Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vettigt att köpa rullad 964 från Tyskland?
2126 besök totalt
lewan
Hässleholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Tjena!

Vad säger ni här?
Är detta en vettig bil, eller är det för mycket jobb och pengar för att få den hel igen?
Köpa original plåt är på tok för dyrt, men kan kanske kan 3D-scanna en 964 och gjuta nya skärmar i kolfiber eller köpa färdiga glasfiber skärmar m.m.

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?lang=de&id=151614543&pageNumber=1&scopeId=C&sortoption.sortBy=searchNetGrossPrice&makeModelVariant1.makeId=20100&makeModelVariant1.modelId=5&damageUnrepaired=ALSo_DAMAGE_UNREPAIRED&export=ALSo_EXPORT&tabNumber=2

En 964 i Sverige ligger på ca 200k eller mer.
Nu är jag nyfiken på vad ni säger...

jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008

Kan inte så mycket om plåtriktning, men jag tittar i kristallkulan och ser jobb, jobb, jobb och jobb...
Föraren måste ha varit rätt nöjd över att den hade helbur

Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Det första som poppar upp i mitt huvud är ordet "PUPPAN"

Inget är omöjligt bara man vill men det måste ju vara en jävla massa jobb att få till detta.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003

Det blir aldrig billigare att köpa ett vrak och renovera än en färdig bil, jag har provat...
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

om man ändå tänkt byta ungefär allt mot glas-/kolfiber och eftermarknad och/eller egna bitar så är det väl onödigt att betala för frisk plåt och hela bitar man bara ska plocka av - men billigare än färdig bil kan det nog bara bli om man har de rätta kontakterna, gör rubbet själv och räknar bort arbetstiden, alternativt är otroligt effektiv. (Ajdén? )

Köpa enbart drivlina och sådana delar, och bygga en seriös rörhög med plastkaross...? Ska man lägga ner så mycket jobb och pengar som det ändå blir på den nivån, så kan man väl lika gärna göra det riktigt.

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Re:

BMWTobbe skrev:
Det blir aldrig billigare att köpa ett vrak och renovera än en färdig bil, jag har provat...

Det där är nog väldigt olika
Allt handlar nog om ens egen nivå/kunskap/möjlighet att bygga, för att återupprepa Sjöströms ord; kolla Puppans biltråd, jag tvivlar starkt på att han INTE tjänade på att köpa en färdig bil gentemot att göra det han gjorde

Knodde
Täby
Här sen Aug 2009

om den är mycket krokig i chassit kan det bli kostsamt utan bra kontakter. För krokig är den väl?

Här sen Aug 2003

Re:

Mats Th skrev:
BMWTobbe skrev:

Allt handlar nog om ens egen nivå/kunskap/möjlighet att bygga, för att återupprepa Sjöströms ord; kolla Puppans biltråd, jag tvivlar starkt på att han INTE tjänade på att köpa en färdig bil gentemot att göra det han gjorde

Det är en sak att göra det för att bilen ändå skall modifieras, t ex köpa en bil med trasig motor om du har en hel stående. Eller köpa en bil med helslut chassi för det skall byggas om i vilket fall som helst. Men att köpa en bil som ser ut som den på bilden för att sätta ihop och få körbar kommer bli dyrare än att köpa en fungerande. Puppan hade ju sin plan klar och det hade varit dålig ekonomi för honom att köpa en fullt fungerande 996 turbo och sätta kapen i. Allt beror ju på inköpspriset och priset på bilen detta inlägget handlar om är inte så lågt att det är ekonomiskt försvarbart att återställa den, om man inte har en massa plåtdelar liggande och fullt utrustad verkstad så man kan göra jobbet själv (dvs gratis).
Citera
lewan
Hässleholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

BMWTobbe skrev:
Mats Th skrev:
BMWTobbe skrev:

Det är en sak att göra det för att bilen ändå skall modifieras, t ex köpa en bil med trasig motor om du har en hel stående. Eller köpa en bil med helslut chassi för det skall byggas om i vilket fall som helst. Men att köpa en bil som ser ut som den på bilden för att sätta ihop och få körbar kommer bli dyrare än att köpa en fungerande. Puppan hade ju sin plan klar och det hade varit dålig ekonomi för honom att köpa en fullt fungerande 996 turbo och sätta kapen i. Allt beror ju på inköpspriset och priset på bilen detta inlägget handlar om är inte så lågt att det är ekonomiskt försvarbart att återställa den, om man inte har en massa plåtdelar liggande och fullt utrustad verkstad så man kan göra jobbet själv (dvs gratis).

Det känns som att den måste ner ännu mer i pris för att vara vettig.
Nån som har koll på hel bil utan motor och låda..?

Ulrich

Här sen Jul 2007

Eller så ser du till att börja ta lite betalt för dina foton istället.. med tanke på kvalitet på dina verk så gissar jag att du köper dig en 964 RS kontant inom ett år.... thumbs up

Jag personligen betalar gladeligen en slant för att få nyttja dina fina bilder iaf...

Här sen Aug 2003

Detta borde ju vara ett vettigare utgångsobjekt? http://www.blocket.se/malmo/Porsche_964_911__Carrera_4_35841653.htm?ca . . . .

Reggad och klar i sverige, 4-hjulsdriften borde gå att plocka bort om man vill (se Puppan) och denna har varit till salu länge (andra annonsen) vilket borde kunna påverka priset nedåt en smula.
Citera
lewan
Hässleholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

UR_TT skrev:
Eller så ser du till att börja ta lite betalt för dina foton istället.. med tanke på kvalitet på dina verk så gissar jag att du köper dig en 964 RS kontant inom ett år.... thumbs up

Jag personligen betalar gladeligen en slant för att få nyttja dina fina bilder iaf...

Vad ska man betala?
Det bästa vore att få fler arrangörer att betala för att man ska komma.

BMWTobbe skrev:
Detta borde ju vara ett vettigare utgångsobjekt? http://www.blocket.se/malmo/Porsche_964_911__Carrera_4_35841653.htm?ca . . . .

Reggad och klar i sverige, 4-hjulsdriften borde gå att plocka bort om man vill (se Puppan) och denna har varit till salu länge (andra annonsen) vilket borde kunna påverka priset nedåt en smula.

Jag har ignorerat alla C4 pga just 4x4, har dock ingen koll på exakt vad som skiljer i framvagn, m.m.
Men alla extra komponenter väger, och en annan växellåda är nog ett måste, iaf på sikt?

och med tanke på att bilen ska bli "maxlättad" känns det väldigt dumt att utgå från en C4, men någon kanske är mer insatt i extra vikten?

t ex vad exakt väger växellådan, hur mycket mer väger en tomkaross på C4 mot en C2?
Spindlarna i framvagnen är förmodligen olika på C4, och C2, men tanken där är att skaffa från 993 RS.

En kompis är nog just nu i USA och 6månader framåt... får börja hålla koll där, i krokarna kringa L.A.

LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

Re:

BMWTobbe skrev:

Helt rätt!

Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen

Imo big no no...

Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Tror inte det är lönsamt även om den verkar frisk. Vad är trasigt? Ser ganska trasig ut på höger bak, där går det nog åt en del, lysen, frontgrejor, ruta mm. springer nog snart iväg till större belopp, har du riktbänk och kan banka plåt lär karossen vara minsta problemet om den är tänkt som busbil.
Förmodligen mer lönsamt att köpa och skrota.
Citera
Allmänt banåkaforum
2126 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande