| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vilken låda till mittmonterad Wankel?
|
6946 besök totalt |
|
Jag har ingen racebil och inte heller ngt halvfärdigt bygge. Bara en ide' som ruvat ett tag och som närmar sig ritbordet iaf! Skulle ide'n komma vidare ifrån ritbordet till att det byggs ngt så lär den bara fungera som racebil och inget annat så jag hoppas att jag får ställa frågan här. Vet inte vilket tekniskt kunnande forum jag skall vända mig till annars. Alltså vilken växellåda skulle vara att föredra om man vill mittmontera en wankelmotor t.ex 13/20b N/A i ett lätt chassie? Handlar inte om så värst mkt hk den behöver klara av |
||||||||
|
En audi låda från en framhjulsdriven audi, dom används ofta för mittmotor konverteringar.
Jag har en låda sill salu som skulle passa dig, är en så kallad 012 låda vilket är helt i alu vilket blir lättare men den är lite svagare, därför byter jag ut den för att den skulle inte riktigt passa ihop med en V8 med dubbelturbo. |
||||||||
|
Audis 01X låda vore ett annat alternativ. Dom som kör Quattro med mycke pulver åker bara med 01E lådan, 01X är den framhjulsdrivna motsvarigheten. Finns 6 växlad, finns med tiptronic.
Phantom grip ska ha en diffspärr till dessa lådor, och torsen diffen från bakaxeln på t ex Audi V8 ska med rimliga medel gå modifiera till att passa i lådan också. Klart enklaste att få i i vart fall! Sen finns det ju Porsche lådor, ZF, Renault UF1 m.fl. Men enklast att hitta, och billigast, är utan tvekan en Audi låda! FWD lådorna är ju inte så heta på marknaden heller då dom flesta som åker Audi vill ha Quattro
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
|
Yackar för snabba svar!
I vilka modeller hittar jag dessa lådor? Kan ju kanske vara värt att fixa en donatorbil? |
||||||||
|
Re:
Alla Audis med rakställd motor från 197x till dags datum
01X satt bl a i Audi A6 2.5TDi mellan 95 och 05 i vart fall (även Audi 100 91-94 tror jag) och finns som sagt både 5 och 6 växlad. Vill du ha en sexväxlad är det enkelt, enda fwd transaxellådan Audi har med 6 växlar är 01X lådan! Men för moderat effekt, säg 300 pållar, räcker nog vilken som helst nästan. Enklast då är kanske att köpa Ajdens låda, annars kan du kika på Audi 100 91-94 med V6a, den ska ha ett mellanting i styrka mellan 01X och dom äldre Audi 100 med t ex 1.8 (85-91) Den modellan av Audi 100 med turbo och fwd ska vara av samma kvalisort som den senare 100an med V6a. Sånna bilar brukar inte vara dyra! Men det är lika enkelt att skaffa bara lådan. Ett tips. Går du på en låda och drivaxlar med 38 splines, t ex från en 91-94 Audi 100 V6, 01X låda eller liknande så har A6 'C5' från 98 till ~05 (kanske även fler) med fyrhjulsdrift en bakvagn med dubbla a-armar, vilket i sin tur ger att du har en bakre spindel för dubbla a-armar och där passar dom 38 splinsade drivaxlarna
Spindlar fram sen finns det ju på många bilar Du får dock räkna med en spårvidd runt 1500mm då det blir strax över 1500mm mellan anliggningsytorna med fwd drivaxlar, mer kan det också bli beroende på axlar!
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
|
Re:
Inte riktigt sant. 012 dök upp i Audi 100 och Audi 80/90 87-88 nånstans. 01X är väl den senare 4wd alu lådan va? 016 satt i gamla Audi 100 och den verkar vara stabil - fö "samma" låda som satt i Porsche 944 (undantaget ingående axel). I 944 finns en fetare variant som Turbo och S2 hade men ingående axel är inte gjord för koppling och huset saknar lite gjutningar för utrampningslager - det går dock att lösa, Tolli kör tex med en 944 S2 låda i sin värsting Boxster och det verkar funka mycket bra. 012 kom senare och ersatte 088, 093 och vad de nu hette, alla derivat av 016 men klenare. 012 sitter fö original monterad i Boxtser - dock inte i S, den har en variant på 911 lådan. 012 verkar alltså funka på bana - iaf om man tycker att Boxster Spec i USA och England känns relevant som benchmark. 01E finns både som 4wd och 2wd. 2wd varianten sitter i tidiga Audi 100 TDi, A8 osv - den är inte såå vanlig tyvärr och det är ganska begränsat med utväxlingar. Den satt också i 968 men den lådan är väldigt specifik för 968 och delar rätt mycket delar med lådorna från 911. Den är dessutom eftertraktad och därför dyr och svår att hitta. 012 är intressant eftersom den funnits i väldigt många år och väldigt många olika modeller. Finns i ett par olika utväxlingar också. 016 används mycket i tex GT40 replikor med gott resultat. Tyvärr så börjar det tryta rätt rejält med 016 för väldigt många bilar skrotas bort. 016 slutade användas i och med att C4 lanserades, typ kring 1991. 012 har nog gått ur tiden ganska nyligt.
