Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Kan jag åka 245" på 8"fälg?
1485 besök totalt
S6_johan
Hässleholm
Här sen Mar 2010

Trådstartare

Hej!

Jag har börjat spana efter nya däck till nästa säsong.
Fälgarna som sitter på är 8" breda 16tummare. I år har jag åkt på 225/45/16 Direzza 03 mjuka blandningen.
Det har ju funkat, men jag har gott om plats för 245 i hjulhusen.
Helst skulle jag vilja ha 9-10"breda 16"fälgar.Har letat runt en del nu men inte hittat några, visst de finns nya men ekonomin vill ha billiga fälgar
17" hade jag också kunnat köra på, men bilen sväljer konstigt nog16" över bromsarna och ja gillar stuket thumbs up
Bilen i fråga är en AudiV8 Quattro väger nu ca 1500 men gissar på 1300-1400 nästa säsong.
Så frågan är.....

Hur blir det med 245 på mina 8"fälgar?? Har hört de kan bli svajigt,någon som provat osv?

Eller.,.sitter någon o lurar på ett par breda billiga fälgar?
Tacksam för alla svar och tankar.
MVH

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Aningens tung bil, aningens hög profil och aningens brett däck för fälgen.... inte optimalt kanske. Om man jämför med det du har idag så tänk på att bredare däck ger mer fäste som ger högre krafter för däcksstommen att ta hand om. Hur ser däckslitaget ut på de du kört på?

Men det kommer funka IMHo men välj rdäck med välrenomerat starka stommar, typ Yokohama 048, kör inte på alltför lågt däckstryck och se till att du har hyggligt bra med camber, speciellt fram. Mina två cent om du vill kan du ju gå ner i profil för att få det lite stadigare med följden att du får mindre rullomkrets och därmed annan utväxling på bilen på köpet Inget för gatan kanske dock...

Kristianstad
Här sen Apr 2006

Jag kör 245/40-17 Yokohama 048 på 8,5" fälg det är nog mer optimalt, om det är vingligt är jag nog fel man och svara på Hållt mig på det svarta än så länge

Men jag tror inte det ska vara några problem.

Eller kanske mina BBS är till salu vilket et bör du ha? mina är et35

Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
S6_johan
Hässleholm
Här sen Mar 2010

Trådstartare
Ja den dimensionen du kör på hade suttit som en fläskläpp
Vet inte ET såhär på rak arm...om allt var gratis här i världen så hade ju 19" BBS RS med guldeker varit givet..

Någon som har mer input så dela gärna med er

Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

Min 90q väger ca 1370kg
Jag har kört flera banträffar med mina Hankook gatdäck som är 235/40-17 på endast 7.5" fälgar.
inte haft nått problem alls med svajiga däck även kört slicks 240mm (24/61-17) på 7.5" fälg.

Så det går..

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
S6_johan
Hässleholm
Här sen Mar 2010

Trådstartare
Då kanske jag vågar mig på det till våren om jag inte snubblar över ett par fälgar innan dess

Citera
Däck för banåka
1485 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande