| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Tidningen Top Gear på svenska --> Nu: Tidningstråden
|
1, 2 >> 4760 besök totalt |
|
Det här hade jag noll koll på. Så det startas en ny biltidning på svenska. Ska bli kul o kolla på, jag har aldrig läst den engelska. Någon som vet vilket gäng som kommer jobba med den här svenska utgåvan???
_________________ Magnus Thomé
|
||
|
Svensk redaktion eller googleöversättning (50-0% svenskt material)?
TopGear i pappersform är mycket glättat papper för pengarna, artiklarna är lite seriösare än TVShowen men inte mycket. Mängden innehåll är ungefär som en tunnare tidning (mängder med billistor och annonser). Det verkar vara väldigt billigt att trycka tidningar (mycket billigare än att nyskapa innehåll)... |
||
|
http://topgearsverige.se/kategori/ma
|
||
|
Re: Tidningen Top Gear på SVENSKA
Känns som att det blir en översättning då framsidan är i princip identisk med den engelska utgåvan. Risken är att delar av humorn går förlorad och en viss risk för dåliga direktöversättningar. Har läst den Engelska någon gång och den är helt okej, brukar vara snygga bilder, häftiga bilar och kul idéer på vart de testar bilarna. Min personliga åsikt är att Evo är en bättre tidning om man tittar på texterna och testerna. Personligen kan jag tillräckligt med Engelska för att uppskatta innehållet i en Engelskspråkig tidning så jag hade hellre köpt den Engelska tidningen men till ett bättre pris än Interpress normala 100kr för ett lösnummer. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||
|
Håller den samma sunkigt löjliga nivå som TV-programmet kommer jag aldrig att ens snålbläddra i tidningshyllan.
Troligne är jag inte i målgruppen heller eftsom jag gillar bilar på riktigt och inte bara ser det som en ploj.
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
|
Känns som att gemene man i Sverige behärskar engelska så pass bra att intresset för en översatt tidning förmodligen är ganska lågt.
och frågan är hur kvalitetssprånget blir mellan de översatta artiklarna och de 20% som är inhemskt producerade. Känns inte som en ganska liten tidning i Sverige kommer ligga ganska långt ifrån de Engelska artiklarna i budget. _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||
|
Köpte en Engelsk Top Gear senast jag var i UK och det var ärligt den första biltidningen på mycket länge som jag läste helt och hållet, gillade den så mycket att jag funderade på en prenumeration.
Sen om den håller i flera år låter jag vara osagt men det brukar vara problemet, att dom börjar upprepa sig. Tycker att dom flesta typ Evo, Auto Italia, Racecar Engineering osv har samma problem med upprepning. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Blir trångt och hård konkurens i roliga-bilar-tidningar-segmentet...
Gillar ni tidningen Automobil så se till o köpa den regelbundet nu: http://www.resume.se/nyheter/2011/10 _________________ Magnus Thomé
|
||
|
Var på Top Gear Sveriges premiärmingelparty igår. Det var ju bara några hundra meter hemifrån så det fixade jag kors i taket att ta mig till. I alla fall en liten stund. Sen gick jag hem. Herrejösses vad mycket folk. Och inte syntes väl speciellt många så där nördigt härligt bilintresserade ut? Eller har jag väldigt dumma fördomar nu?
Troligen!! Kolla vimmelbilderna på finest.se http://vimmel.msn.se/vimmel/galleri. Vi var några som hängde vid racesimgrejerna, var riktigt maffigt med tre stora tvapparater, de var BETYDLIGT större än vad de ser ut att vara på den här kassa bilden:
Massa folk... Inge bra bild på Dyreland där, ooops... Mobilfoto Fail
|
||
|
om de premiärminglande "gratisätarna"
representerar tänkt målgrupp för tidningen ge jag den max 6 månader.
