| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Vettigt att köpa rullad 964 från Tyskland?
|
2126 besök totalt |
|
Vettigt att köpa rullad 964 från Tyskland?
Tjena! Vad säger ni här? Är detta en vettig bil, eller är det för mycket jobb och pengar för att få den hel igen? Köpa original plåt är på tok för dyrt, men kan kanske kan 3D-scanna en 964 och gjuta nya skärmar i kolfiber eller köpa färdiga glasfiber skärmar m.m. http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?lang=de&id=151614543&pageNumber=1&scopeId=C&sortoption.sortBy=searchNetGrossPrice&makeModelVariant1.makeId=20100&makeModelVariant1.modelId=5&damageUnrepaired=ALSo_DAMAGE_UNREPAIRED&export=ALSo_EXPORT&tabNumber=2
En 964 i Sverige ligger på ca 200k eller mer. Nu är jag nyfiken på vad ni säger... _________________ //Tobias "LeWaN" Lewandovski Skoda Enyaq RS -24, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486 |
||||||
|
Kan inte så mycket om plåtriktning, men jag tittar i kristallkulan och ser jobb, jobb, jobb och jobb...
Föraren måste ha varit rätt nöjd över att den hade helbur
_________________ Jonas Thiger Porsche 997 GT3 -08 Porsche 964 turbo -91 SÅLD! Porsche 964 C2 -90 SÅLD! PCS 4205 |
||||||
|
om man ändå tänkt byta ungefär allt mot glas-/kolfiber och eftermarknad och/eller egna bitar så är det väl onödigt att betala för frisk plåt och hela bitar man bara ska plocka av - men billigare än färdig bil kan det nog bara bli om man har de rätta kontakterna, gör rubbet själv och räknar bort arbetstiden, alternativt är otroligt effektiv. (Ajdén?
)
Köpa enbart drivlina och sådana delar, och bygga en seriös rörhög med plastkaross...? Ska man lägga ner så mycket jobb och pengar som det ändå blir på den nivån, så kan man väl lika gärna göra det riktigt.
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
|
Re:
Det där är nog väldigt olika
Allt handlar nog om ens egen nivå/kunskap/möjlighet att bygga, för att återupprepa Sjöströms ord; kolla Puppans biltråd, jag tvivlar starkt på att han INTE tjänade på att köpa en färdig bil gentemot att göra det han gjorde
|
||||||
|
Re:
Det är en sak att göra det för att bilen ändå skall modifieras, t ex köpa en bil med trasig motor om du har en hel stående. Eller köpa en bil med helslut chassi för det skall byggas om i vilket fall som helst. Men att köpa en bil som ser ut som den på bilden för att sätta ihop och få körbar kommer bli dyrare än att köpa en fungerande. Puppan hade ju sin plan klar och det hade varit dålig ekonomi för honom att köpa en fullt fungerande 996 turbo och sätta kapen i. Allt beror ju på inköpspriset och priset på bilen detta inlägget handlar om är inte så lågt att det är ekonomiskt försvarbart att återställa den, om man inte har en massa plåtdelar liggande och fullt utrustad verkstad så man kan göra jobbet själv (dvs gratis). |
||||||
|
Re:
Det känns som att den måste ner ännu mer i pris för att vara vettig. Nån som har koll på hel bil utan motor och låda..?
_________________ //Tobias "LeWaN" Lewandovski Skoda Enyaq RS -24, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486 |
||||||
|
Eller så ser du till att börja ta lite betalt för dina foton istället.. med tanke på kvalitet på dina verk så gissar jag att du köper dig en 964 RS kontant inom ett år....
Jag personligen betalar gladeligen en slant för att få nyttja dina fina bilder iaf... _________________
|
||||||
|
Detta borde ju vara ett vettigare utgångsobjekt? http://www.blocket.se/malmo/Porsche_
Reggad och klar i sverige, 4-hjulsdriften borde gå att plocka bort om man vill (se Puppan) och denna har varit till salu länge (andra annonsen) vilket borde kunna påverka priset nedåt en smula. |
||||||
|
Re:
Vad ska man betala?
Det bästa vore att få fler arrangörer att betala för att man ska komma.
Jag har ignorerat alla C4 pga just 4x4, har dock ingen koll på exakt vad som skiljer i framvagn, m.m. Men alla extra komponenter väger, och en annan växellåda är nog ett måste, iaf på sikt? och med tanke på att bilen ska bli "maxlättad" känns det väldigt dumt att utgå från en C4, men någon kanske är mer insatt i extra vikten? t ex vad exakt väger växellådan, hur mycket mer väger en tomkaross på C4 mot en C2? Spindlarna i framvagnen är förmodligen olika på C4, och C2, men tanken där är att skaffa från 993 RS. En kompis är nog just nu i USA och 6månader framåt... får börja hålla koll där, i krokarna kringa L.A. _________________ //Tobias "LeWaN" Lewandovski Skoda Enyaq RS -24, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486 |
||||||
|
|
||||||
|
Tror inte det är lönsamt även om den verkar frisk. Vad är trasigt? Ser ganska trasig ut på höger bak, där går det nog åt en del, lysen, frontgrejor, ruta mm. springer nog snart iväg till större belopp, har du riktbänk och kan banka plåt lär karossen vara minsta problemet om den är tänkt som busbil.
Förmodligen mer lönsamt att köpa och skrota. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Vettigt att köpa rullad 964 från Tyskland?
|
2126 besök totalt |

