Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (5545 totalt) |
Newbie i svängen!
Är newbie i svängarna, har inte fått mitt körkort ännu men är dags att införskaffa sig bil. Har sedan länge konstaterat att det inte är antalet hästar i motorn som betyder något utan att det betyder till större delen på föraren. Har suttit här idag, tror det blir totalt 8 timmar och läst runt på forumet... Vill först säga att trots att jag inte har körkort så är jag inte helt ovan bakom ratten, har kört över 2000 mil när det gäller övningskörning i olika former. Har även lekt av mig på säkra former så jag har lärt mig hur olika bilar reagerar. Men nu så är tanken här om att jag ska skaffa min första bil (förutom den skabbiga a-traktorn jag har). Tanken över detta är nu då att jag ska kunna leka av mig någon gång på bana (kinnekulle ligger mig närmast). I klarspråk, en yngling har inte för mycket pengar till sin första bil. Denna yngligen vill ha en bil som han använder till vardags och samtidigt leka av sig på en bana för att göra sig mindre farlig för medtrafikanter under sina lekar *ler* Finns det någon som har ett riktigt budgetförslag? på en rolig men samtidigt rymlig bil(inga sportbilar!) och sedan vad man ska börja med för första modifieringar...motoreffekten är inte så viktig, men tänker mer på att få lite fix på chassit och bromsarna...något mer? Alla svar gillas... _________________ //Mikael Olsson, |
||||||
Volvo 240.
Det finns ju HUR MYCKET SOM HELST till denna utomordentliga förstabil. Gamla rallygrejjer är inte svårt att hitta ... (edit)
Det förstör mitt liv också ![]() _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||||
Mjo 240 är ju ett förslag...fast då får man få tag på en av de vettigare modellerna som är i bra skick...och var längesedan jag såg en sådan 240...nu är jag inte kritisk mot ditt förslag utan mot själva 240n... har inte haft några alls bra erfarenheter med volvo... varken amazon, duett, 140, 240 eller 740...de jag har varit med om har bara varit krångelpellar...någon sorts monster lådor... Dessutom så är min motivation att kunna använda bilen till vardags, att ha passagerare och då passar sig det inte så väl att plocka ur inredningen för att lätta den. Det skulle behövas i en 240...
Fast oftast så har den fått naturlig lättning numera när den har sina år på nacken ![]() Men tack för förslaget...det sitter där att använda begagnade rallydelar... _________________ //Mikael Olsson, |
||||||
Rekomenderar starkt Peugeot 205 GTi! Lätt, rolig och mycket billig
![]() _________________ Rachid Rachid |
||||||
Jag vet inte om jag vågar skriva det men..
Golf Gti Mk1 - Har en själv nu som jag gav 6000:- för. Absolut inget toppex men den går igenom besiktningen utan större möda. Jag tog racing licens med den och den funkade kanon helt orginal. Finns delar och kunskap om dem om man vill pilla vidare. Sedan har du Gti klubben du kan gå med i och de är ganska aktiva med baträffar. BMW 318i E30 - en tidig sådan bör du få tag i för en bit undet 10000:-. Samma fördelar som med alternativet ovan. Däremot vet jag inte riktigt hur det är med bankörningar med BMW klubben. Sportklubben ser gärna att du har licens om du skall köra med dom. Nackdelarna med dessa är försäkringen som är dyr. Annars har du Alfa (75??) och Opel (Kadett Gsi???) som du kan få en ganska vettig banåkargrund för rimliga pengar men det får de som har mer erfarenhet ge tips om. Lycka till ![]() [Edit] kom på en till Renault R5 GTE, snorbilliga i inköp och reservdelar i föhållande till prestanda. Vet dock inte hur det föhåller sig med vilken klubb du kan köra bana med. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
okej, ska gå in och kika efter lite där...Tackar för tipset...Någon som har tips över första modifieringarna? sådant som inte kostar för mycket...sådant som bör prioriteras för väghållning och i bromsväg... Är inte insatt i kunskap om väghållning eller bromsar, vet hur man ska utföra arbetena praktiskt på bilen och en hel del om motorer och växellådor men där stannar min kunskap... _________________ //Mikael Olsson, |
||||||
Peugeot är visserligen ett alternativ vad gäller att köra, men att meka med? Fy bubblan ![]() Det var enkelheten jag tänkte på vad gällde 240, den är enkel att meka och det finns delar överallt ... Bra bromsar på GLT och Turbo, korta styrväxlar ligger i drivor i skogarna osv osv ... Det enda som behövs i en första fas är väl uppgraderad fjädring runtom, för att sen fortsätta med allt det andra ... Men visst är den tung ![]() _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||||
Jo, det är väl sant! Jag är inte så jätte mek. kunnig men jag försöker lära mig. 240 är nog ett bra alternativ men det är ju inte en så speciellt spännande alternativ... _________________ Rachid Rachid |
||||||
![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Rachid Rachid |
||||||
Jag skulle nog rekomendera en kadett gsi, både 8v och 16v är roliga bilar och dessutom billiga i inköp. Roliga delar finns det också mycket av. Nackdelen är väl möjligtvis försäkringen, gsi:n är ingen billig bil att helförsäkra. Men motorerna är seglivade, tål mycket stryk och bilarna har riktigt bra väghållning redan som original.
_________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering ![]() |
||||||
Mjo har funderat mycket på Opel GSI både 8v och 16v då i form av kadetten, har inte kört eller åkt med någon kadett så kan inte uttala mig om den riktigt. Hmm, låter inte bra med att den är dyr att helförsäkra, sedan så tillkommer det ju också att man får betala högre försäkring för att man nyss fått lappen i handen.
