Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum BMW e21 320, nåt att ha som första banbil? | 1, 2 >> 5 besök senaste veckan (8928 totalt) |
Hej!
Undrar vad ni tycker om att börja köra bana med en bmw e21 320 -79, förgasarmotor med 108hk? Är det för svag motor? mvh// _________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
||
Nej då, allt funkar bara att se till att se över däck och bromsar och sen tuta och köra |
||
vad för däck är bra nybörjardäck? är r-däck ett måste?
borde ju gå att köra på vanliga sulor med! mvh// _________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
||
Räcker alldeles utmärkt med vanliga gatdäck, men se till att de inte har samma ålder som bilen bara |
||
Gatdäck funkar finfint! Det enda man behöver tänka på är att höja trycket lite och inte överköra. Kör du 99,9% så funkar det kalas men våldar du och kör 105% så kör du slut däcken på nolltid.
_________________ Magnus Thomé |
||
Åk iväg på en enklare banträff/trackday sup in atmosfären, åk några varv. Det jag rekomenderar är ny bromsvätska och friska bromsklossar.
Gör inte en massa åk en gång eller två i höst om du kan så hinner du få en känsla av vad du vill göra och om det känns kul innan du börjar modefiera. Jag har åkt det mesta på bana utom vingbilar (formelbilar med stora vingar), från Renault Twingo via Porsche till tävlingsgokart som nog är det extremaste. Allt är kul! Det går bara olika fort. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
_________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
||
Ett annat tips är att första gången du kör så försök hålla dig på en växel runt hela banan. Då slipper du växlingsmomentet och kan fokusera på annat .
Jag använder fortfarande det trixet när jag kommer till en bana jag inte kört på tidigare. Sist var det Mo i Rana där jag använde 4:an för att lära mig banan . Edit: bandebuten tog jag i en BMW 318i -82 med 102 hk . Det var skitkul _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
+1 på den. _________________ Magnus Thomé |
||
108hk Det är mycket Jag har haft ute en orginal e21 316 -76:a med 70 hk. Den var snuskigt kul. Och detta var inte 1977... utan 2005 något. Visserligen surrogat för en e21 323 som trilskades men kul hade jag. Väldigt bra att lära sig köra med en bil utan en massa hästar och en riktigt mekanisk känsla utan en massa "hjälpande" elektronik. Man lär sig snabbt tidsbesparande spår som man har nytta av den dagen man uppgraderar sig. Det var längesedan jag hade en e21:a. Börjar känna suget igen _________________ Anders Bladh Vespa PX 200 -83 Vespa P200 -80 Mazda MX-5 -91 Mitsubishi Pajero -15 Honda Accord 2,4 -10 |
||
En tanke när det gäller E21 är att ha fräscha stötdämpare bak. De kan vara giftiga när de biter tillbaka när man fått bakänden att släppa och effekten plötsligt "tar slut".
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Att åka bana är att ta sig runt så fort som möjligt, med det matrial man har, med den säkerhetsmarginal man själv väljer. om matrialer är en gammal Folkvagn på 34 hk......eller en dyr snabb bil, har inte någon betydelse. Man kör mot sina egna tider och för sitt eget nöjes skull. Börjar man sedan tävla....kan man lägga till några dimentioner om man vill. Men det är fortfarande sig själv som man kör mot...och kör för. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Sen finns det även de som tycker banåka är tråkigt med allt under 500 hk. Smaken är som baken.
Jag hade skitkul förrförrförra helgen: foto Torbjörn Zetterström, här flera foton: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Magnus Thomé |
||
Jag tog bandebut i en 323i -80 1991. Körde på Knutstorp utan att veta om det svängde höger eller vänster efter krönen... _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||
vilken modell av e21 skulle ni föredra? e21 320 -79 med förgasare eller e21 318 -83 med insprutning?
_________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
||
En gereralisernade grundregel kan vara:
En lite tyngre bil med för lite "mer" pulver får nog spö i körglädje av den mer lättfotade lättare bilen om hk/kg bara är marginellt sämre i den lättera bilen. Man ska ju inte bara gasa rakt fram med vikten och motoreffekten, man ska hålla fart i kurvor, ändra rikting plötsligt osv osv. Men sen beror det ju även på en miljon andra saker också. Modellen X kanske kan uppdateras på något sätt skitbra medan en annan inte kan det osv. Tycker det borde finnas några i BMW Cup som kan ge bra svar på din fråga. Där rejsar man ju med det mesta _________________ Magnus Thomé |
||
http://www.youtube.com/watch?v=aNOL-
e21, det roliga börjar ca 2 minuter in i videon. _________________ /Anders C |
||
_________________ Erik Berg "BMW 2002 är BILEN! FATTA vad bra den måste ha varit för 40 år sedan!" https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight= |
||
Nybörjarsvängåkaforum BMW e21 320, nåt att ha som första banbil? | 1, 2 >> 5 besök senaste veckan (8928 totalt) |