Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Newbie i svängen!
1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (5545 totalt)
Olzon
Vänersborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 200


Trådstartare
Newbie i svängen!

Är newbie i svängarna, har inte fått mitt körkort ännu men är dags att införskaffa sig bil. Har sedan länge konstaterat att det inte är antalet hästar i motorn som betyder något utan att det betyder till större delen på föraren. Har suttit här idag, tror det blir totalt 8 timmar och läst runt på forumet...
Vill först säga att trots att jag inte har körkort så är jag inte helt ovan bakom ratten, har kört över 2000 mil när det gäller övningskörning i olika former.
Har även lekt av mig på säkra former så jag har lärt mig hur olika bilar reagerar. Men nu så är tanken här om att jag ska skaffa min första bil (förutom den skabbiga a-traktorn jag har).

Tanken över detta är nu då att jag ska kunna leka av mig någon gång på bana (kinnekulle ligger mig närmast). I klarspråk, en yngling har inte för mycket pengar till sin första bil. Denna yngligen vill ha en bil som han använder till vardags och samtidigt leka av sig på en bana för att göra sig mindre farlig för medtrafikanter under sina lekar *ler*

Finns det någon som har ett riktigt budgetförslag? på en rolig men samtidigt rymlig bil(inga sportbilar!) och sedan vad man ska börja med för första modifieringar...motoreffekten är inte så viktig, men tänker mer på att få lite fix på chassit och bromsarna...något mer?

Alla svar gillas...

_________________
//Mikael Olsson,
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Volvo 240.

Det finns ju HUR MYCKET SOM HELST till denna utomordentliga förstabil.

Gamla rallygrejjer är inte svårt att hitta ...

(edit)
olzon skrev:
/.. / Har suttit här idag, tror det blir totalt 8 timmar och läst runt på forumet... /.. /

Det förstör mitt liv också

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Olzon
Vänersborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 200


Trådstartare
Mjo 240 är ju ett förslag...fast då får man få tag på en av de vettigare modellerna som är i bra skick...och var längesedan jag såg en sådan 240...nu är jag inte kritisk mot ditt förslag utan mot själva 240n... har inte haft några alls bra erfarenheter med volvo... varken amazon, duett, 140, 240 eller 740...de jag har varit med om har bara varit krångelpellar...någon sorts monster lådor... Dessutom så är min motivation att kunna använda bilen till vardags, att ha passagerare och då passar sig det inte så väl att plocka ur inredningen för att lätta den. Det skulle behövas i en 240...

Fast oftast så har den fått naturlig lättning numera när den har sina år på nacken
Men tack för förslaget...det sitter där att använda begagnade rallydelar...

_________________
//Mikael Olsson,
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Rekomenderar starkt Peugeot 205 GTi! Lätt, rolig och mycket billig Gå in på www.peugeot-sport-club.com och kolla under bildarkivet. Lycka till!

_________________
Rachid Rachid
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3133



Jag vet inte om jag vågar skriva det men..

Golf Gti Mk1 - Har en själv nu som jag gav 6000:- för. Absolut inget toppex men den går igenom besiktningen utan större möda. Jag tog racing licens med den och den funkade kanon helt orginal. Finns delar och kunskap om dem om man vill pilla vidare. Sedan har du Gti klubben du kan gå med i och de är ganska aktiva med baträffar.

BMW 318i E30 - en tidig sådan bör du få tag i för en bit undet 10000:-. Samma fördelar som med alternativet ovan. Däremot vet jag inte riktigt hur det är med bankörningar med BMW klubben. Sportklubben ser gärna att du har licens om du skall köra med dom.

Nackdelarna med dessa är försäkringen som är dyr.

Annars har du Alfa (75??) och Opel (Kadett Gsi???) som du kan få en ganska vettig banåkargrund för rimliga pengar men det får de som har mer erfarenhet ge tips om.

Lycka till

[Edit] kom på en till Renault R5 GTE, snorbilliga i inköp och reservdelar i föhållande till prestanda. Vet dock inte hur det föhåller sig med vilken klubb du kan köra bana med.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Olzon
Vänersborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 200


Trådstartare
Rash skrev:
Rekomenderar starkt Peugeot 205 GTi! Lätt, rolig och mycket billig Gå in på www.peugeot-sport-club.com och kolla under bildarkivet. Lycka till!

okej, ska gå in och kika efter lite där...Tackar för tipset...Någon som har tips över första modifieringarna? sådant som inte kostar för mycket...sådant som bör prioriteras för väghållning och i bromsväg...

Är inte insatt i kunskap om väghållning eller bromsar, vet hur man ska utföra arbetena praktiskt på bilen och en hel del om motorer och växellådor men där stannar min kunskap...

_________________
//Mikael Olsson,
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Rash skrev:
Rekomenderar starkt Peugeot 205 GTi! Lätt, rolig och mycket billig Gå in på www.peugeot-sport-club.com och kolla under bildarkivet. Lycka till!


Peugeot är visserligen ett alternativ vad gäller att köra, men att meka med? Fy bubblan thumbs down

Det var enkelheten jag tänkte på vad gällde 240, den är enkel att meka och det finns delar överallt ...
Bra bromsar på GLT och Turbo, korta styrväxlar ligger i drivor i skogarna osv osv ...
Det enda som behövs i en första fas är väl uppgraderad fjädring runtom, för att sen fortsätta med allt det andra ...

Men visst är den tung Det kan inte stickas under stol med ...

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Folxam skrev:
Rash skrev:
Rekomenderar starkt Peugeot 205 GTi! Lätt, rolig och mycket billig Gå in på www.peugeot-sport-club.com och kolla under bildarkivet. Lycka till!


Peugeot är visserligen ett alternativ vad gäller att köra, men att meka med? Fy bubblan thumbs down

Det var enkelheten jag tänkte på vad gällde 240, den är enkel att meka och det finns delar överallt ...
Bra bromsar på GLT och Turbo, korta styrväxlar ligger i drivor i skogarna osv osv ...
Det enda som behövs i en första fas är väl uppgraderad fjädring runtom, för att sen fortsätta med allt det andra ...

Men visst är den tung Det kan inte stickas under stol med ...


Jo, det är väl sant! Jag är inte så jätte mek. kunnig men jag försöker lära mig. 240 är nog ett bra alternativ men det är ju inte en så speciellt spännande alternativ...

_________________
Rachid Rachid
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Eddie Varvstopp skrev:
Jag vet inte om jag vågar skriva det men..

Golf Gti Mk1 - Har en själv nu som jag gav 6000:- för. Absolut inget toppex men den går igenom besiktningen utan större möda. Jag tog racing licens med den och den funkade kanon helt orginal. Finns delar och kunskap om dem om man vill pilla vidare. Sedan har du Gti klubben du kan gå med i och de är ganska aktiva med baträffar.


thumbs up Golf GTi Mk1 är den bästa golf gtin helt klart! Har haft en vit sådan -84 special Riktigt rolig, tills en kärring körde rätt in i mig > Två veckor lyckades jag njuta av den

_________________
Rachid Rachid
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



Jag skulle nog rekomendera en kadett gsi, både 8v och 16v är roliga bilar och dessutom billiga i inköp. Roliga delar finns det också mycket av. Nackdelen är väl möjligtvis försäkringen, gsi:n är ingen billig bil att helförsäkra. Men motorerna är seglivade, tål mycket stryk och bilarna har riktigt bra väghållning redan som original.

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Olzon
Vänersborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 200


Trådstartare
Mjo har funderat mycket på Opel GSI både 8v och 16v då i form av kadetten, har inte kört eller åkt med någon kadett så kan inte uttala mig om den riktigt. Hmm, låter inte bra med att den är dyr att helförsäkra, sedan så tillkommer det ju också att man får betala högre försäkring för att man nyss fått lappen i handen.

Har även funderat på japanska bilar, gillar deras motorer...fast när de får några år på nacken så brukar bottenplattan vilja kapitulera för rosten. Ett riktigt vark är ju inget man vill ha, dessutom så känns det ju inte direkt säkert att sätta sig i en bil där man vet att rosten arbetar på som ett ånglok.

Golf GTI Mk1, är inte det reliker snart? var ett tag sedan jag såg en sådan i körbart skick. Golf är en schyst bil, fast då kanske aningen för liten...Kadetten är mer åt det lagom hållet, man vill ju kunna färdas några stycken i bilen också till vardags. Därför så tror jag att man får räkna bort 205an också, åkte i en sådan för flera år sedan...iofs var vi fem som färdades i den...men alla utan föraren gick att klassa som barn och då tyckte vi det var lite trångt...Men jag hyser inga tvivel om att den är bra som bankörningsbil...
Bara att kika i Superstage när det har varit några och röjt där så ser man resultaten.

Enkelhet, ja självklart 240 till sånt, reservdelar i överflöd, Nackdelen är väll den att 240 snart har tjänat ut sin rätt...de som finns för vettiga pengar liknar nog mer eller mindre en schweizer ost, eller så har ortens raggare satt sina spår allt för tydligt med vridna ramar och plyshklädsel (Är väldigt ironisk)

Hmm BMW, Brukar inte försäkringsbolaget skrika högt av jubel när de ser en yngling som vill försökra en sådan? försäkringen brukar väll vara dyr? och likadant med reservdelarna? Detta är inget som jag har egen erfarenhet av utan är sådant som jag har hört av andra...men känner ingen som har kört så det har kommit från en kompis som kände en som hade en bmw typ och där brukar väll samma sjukdomar som finns på 240 turbon sitta... de flesta är väll kanske sönderkörda?

Tack för förslagen blir riktigt intresserad...

_________________
//Mikael Olsson,
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7993



Du får väl vara lite optimist i alla fall?

På dig låter det som ingen av dessa bilar duger?
Både Opel Gsi och Golf GTi duger mycket väl som busbilar ännu!
Lätta att hitta till bra priser och nej alla har inte blitt pepparkaksbruna ännu

Försäkringsbolagen gillar hur som helst inte "roliga" bilar , vilken du än väljer.

Åk runt och kolla , kanske åxå få provåka nån.
Sen bildar du dig en uppfattning!

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3133



olzon skrev:
......
Hmm BMW, Brukar inte försäkringsbolaget skrika högt av jubel när de ser en yngling som vill försökra en sådan? försäkringen brukar väll vara dyr? och likadant med reservdelarna? Detta är inget som jag har egen erfarenhet av utan är sådant som jag har hört av andra...men känner ingen som har kört så det har kommit från en kompis som kände en som hade en bmw typ och där brukar väll samma sjukdomar som finns på 240 turbon sitta... de flesta är väll kanske sönderkörda?

Tack för förslagen blir riktigt intresserad...


Jag vill å det bestämdaste dementera det där med att BMW skulle vara dyra i reservdelar.. Det är lite myt faktiskt. Min förstabil var en BMW 318i E21 och jag jämförde vid ett par tillfällen priser på reservdelar mellan BMW orginal och Volvo orginal till 240. Delarna var ungefär lika dyra samt även i vissa fall var BMW prylarna BILLIGARE . Ok ska köpa en 750 så får du räkna med att det svider rejält i plånboken när du skall handla prylar men det är ju ingen bil jag rekomenderar till dig. BMWs "snikbilar" är faktiskt ganska ekonomiska beträffande reservdelar och bränsletörst. Som jag nämde tidigare finns det mycket delar ute som du kan köpa begagnat. Det är sant att dessa bilarna har sina år på nacken med hårda mil bakom sig men bilarna tål en hel del. Det finns lik men har du provkört en del lär du dig undvika de värsta exemplaren. Hittar du en bra bil brukar den inte vålla mycket problem. Men som du själv nämner är försäkringen en ganska tråkig historia men mitt tips är att du ringer runt till försäkringsbolagen och kolla. Tyvärr de bilar som vi har föreslagit i denna tråd är dyra att försäkra men behöver minimalt med uppdateringar för att fungera på bana.

Jag hoppas du hittar något vettigt

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Alfa Danne
Luleå
Här sen Nov 2003
Inlägg: 61



Jag är också helt inne på att du ska köpa en BMW e30, billig och rolig!

_________________
Daniel Henell

Alfa 75 3.0
Golf GTD
Passat TDI
Citera
Olzon
Vänersborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 200


Trådstartare
Lillen skrev:
Du får väl vara lite optimist i alla fall?
På dig låter det som ingen av dessa bilar duger?
Både Opel Gsi och Golf GTi duger mycket väl som busbilar ännu!


Jodå de duger allt! Opel Gsi har jag absolut inget ont emot...det är nog ett av de troligaste valen faktiskt...och jag är allt lite optimist, fast blev kanske lite för mycket negativt på en och samma gång...det var ju inte rikigt meningen. Golfen är kanske en aning förliten, har behov av en lite större bil men självklart så är den busbil...precis som 205an...men inte busbil för mig

Hmm, Jo fast kräver de mindre uppdatering så kan det ju vara värt att lägga ut lite extra slantar på dem i inköp osv...fast då gäller det ju som sagt att man inte går och blir lurad på konfekten...okej, förlåt mig för att jag inte är direkt inläst på BMW men vart finns lite extra fakta om lämpliga BMW modeller, ska använda sökfunktionen sedan när jag skrivit klart meddelandet men passar sig inte nu Hur ter sig den BMW som du gav som exempel på banan? hur är den att köra i vanlig trafik? Sådant är man ju självklart nyfiken över...eller ja, kanske mer mina föräldrar som får stå för kostnaden till viss del kan ju alltid muta dem med att få låna den sedan.