Har även funderat på japanska bilar, gillar deras motorer...fast när de får några år på nacken så brukar bottenplattan vilja kapitulera för rosten. Ett riktigt vark är ju inget man vill ha, dessutom så känns det ju inte direkt säkert att sätta sig i en bil där man vet att rosten arbetar på som ett ånglok. Golf GTI Mk1, är inte det reliker snart? var ett tag sedan jag såg en sådan i körbart skick. Golf är en schyst bil, fast då kanske aningen för liten...Kadetten är mer åt det lagom hållet, man vill ju kunna färdas några stycken i bilen också till vardags. Därför så tror jag att man får räkna bort 205an också, åkte i en sådan för flera år sedan...iofs var vi fem som färdades i den...men alla utan föraren gick att klassa som barn och då tyckte vi det var lite trångt...Men jag hyser inga tvivel om att den är bra som bankörningsbil... Bara att kika i Superstage när det har varit några och röjt där så ser man resultaten. Enkelhet, ja självklart 240 till sånt, reservdelar i överflöd, Nackdelen är väll den att 240 snart har tjänat ut sin rätt...de som finns för vettiga pengar liknar nog mer eller mindre en schweizer ost, eller så har ortens raggare satt sina spår allt för tydligt med vridna ramar och plyshklädsel (Är väldigt ironisk) Hmm BMW, Brukar inte försäkringsbolaget skrika högt av jubel när de ser en yngling som vill försökra en sådan? försäkringen brukar väll vara dyr? och likadant med reservdelarna? Detta är inget som jag har egen erfarenhet av utan är sådant som jag har hört av andra...men känner ingen som har kört så det har kommit från en kompis som kände en som hade en bmw typ ![]() Tack för förslagen ![]() _________________ //Mikael Olsson, |
||||||
Du får väl vara lite optimist i alla fall?
På dig låter det som ingen av dessa bilar duger? Både Opel Gsi och Golf GTi duger mycket väl som busbilar ännu! Lätta att hitta till bra priser och nej alla har inte blitt pepparkaksbruna ännu ![]() Försäkringsbolagen gillar hur som helst inte "roliga" bilar , vilken du än väljer. Åk runt och kolla , kanske åxå få provåka nån. Sen bildar du dig en uppfattning! _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Jag vill å det bestämdaste dementera det där med att BMW skulle vara dyra i reservdelar.. ![]() ![]() Jag hoppas du hittar något vettigt ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Jodå de duger allt! Opel Gsi har jag absolut inget ont emot...det är nog ett av de troligaste valen faktiskt...och jag är allt lite optimist, fast blev kanske lite för mycket negativt på en och samma gång...det var ju inte rikigt meningen. Golfen är kanske en aning förliten, har behov av en lite större bil men självklart så är den busbil...precis som 205an...men inte busbil för mig ![]() Hmm, Jo fast kräver de mindre uppdatering så kan det ju vara värt att lägga ut lite extra slantar på dem i inköp osv...fast då gäller det ju som sagt att man inte går och blir lurad på konfekten...okej, förlåt mig för att jag inte är direkt inläst på BMW men vart finns lite extra fakta om lämpliga BMW modeller, ska använda sökfunktionen sedan när jag skrivit klart meddelandet men passar sig inte nu ![]() ![]() Försäkring, ja det blir dyrt i vilket fall som helst...är ju ung så då är jag försäkringsbolagens syndabock...fast man får ju ta det i det långa loppet...har man otur så sätter man väll bilen i någon bergvägg eller blir påkörd. Då är det bra med försäkringen. Tackar för tipsen! tar gärna emot fler tankar _________________ //Mikael Olsson, |
||||||
om du är rädd för rost så är nog en Golf GTI och en Opel GSI lika illa som en japanare. Där tror jag faktiskt att Peugeoten ligger bättre till faktiskt. Och vill du ha en lite större bil men som fortfarande är körglad så finns ju 405:an.
_________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||||
Vill du ha mer info om kadetten så titta gärna in på www.Opelsportclub.com
![]() _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering ![]() |
||||||
Nja har inte direkt någon fobi mot rost, men är ju inte direkt trevligt att se på och är tidsödande att reparera...och med tanke på att jag själv inte har något eget garage utan får operera under bar himmel (då jag inte kan inta min stackars granne jämt och ständigt, räcker ju att man får byta däck, oljebyten och sånt på två långmilare som mina föräldrar äger)
Kan på rak hand säga att jag känner till en hel del om Kadetten, Golfen samt Peggen, dessa är den typen av bilar som jag har läst om både här och där...sett dem som smått intressanta så är ganska inläst på det...dessutom så har jag redan snokat mig in på www.Opelsportclub.com *ler* samt sidor för peugot, håller på att försvinna in bland BMW's mystiska värld nu, bara själva märket är något som jag tidigare har förknippat med påtok för mycket pengar så att jag inte ens har tittat åt dem ![]() Ursäkta om det blir mycket av den tyska sorten här nu då ![]() Förresten, måste man ta licens för att få vara med och leka med alla klubbar? eller är det bara vissa som har det som krav? _________________ //Mikael Olsson, |
||||||
Ingen fara ![]()
Skojar du??? ![]()
Bilen är bakhjulsdriven och vissa påstår att de är svårkörda i vinterväglag. Jag har hitintills inte stött på någon BMW förare som har påstått samma sak konstigt nog.... ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
definitionsfråga. You say tomato I say tomato ![]() Vissa says svårkörda I say askul ![]() _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (5545 totalt) |