Skruva banåkabil
limma kolfiber mot plåt, vilket lim?
4 besök senaste veckan (10512 totalt)
1, 2   >>
m.Ohlsson
Uddevalla
Här sen Mar 2006
Inlägg: 270


Trådstartare
HEJ.

någon som limmat ett kolfibertak elr annat mot plåt?? ska nämligen byta bakskärmar på en bil och få dit nya skärmar i kolfiber, vad limmar man med som håller?? tänkte ta karosslimmet som bmw använder när man limmar alu mot plåt, borde väl funka??

micke

_________________
Micke Ohlsson
TACK: TG Racing
Alutech
Simatec
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43140
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Franzén
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890



Köp en sån här och provlimma två bitar.

Den är sjukt bra... trust me.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=83093



_________________
Anders Franzén

320i Touring -89 Lachssilber
320i Coupé -80 Hennarot
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



3M DP490 thumbs up Är ett höghållfast epoxilim och används för att limma ihop kolfiber (kol-kol eller kol-metall)
Finns att köpa hos 3M återförsäljare.
Tror inte på vindrute limmet, det är elastiskt..

_________________
/Arne Lindgren
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008
Inlägg: 208



Arne skrev:
Tror inte på vindrute limmet, det är elastiskt..
Det behöver kanske inte vara en nackdel, när man fogar samman två helt olika material som rör sig på helt olika sätt t.ex. vid temperaturvariationer.

_________________
Ulf Gunnarsson
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006
Inlägg: 782



"kolfiber" är väl normalt en epoximatris laminerad med kolfiber. Så frågan är väl mer: hur man limmar epoxi mot plåt. Sen tillkommer frågan om det är en råyta eller inte då kolfiber brukar klarlackas så då blir det hur man limmar lacken mot plåt

Det torde väl att gå o limma med det mesta.. ex pl400 o allt vad det heter.

Edit: elastiskt är alltid (nästan) bra, men det finns gränser för vad man kan acceptera beroende på vart det skall sättas ihop.

_________________
Mats Andersen
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
m.Ohlsson
Uddevalla
Här sen Mar 2006
Inlägg: 270


Trådstartare
ok, ingen som vet alltså?? tack för svaren!

micke

_________________
Micke Ohlsson
TACK: TG Racing
Alutech
Simatec
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43140
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



UlfG skrev:
Arne skrev:
Tror inte på vindrute limmet, det är elastiskt..
Det behöver kanske inte vara en nackdel, när man fogar samman två helt olika material som rör sig på helt olika sätt t.ex. vid temperaturvariationer.


Det kan du ha lite rätt i, som i det här fallet med ganska långa limfogar kanske det är bra med lite elastiskt. Kolfiber utvidgas ju inte alls av värme, medan plåten utvidgas.
När det gäller elastiska lim så föredrar jag Sika sikaflex.

_________________
/Arne Lindgren
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Franzén
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890



Alla skeptiker...

Har ni provat denna?
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=83093


_________________
Anders Franzén

320i Touring -89 Lachssilber
320i Coupé -80 Hennarot
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Franzén skrev:
Alla skeptiker...

Har ni provat denna?
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=83093



Har för mig det var den jag limmade min takluckeerstättningsskiva med. (glasfiberarmerad polyester mot lack) Den lossnade i ett hörn, men det kan vara att det fanns släppmedel kvar.
(Det gick iofs lösa med några bitar silvertejp. thumbs up )

Gäller det kolfiber mot ren plåt så ska man dessutom se upp med galvaniska strömmar.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3824

Moderator i ett av underforumen

Kickar liv i den här tråden igen,

Åker på semester på lördag och måste göra en provisorisk lagning av en kolfiber cykelram innan dess. En limmad hylsa i aluminium har släppt ur ramen. Jag måste provisoriskt fixa detta så semestern kan räddas.

Vad ska jag använda för att limma det?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3787



Dignell skrev:
Kickar liv i den här tråden igen,

Åker på semester på lördag och måste göra en provisorisk lagning av en kolfiber cykelram innan dess. En limmad hylsa i aluminium har släppt ur ramen. Jag måste provisoriskt fixa detta så semestern kan räddas.

Vad ska jag använda för att limma det?


Arne skrev:
3M DP490


Även Loctite/Hysol 3425 fungerar bra för alu med kolfiber.

_________________
Pontus Fyhr
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19166



Har för mig att jag sett att de lagade Viggenflygplanens lättmetallstruktur med kolfiber och (någon slags) epoxi när det begav sig.

_________________
Jörgen Eriksson
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3824

Moderator i ett av underforumen

Pontus Fyhr skrev:
Dignell skrev:
Kickar liv i den här tråden igen,

Åker på semester på lördag och måste göra en provisorisk lagning av en kolfiber cykelram innan dess. En limmad hylsa i aluminium har släppt ur ramen. Jag måste provisoriskt fixa detta så semestern kan räddas.