Försäkring, ja det blir dyrt i vilket fall som helst...är ju ung så då är jag försäkringsbolagens syndabock...fast man får ju ta det i det långa loppet...har man otur så sätter man väll bilen i någon bergvägg eller blir påkörd. Då är det bra med försäkringen.

Tackar för tipsen! tar gärna emot fler tankar

_________________
//Mikael Olsson,
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1491



om du är rädd för rost så är nog en Golf GTI och en Opel GSI lika illa som en japanare. Där tror jag faktiskt att Peugeoten ligger bättre till faktiskt. Och vill du ha en lite större bil men som fortfarande är körglad så finns ju 405:an.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

BMW E30 rostar onekligen ganska friskt dom också.. Tro mig!

Men dom är roliga och hyffsat billiga i drift. Reservdelar är som sagt inte så dyrt som många vill göra sken av.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



Vill du ha mer info om kadetten så titta gärna in på www.Opelsportclub.com

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Olzon
Vänersborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 200


Trådstartare
Nja har inte direkt någon fobi mot rost, men är ju inte direkt trevligt att se på och är tidsödande att reparera...och med tanke på att jag själv inte har något eget garage utan får operera under bar himmel (då jag inte kan inta min stackars granne jämt och ständigt, räcker ju att man får byta däck, oljebyten och sånt på två långmilare som mina föräldrar äger)

Kan på rak hand säga att jag känner till en hel del om Kadetten, Golfen samt Peggen, dessa är den typen av bilar som jag har läst om både här och där...sett dem som smått intressanta så är ganska inläst på det...dessutom så har jag redan snokat mig in på www.Opelsportclub.com *ler* samt sidor för peugot, håller på att försvinna in bland BMW's mystiska värld nu, bara själva märket är något som jag tidigare har förknippat med påtok för mycket pengar så att jag inte ens har tittat åt dem skäms lite över det...så därför är det nog det enda märket på marknaden (bortset lincon och andra ointressanta märken) som jag inte är inläst på...
Ursäkta om det blir mycket av den tyska sorten här nu då men blev liksom nyfiken. Vilken årsperiod är det som ni menar på av E modellerna? Vilken är prisvärd för en låg peng?

Förresten, måste man ta licens för att få vara med och leka med alla klubbar? eller är det bara vissa som har det som krav?

_________________
//Mikael Olsson,
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3133



olzon skrev:

....
Hmm, Jo fast kräver de mindre uppdatering så kan det ju vara värt att lägga ut lite extra slantar på dem i inköp osv...fast då gäller det ju som sagt att man inte går och blir lurad på konfekten...okej, förlåt mig för att jag inte är direkt inläst på BMW men vart finns lite extra fakta om lämpliga BMW modeller...


Ingen fara Kika in på http://www.autopower.se/ för mer info om modeller. Men i mitt tycke är 318i med m10 (-83-87) motorn det mest lämpliga alternativet. Billig, lätt och välbalanserad.

olzon skrev:
, ska använda sökfunktionen sedan när jag skrivit klart meddelandet men passar sig inte nu Hur ter sig den BMW som du gav som exempel på banan?


Skojar du??? sök på JMB racing här på rejsa. Ok det är ju en ren tävlingsbil men det visar endå potentialen på bilen om du vill "gå vidare". Jag körde min E21 helt orginal på knutstorp med 102hk och hade tokskoj utan problem. E30 skall vara ännu bättre väghålningsmässigt.

olzon skrev:
hur är den att köra i vanlig trafik? Sådant är man ju självklart nyfiken över...eller ja, kanske mer mina föräldrar som får stå för kostnaden till viss del kan ju alltid muta dem med att få låna den sedan.

.....Tackar för tipsen! tar gärna emot fler tankar


Bilen är bakhjulsdriven och vissa påstår att de är svårkörda i vinterväglag. Jag har hitintills inte stött på någon BMW förare som har påstått samma sak konstigt nog....

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Eddie Varvstopp skrev:
olzon skrev:
hur är den att köra i vanlig trafik? Sådant är man ju självklart nyfiken över...eller ja, kanske mer mina föräldrar som får stå för kostnaden till viss del kan ju alltid muta dem med att få låna den sedan.

.....Tackar för tipsen! tar gärna emot fler tankar


Bilen är bakhjulsdriven och vissa påstår att de är svårkörda i vinterväglag. Jag har hitintills inte stött på någon BMW förare som har påstått samma sak konstigt nog....


definitionsfråga. You say tomato I say tomato

Vissa says svårkörda I say askul

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Allmänt banåkaforum
Newbie i svängen!
1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (5545 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande