|
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Hjälpmoderator
Trådstartare

25 Sep 2011 19:59
Varför går drivaxlarna sönder såhär?
Att drivaxlar går sönder är inte konstigt, det är en förbrukningsvara.
Men de brukar gå sönder i själva knuten.
Det här har hänt 2 ggr nu.
Splinsen är 22mm i diameter. Någon är kanske bättre på att läsa brottytan.
Varför går de av sådär? Det är juniors Seat med 175 hk och 200 nåt i vrid problemet fanns inte
innan en dogbox hittade in i bilen men jag kan inte se något samband där?
_________________ Daniel Steiner
|
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008

25 Sep 2011 20:10
Dunkar man in en annan växel utan att frikoppla så ska motorn ögonblickligen ändra varvtal från t.ex. 7000 till 4000. En jäkla massa rörelseenergi som lär ge ett bra ryck i alla delar i drivlinan...
_________________ Ulf Gunnarsson
|
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Hjälpmoderator
Trådstartare

25 Sep 2011 20:19
Re:
| UlfG skrev: | | Dunkar man in en annan växel utan att frikoppla så ska motorn ögonblickligen ändra varvtal från t.ex. 7000 till 4000. En jäkla massa rörelseenergi som lär ge ett bra ryck i alla delar i drivlinan... |
Koppling används dock för det mesta ändå.
|
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

25 Sep 2011 21:16
Är det rakskurna drev i lådan?
_________________ G o r a n A m c o f f
|
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

25 Sep 2011 21:20
Det ser ut som överbelastning, vid utmattning brukar brottsytan se planare ut. Vid splinsen är ju effektiva diametern mindre. Är 200 vridet i motorn så tillkommer utväxlingen. Sen kan det vara att dog lådan trots allt blir lite brutalare och det är grädden på moset. Typen av körning, hur däcken greppar mot underlaget som vid rally är åxå en faktor. Men jag behöver se mer av saken för att gissningarna skall bli värda nått.
mvh
Göran
_________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Hjälpmoderator
Trådstartare

25 Sep 2011 21:25
Re:
| beepbeep skrev: | | Är det rakskurna drev i lådan? |
Japp.
|
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Hjälpmoderator
Trådstartare

25 Sep 2011 21:27
Re:
| Göran Malmberg skrev: | Det ser ut som överbelastning, vid utmattning brukar brottsytan se planare ut. Vid splinsen är ju effektiva diametern mindre. Är 200 vridet i motorn så tillkommer utväxlingen. Sen kan det vara att dog lådan trots allt blir lite brutalare och det är grädden på moset. Typen av körning, hur däcken greppar mot underlaget som vid rally är åxå en faktor. Men jag behöver se mer av saken för att gissningarna skall bli värda nått.
mvh
Göran |
Ena gången var det på grus, andra gången var det på asfalt.
Den sista drivaxeln hade gått ca 70 varv på knutstorp med kopplade växlingar.
Utväxlingen är 4:21, däcken Toyo R888.
Det är ju ingen monstermotor men det kanske ändå är så att vi måste uppgradera helt enkelt?
Edit: Det är den vänstra alltså den korta axeln som går, den får väl mest kraft förmodar jag.
|
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

25 Sep 2011 21:47
Re:
| Svartlock skrev: | | Göran Malmberg skrev: | Det ser ut som överbelastning, vid utmattning brukar brottsytan se planare ut. Vid splinsen är ju effektiva diametern mindre. Är 200 vridet i motorn så tillkommer utväxlingen. Sen kan det vara att dog lådan trots allt blir lite brutalare och det är grädden på moset. Typen av körning, hur däcken greppar mot underlaget som vid rally är åxå en faktor. Men jag behöver se mer av saken för att gissningarna skall bli värda nått.
mvh
Göran |
Det är ju ingen monstermotor men det kanske ändå är så att vi måste uppgradera helt enkelt?
Edit: Det är den vänstra alltså den korta axeln som går, den får väl mest kraft förmodar jag. |
Det är väl fjädrat centrum på lamellen?
_________________ Roland Johansson
|
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

25 Sep 2011 21:51
Re:
| Svartlock skrev: |
Edit: Det är den vänstra alltså den korta axeln som går, den får väl mest kraft förmodar jag. |
Banor går ju i medsolsvarv så om det är diffat så ligger ju moset på vänstra ytterhjulet. Jag röstar på grövre axel, att det är ett belastnikngsbrott råder inget tvivel om. Men vill man vara raffinerad i problemlösningen så måste ju saken studeras noggrannare.
mvh
Göran
|
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Hjälpmoderator
Trådstartare