Vad ska jag använda för att limma det?


Arne skrev:
3M DP490


Även Loctite/Hysol 3425 fungerar bra för alu med kolfiber.


Tackar,

Att söka fram en återförsäljare i krokarna verkar dock lättare sagt än gjort

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3787



Dignell skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Dignell skrev:
Kickar liv i den här tråden igen,

Åker på semester på lördag och måste göra en provisorisk lagning av en kolfiber cykelram innan dess. En limmad hylsa i aluminium har släppt ur ramen. Jag måste provisoriskt fixa detta så semestern kan räddas.

Vad ska jag använda för att limma det?


Arne skrev:
3M DP490


Även Loctite/Hysol 3425 fungerar bra för alu med kolfiber.


Tackar,

Att söka fram en återförsäljare i krokarna verkar dock lättare sagt än gjort


Joo, det lättaste är väl nästan att maila dem direkt och be om lite samples till företaget om det är "ok" med dem, vi fick en låda med 12st 500 ml eller så för Formula Student-projektet med applikator och mixers.

_________________
Pontus Fyhr
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 444



Vet inte om det ær relevant i denna fråga men det finns en webbsida med limningsrekomendationer.

http://www.thistothat.com/cgi-bin/glue.cgi?lang=en&this=Plastic&am . . . .

_________________
Ricky Berg
Corvette 1972
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11429



Uppar denna tråden eftersom jag funderar på att limma fast glasfiberskärmkanter mot plåt...

m.ohlsson skrev:
HEJ.

någon som limmat ett kolfibertak elr annat mot plåt?? ska nämligen byta bakskärmar på en bil och få dit nya skärmar i kolfiber, vad limmar man med som håller?? tänkte ta karosslimmet som bmw använder när man limmar alu mot plåt, borde väl funka??

micke


hur har det gått?

Vad använde du för lim? Var plåten grundad innan osv?
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Anton Johansson
Växjö
Här sen Jul 2008
Inlägg: 99



Jag har hjälpt en kompis o montera kolfiber på hans bil. vi använde DP490 då, bla så sitter hans huv fast med det i huvgångjärnen och den har inte rört på sig testat upp till 250km/h nånstans.

även koenigsegg använder DP490 när dom limmar sitt kolfiber.

vi bara grovslipade och rengjorde sen kletade o tryckte ihop.

_________________
Anton Johansson
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11429



Uppruggad och rengjord färg och sen lim på den ytan alltså?
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003
Inlägg: 476



plåtrent tycker jag känns säkrare.. man vet ju egentligen inte hur hårt färgen sitter fast på plåten.. utan färg i vägen så tar man iaf bort en faktor ur ekvationen..

_________________
//Johan Karlsson
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11429



Jag ska förtydliga min fråga lite...



Skärmkanten behöver byggas om pga ett par olika faktorer (hjulet måste kunna fjädra upp i karossen, karossen hamnar lägre än tidigare så skärmkanten måste högre upp mm). Ska det byggas i plåt måste först innerskärmen masseras vilket är ganska pyssligt. Därefter måste samma procedur göras med skärmspegeln och sen skall de båda bitarna passas ihop.
Därefter skall man göra samma procedur på andra sidan...

Tanken slog mig att det hade gått betydligt snabbare att skära bort den röda biten, svetsa ihop skärmspegel och innerskärm och därefter klistra en glasfiber-(eller kolfiber-)breddare utanpå och spackla igen skarven så att det fortfarande ser hyfsat original ut.

Så... då är alltså frågan hur man gör själva limningen utan att den spricker.
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1326



Största felet man gör vid limfogning är att man använder för mycket lim.

På tjejens 911 hade bakskärmar plastats direkt mot slipad plåt. Till synes utan lim, bara polyester mot plåt. Det i sig räckte för at det skulle sitta som f_n 6 har gjort så sedan mitten av 80-talet, MEN att göra så resulterar i att du ändå får upphov till rostangrepp. I detta fall var det också så & därför, bl.a, valde vi att kapa bort allt & slipa rent. Plåten som blivit rostskadad har fått en blästring & är nu ok igen. Vid kommande breddning av bilen kommer vi blästra hela ytorna & sedan grunda med 2-komponents exopyfärg, därpå kommer nya skärmar att limmas på plats mot en uppruggad epoxyyta. Lutar åt att vi kommer använda DP490...vi får se.

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Skruva banåkabil
limma kolfiber mot plåt, vilket lim?
4 besök senaste veckan (10512 totalt)
1, 2   >>


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >