| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
laddkylare
|
1301 besök totalt |
|
Re: laddkylare
vattenkyld ger oftast kallare luft, kompaktare och kan sättas direkt i insuget i princip men dyrare och minskar ljudnivån mer också. Nackdelen är en extra vattenpump och kylare (om du vill ha riktigt kall luft) och den extravikten det medför. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Beror ju på vad du har för kompressor och vart du placerar gasspjället.
Kör du spjäll före kompressorn så kan du få problem med stor trottlad volym om du har en luft luft kylare samt att det inte alltid går att dra rören på ett bra sätt. En luft vatten lösning går att att få kompaktare då vattenslangarna är mindre än tryckrören men nackdelen är att du måste ha en pump, slangar och en till vattenkylare i fronten. Vattnet har i princip försumbar förmåga att lagra kyla så du måste ha en stor vattenkylare i fronten som klarar att kyla bort den effekt som krävs för att få tillräckligt låg insugstemperatur. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Re:
KAN man få problem med stor luftvolym, som i att du vet någon det har hänt för? Har du inte stor platsbrist så håll det enkelt med luftkylare i fronten, det bli tillräckligt mycket annat att hålla på med ändå tycker jag. En god vän till mig har ett 3lit kompressorbygge med eaton m90 och 3" tryckrör,ic(luft/luft). Inga problem med gasresponsen
http://www.youtube.com/watch?v=wj3JB _________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||||
|
Re:
En normal kompressor motor får inte direkt fullt moment utan det tar en viss tid för att få det sista momentet. En annan sak som sker om man har IC i fronten med spjället framför kompressorn är att hela laddluftkylaren med slangar och rör får undertryck vid tomgång. Läcker det i nån skarv kan man få problem med hög tomgång eller en motor som skenar i varv. Vad jag vet finns det ingen bil i produktion som har roots eller skruvkompressor med luft luft laddluftkylare utan de tenderar att köra luft vatten med den lösningen. Är ju inga stora problem då det funkar men trådstartaren ville ju ha för och nackdelar med de olika lösningarna.
_________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
laddkylare
|
1301 besök totalt |