| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Konstigt slitage A032R (splittad tråd)
|
1410 besök totalt |
|
Helt OT, men varför slites A032R så djäääävla konstigt, förklara gärna. Topic igen: Pirelli P Zero C 2,2 fram 2,1 bak, varmt. När jag sen slötrailar hem bilen från banan så fyller jag på till dessa värden igen. När jag kommer till banan nästa gång så släpper jag ut i 2-3 omgångar tills jag kommer rätt... en liten 12v kompressor hade suttit fint. Jag kör också med biltemas mekaniska 39krs lufttrycksmätare, funkar grymme, en gåva från min vän Mats här på forumet, en däcktempsmätare hade jag gärna haft, och en liten tomte som mäter tempen på däcken under färd hade också suttit fint, för att analysera hjulvinklarna.... men en sån verkar dyr och svår att få tag i. _________________ Niclas Dahlgren Alfa Romeo Alfetta 1.8 Allegerita |
||
|
Råkade ha denna tråd uppe i ett fönster (hade en liten teori om ABS, men den var nog inte mkt att ha, men sökte efter just denna tråd för nga timmar sen). Kan det vara enligt Peeters mönster i: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
|
hmmm, precis, men det gav inte direkt svaret, jag tror inte att det är asfalten som styr slitaget, då jag sett samma problem på ställen med slät asfalt, Mantorp. Hoppas ngn sitter inne med svaret.
skickar med en bild på ngt som var en halv uppsättning P Zero C Notera att skuldran slits vågigt även här, men inte alls lika extremt som A032R
_________________ Niclas Dahlgren Alfa Romeo Alfetta 1.8 Allegerita |
||
Jag får samma vågiga slitage. Men bara på hjul som spinner och har för lite negativ camber. Edit: Tog bort bilden. _________________ Daniel Steiner |
||
Så mycket var den teorin värd
_________________ Daniel Steiner |
||
|
Verkar konstigt. Jag lyckades få bra slitbana på mina A032:or (tycker jag själv). Vet inte om det kan vara till någon hjälp, men bilen som jag har kört med har du helt standardmässiga chassieinställningar.
Dock har jag skiftat fram och bak och höger och vänster ofta och alla däcken är därmed likvärdigt slitna. Har också labbat en hel del med tryck och åkt på aningen för högt tryck så därför är de lite för slitna i mitten. ojämn slitbana har jag dock inte märkt av på det sättet.
_________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||
|
Jag tror att det vågiga slitaget hänger ihop med mönstret i ytterkant på däcken. Jag fick samma slitage när jag kört med r-däck samt med rallyslicks men inte med släta slicks. Det blir även samma slitage på rallycrossbilen när vi kör med skurna däck på stel bakaxel men inte med släta däck.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
![]() |
Däck för banåka
|
1410 besök totalt |