Nä i första Audi 100 Tdi satt 01E och den satt även i A6. 4wd fanns som 5-pet men i Fwd var det bara 6-pet.
Nä, Audi 100 V6 hade 012 och det är ingen skillnad i innehåll mot nån annan 012. Audi 100 Turbo hade 016 och det är en helt annan låda. Mitt-hus i stål vs hel alu hus. _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||||||||
|
Bra att du har koll Henka, jag hade bara ett hum om hur de låg till
Däremot trodde jag att 01E endast fanns som 4wd och att om du skulle ha en fwd låda så hette den 01X? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
|
01X sitter tex i 2007 A4 - finns både som 2wd och 4wd. Min gissning, utan att ha kollat mer noga på innehållet i lådorna, är att det är en efterträdare till 01E fast hel-alu för att få ner vikt.
_________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||||||||
|
Har ni koll på om det byggts några bilar med dessa ingredienser? Dvs mittmonterad wankel med ådi-låda eller liknande?
|
||||||||
|
Re:
Har aldrig sett en wankel framför en Audi låda. Audi lådor i mittmotorbilar däremot har jag sett många gånger
||||||||
|
Med tanke på ett svar i en annan motorfunderartråd; får du inte lite ont om plats för fungerande avgassystem vid mittmontering av en Wankel?
Det behövs ju rätt mycket kylning av avgaserna innan det "går" att hantera dem (kat/dämpning). En megafon rätt bak blir ju inte direkt tyst
|
||||||||
|
Avgassystemet är knappast något problem i realiteten. Det går ett antal VW bubblor i Rallycross med svansmonterad wankel. Dessa är dessutom ganska hårt trimmade. På en sån blir utrymme och rörlängd ännu kortare. Så det går absolut att lösa.
_________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||||
|
Re:
Det är väl mest dålig fantasi som begränsar rörlängder... Det går ju att låta rören gå framåt en vända, eller tvärs bilen några gånger om man vill ha lite mer rör och ljuddämpare. _________________ Roland Johansson |
||||||||
|
Avgassytemet lär inte ge ngn större huvudvärk i det stora hela men de e klart att det kan ju bli lite avancerad rördragning.
Annars får man väll peta dit en turbo som dämpar ljudet och som drar med sig några trevliga bieffekter som t.ex ökad effekt
Jag tänker såhär - Chassie som påminner om en formelbil med plats för endast förare. Lär inte behövas värst mkt effekt för att få bra fart på grejerna. Tanken från början var en urspårad ide' om ett Locost seven chassie, ev förlängt med framflyttad sittbrunn för att rymma mittmotor och på den vägen är det... Hade varit väldigt sköj att snickra ihop ngt där wankeln blir en del av det bärande chassiet men motorn skulle troligen inte tycka om de brytande krafterna då wankeln är byggd som den är. Men jag har en båt som måste bli färdig först innan jag ger mig på det här så allt handlar bara om planer ett tag till |
||||||||
|
Du tänker alltså på nått i cigarrbils stuket? Låter som ett roligt bygge
Borde bli rätt lätt också!
||||||||
|
använder du VW VR6-motor finns det färdiga adapterplattor till audilådor men wankel verkar ju klart roligare..
låter som ett roligt bygge jag vill se mer av.. går själv i mittmotor-planer fast i en serieproducerad bil.. _________________ //Johan Karlsson |
||||||||
|
Re:
http://www.sovereigncarsales.co.uk/G |
||||||||
|
I de banorna mitt tänk gått ja
|
||||||||
|
Ett alternativ är ju en Hewland mk låda alt. lite mer lowtech en bubbla låda.
Tidiga Formula mazda kör Webster mk låda (kopia av Hewland mk lådan) och 13b wankelmotor. Sen finns det dom som kör 13b turbo och Renault UN5 låda. http://rotaryhillclimbracing.com/bui _________________ Johan Thunmarker |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
6946 besök totalt |