Kristian Jonsson |
||||
Nedan är inte riktat till någon eftersom det är fler som har samma tankar, utan det skall ses som mina egna funderingar.
Varför envisas folk med att köra sin bil i en serie där den inte passar in? och om man nu tvunget vill det så varför siktar man inte på en ännu häftigare serie? Jag kanske borde ringa Bernie Eccelstone och tvinga honom att släppa in min Opel i F1? Nja, jag kanske skall börja med STCC? Som sagt inte riktat till någon, jag hade samma tankar när jag blev medlem i MGCC (nu MSCC)... _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||
Man tackar, så vi gör det i SPVM Roadsport C, har kul tillsammans helt enkelt |
||||
På så vis......men inte ekrarna väl....... Personligen har jag ibland ägg i mössan samtidigt som jag har huvudet under armen. Gör om det om ni kan!!! _________________ Kristian Jonsson |
||||
Jag delar helt de synpunkter ovan som tecknats av
Roxlin, Metz och Nillet ! MSCC är ju en sportvagnsklubb. Kan ju utläsas redan i namnet. Att det sedan inte alltid är lätt att kunna presentera en solklar definition på begreppet sportbil är ju en annan sak. Enligt min personliga uppfattning är sportbilsbegreppet inte kopplat direkt till prestandan utan mer till stil och användningsområde. Finns ju stora sedaner, ex vis fyrdörrars Mercor i tvåtonsklassen som har enorma fart- resurser, men det gör dem knappast till sportbilar. Samma gäller för trimmade standardbilar, ex vis Subaru Impreza eller Mitsubishi Evo. Fast denna exkludering gör dem inte till sämre bilar ! Samma gäller tycker jag BMW M3. Är det denna typ av bilar som är min passion så finns mer lämpliga klubbar än MSCC. Med detta synsätt, absolut inte invändningsfritt !, så är en Austin Healy Frog Eye som axxar 0-100 på ca tjugo sekunder en sportbil, men inte en M3 trots att den bara behöver en fjärdedel av tiden för att ta sig till 100. hälsn Lasse H _________________ Lars Hansson |
||||
Underbar läsning! Med risk för att framstå som lastgammal, så kan jag berätta att vi hade exakt samma diskussion i MGCC från 1973 och framåt. Då körde jag en Saab Sonett som var svår att smälta för många (inte minst av dom som blev frånkörda).
Håller med föregående: urvattning leder snabb till en klubbs snara död. Låt oss behålla passionen för det vi tycker/tror är en sportbil! Poängen är kanske att en "sportbil" inte går att objektivt definiera; det är den gemensamma känsloupplevelsen som är grejen och som "gör" klubben! _________________ Björn Olsson |
||||
Här väl egentligen ingen invändning så, sportbilen som som ett snabbt bilalternativ upphörde väl egentligen för några decennier sedan, men det behöver man inte hänga upp sig på. Personligen är jag ganska ljummen inför en Fiat Barchetta men den uppfyller alla krav vad jag kan se. Tror att det också är "huvudkontorets" åsikt.
Lite trist är det bara om det är så att om någon behagar pipa en annorlunda tanke, får höra att den ska söka sig någon annanstans........men så kanske det inte är. _________________ Kristian Jonsson |
||||
Kristian !
Det är inte "någon" som inte får vara med i klubben utan "något". Alltså personen är välkommen men just den bilen passar inte. Det är ju den typen av begränsningar som på olika sätt skapar varje förenings särart. På gott och ont, så klart. Vissa föreningar är hårdare i sina krav än andra, ex vis finns det bilmärkesklubbar som bara godkänner dig som medlem om du äger en bil av det märket. För andra räcker det med att gilla märket för att kunna vara medlem. Har fortfarande, efter att ha tagit del av dina inlägg ovan, svårt att förstå varför du tycker att MSCCs inställning är "lite trist". Hade kunnat förstå detta om MSCC hade varit den enda bilklubben och klubbmäster- skapet den enda tävlingen och att du och andra därför hade varit utestängda ur föreningsgemenskapen. Men så är det ju inte ! Passande alternativ saknas uppenbart inte. Jag kanske bör tillägga att jag inte uttalar mig som representant för MSCC. Är aktiv medlem sedan flera år men innehar ingen förtroendepost. hälsn Lasse H _________________ Lars Hansson |
||||
Read my lips Hansson! Har aldrig sagt att MSCC har trist inställning.
Jag sa (och läs nu noga) Som (rätt så) ny medlem pejlade jag läget. Då kan man lämpligen kasta in en fråga för att kolla läget. Det ska väl vara tillåtet utan att det blir en massa rabalder. RHK har en super fin serie man kan följa med hela raddan av bilar Tyckte Roxan. Javisst så sant. Men det är liksom en annan sak för att jag har gått med i MSCC för att den passar mig bra. Fastän jag inte får se gamla 50-tals salooner där _________________ Kristian Jonsson |
||||
Kristian !
I read your lips, sir ! Det var faktiskt ett rent citat som jag vidareutvecklade ett resonemang kring. Tillåt mig vara mycket tydlig: MSCC är en sportvagnsklubb och därför är dess tävlingar endast öppna för sådana bilar ! Däremot är inte medlemsskapet begränsat till sportbilsägare. Kanske är det så, eftersom du nu säger att "MSCC passar mig så bra" (obs åter igen ett rent citat) att du och jag är helt överens ? hälsn Lasse H _________________ Lars Hansson |
||||
Svar Detta vet jag mycket väl och har inga invändningar mot. Men en levande klubb kanske får uppleva att förutsättningar ändras och agera efter det. Men det är inte något som jag tänker resonera om. Det överlåter jag åt de gamla rävarna Så här sa jag: Lite trist är det bara om det är så att om någon behagar pipa en annorlunda tanke, får höra att den ska söka sig någon annanstans........men så kanske det inte är. Det är ingen kritik mot klubben, på sin höjd mot en enstaka person (och knappt det), det är bara en reflektion som jag dessutom i slutet desarmerar själv. (d.v.s. lägger inte något allvar i) Ja. sådana här långrandiga förklaringar emanerar ur det lite känsliga "väggrepp" som finns på denna bana. Lätt slirar det till mellan curbs och kattsand. :looki: citat:Att det sedan inte alltid är lätt att kunna presentera en solklar definition på begreppet sportbil är ju en annan sak. Så är det.....vore det lätt skulle det vara mindre funderingar. _________________ Kristian Jonsson |
||||
MSCC Godkända bilar | << 1, 2 1 besök senaste veckan (10229 totalt) |