25 Sep 2011 21:56
Senast ändrad av Daniel Steiner, 25 Sep 2011 22:00, ändrad totalt 1 gång
Re:
| Rolle Scirocco skrev: | | Svartlock skrev: | | Göran Malmberg skrev: | Det ser ut som överbelastning, vid utmattning brukar brottsytan se planare ut. Vid splinsen är ju effektiva diametern mindre. Är 200 vridet i motorn så tillkommer utväxlingen. Sen kan det vara att dog lådan trots allt blir lite brutalare och det är grädden på moset. Typen av körning, hur däcken greppar mot underlaget som vid rally är åxå en faktor. Men jag behöver se mer av saken för att gissningarna skall bli värda nått.
mvh
Göran |
Det är väl fjädrat centrum på lamellen? |
Nej den är stum.
Edit: Vi har både ock, inte helt säker på att den stumme är monterad just nu, får fråga jr.
|
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Hjälpmoderator
Trådstartare

25 Sep 2011 22:00
Re:
| Göran Malmberg skrev: | | Svartlock skrev: |
Banor går ju i medsolsvarv så om det är diffat så ligger ju moset på vänstra ytterhjulet. Jag röstar på grövre axel, att det är ett belastnikngsbrott råder inget tvivel om. Men vill man vara raffinerad i problemlösningen så måste ju saken studeras noggrannare.
mvh
Göran |
Ja det är diffat.
Vi nöjjer oss nog med att veta att det är ett belastningsbrott =) Vi får klura på hur vi ska få dit större axlar.
Tackar
|
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

26 Sep 2011 08:59
Re:
| Svartlock skrev: | | Rolle Scirocco skrev: | | Svartlock skrev: | | Göran Malmberg skrev: | Det ser ut som överbelastning, vid utmattning brukar brottsytan se planare ut. Vid splinsen är ju effektiva diametern mindre. Är 200 vridet i motorn så tillkommer utväxlingen. Sen kan det vara att dog lådan trots allt blir lite brutalare och det är grädden på moset. Typen av körning, hur däcken greppar mot underlaget som vid rally är åxå en faktor. Men jag behöver se mer av saken för att gissningarna skall bli värda nått.
mvh
Göran |
Det är väl fjädrat centrum på lamellen? |
Nej den är stum.
Edit: Vi har både ock, inte helt säker på att den stumme är monterad just nu, får fråga jr. |
Bra metod att knäcka delar i drivlinan skulle jg säga fjädrarna jämnar ut kraftpulserna
_________________ Roland Johansson
|
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

26 Sep 2011 11:40
Brukar se ut så där på VW/Vag när det går sönder.
Rivstartsracing eller på gatan med dumpad koppling renderar samma brott.
Går oftast av just där då splinsen ju sitter inne i medbringaren.
VW-motorsportknutar eller egenihopplockade med större audiknutar än ju vanligt.
De ser lite annorlunda ut och är kraftigare.
_________________ Jocke Hellqvist.
|
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Hjälpmoderator

26 Sep 2011 19:56
Kan vi få se en bild på en hel drivknut/axel?
Jag håller på spänningskonsentration är splinsen slutar.
Låter lite sjuk men om man slipar en rundat spår som går ner till botten på splinsen presis där de slutar så blir axen starkare.
_________________ Johan Sjölinder
|
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

26 Sep 2011 20:50
Kopplingen är ofjädrad sinter
hittar ingen riktig bild men det kanske kan räcka tills imorn
det finns ju en anledning till att det sitter större knuttar på Golf 3:orna standard och att ingen vad jag vet kör med dessa knuttarna i rally.
_________________ Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
|
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007

26 Sep 2011 21:49
Ingen risk att knuten bottnar då? eller annan smäll utifrån?
Har haft liknande brott på knutar på gamla rallycrossbilen i samband med att man blivit påkörd mitt i fälgen tex.
_________________ Mattias Holmgren
|
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Hjälpmoderator
Trådstartare

26 Sep 2011 21:51
Re:
| MattiasH skrev: | Ingen risk att knuten bottnar då? eller annan smäll utifrån?
Har haft liknande brott på knutar på gamla rallycrossbilen i samband med att man blivit påkörd mitt i fälgen tex. |
Jag har funderat på det med, men Knutstorp är inte direkt hoppigt.
Ska kika på en Audi-lösning.
|
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

26 Sep 2011 23:34
Ett knäckande brott skiljer sig från vridande brottsyta på så sätt att en vridningsvinkel syns på brottsytan.
|
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011

27 Sep 2011 09:03
Jag har några "trofeer" från dragracingkarriären på verkstadshyllan...
Drivaxelstumparna har helt annorlunda brottytor jämfört med dina, dom är tydligt vridna och har spiralformade sprickor.
_________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
|
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

27 Sep 2011 10:30
Re:
| MattiasH skrev: | Ingen risk att knuten bottnar då? eller annan smäll utifrån?
Har haft liknande brott på knutar på gamla rallycrossbilen i samband med att man blivit påkörd mitt i fälgen tex. |
Är tveksam till att knuttarna bottnar då bilen är
Högre än standard
_________________ Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
|
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003

27 Sep 2011 19:29