Tror inte de som syns på vimemlbilderna med enstaka undantag är de som skapar upplaga och räckvidd för en tidning som vill profilera sig med bilar, även om det sker med Top Gears etablerade men irriterande ploj och clownprofil. Men nu kanske mingelfolket väljs ut av någon Bindefeldtare in spe på helt andra premisser
Men frågan är å andra sidan hur en tidning som vill vara en bredare motortidning, utan att bli nördig ska profilera sig? I Sverige är nog Gran Turismo närmast om man inte räknar de mer konsumentreportageupplandade tidningarna som upplagemässigt, tillsammans med nördiga Bilsport är de som leder upplageracet. AMS, Automobil, Rally & Racing är för smala "nördtidnignar" och som sådan inte ens bleka kopior av den sakande Illusterad Motorsport, som är det bästa som producerats i genren i vårt land. Mest nyfiken är jag annars för egen del på vad som hänter i Vintagedelen av tidnignshyllan. Börjar bli rejält trångt där med Klassiska Bilar, Vintage, Klassiker, Classic Motor och Nostalgia. Gran Turismo är lite i den genren och nosar också, men har ett annat och eget koncept. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
|
Re:
Smaken är väldigt uppenbart fullständigt som baken. Me like ploj o skoj
Sen om finurligt utstuderat skrivna artiklar av Jerry går att översätta med hans krumelurer, under- och övertoner i behåll vete tusan. Den som lever får se. ------ Det är en j**a massa olika biltidningar på marknaden nu. Men det är ju den moderna tiden, relativt enkelt och fullständigt realistiskt att starta en tidning nästan på ett höftskott (ja nu överdrev jag lite... men det är ju åt det hållet iaf) En grej som förvånat mig länge är att det inte finns någon fungerande tidning för motorsportpraktiserande. Bilsportbörsen, numera Rally o Racing är ju så tråkig att läsa så att tiden står still. Nog måste det finnas ett bättre format, recept, inehållskompott som skulle fungera bättre och ge större upplagor. Men det är väl som vanligt resurser-för-att-göra-tidningen vs intäkter-utifrån-hur-bra det-går-för-tidningen som ställer till det. Hönan och ägg. Eller bara hopplöst omöjligt. Hursomelst, Rally o Racing är i mina ögon en katastrof. Vet inte vad den har för upplaga. Sen är den sen något år även sveriges officiella organ för motorsport på fyra hjul eftersom den tagit över den SBF-grejen från det ÄNNU sämre vad-den-nu-hette-idrottsbladet-eller-nåt. _________________ Magnus Thomé
|
||
|
PS:
Allvarligt talat, vad har armbandsur att göra i varenda nummer av många biltidningar? Var var var är kopplingen bil och klocka? Gillar man kul bilar så måste man bara gilla dyra armbandsur? Vem i hela världen använder armbandsur över huvud taget numera?
om läsaren ser på bilar som livstilsmarkörer, mode statements, ja då förstår jag plötsligt kopplingen till dyra armbandsur. Så om en tidning vänder sig till en målgrupp som vill ha en viss sportbil som modeaccesoar så stämmer det perfekt att även skriva om fina lifestyle-klockor som modeaccesoarer. Känns lite som en slippery slope att ge sig ut på IMHo som biltidning. Målgruppen finns så det behöver inte bli något upplageproblem. Men är det en biltidning eller ett livstilsmagasin för the rich and famous (ev. wannabees) man vill göra då? Jag gillar bilar som är fulla med körglädje. Jag pytsar dessutom gärna in lite av min egna körglädje i alla bilar jag kör Svänga är skoj. Vad är klockan?
|
||
|
Jag brukar gilla engelsk humor med sin lätt torra ton. Clarkson känns i mina ögon mer brackigt amerikansk i framtoning, men som du säger tycke och smak
Det fina i kråksången är ju att både TV-tittande och tidningsläsande är högst frivilligt. Så jag har igna problem med att undvika produkter jag inte uppskattar. Ett av tidningsförlagen berättade för mig för många år sedan att det är billigare att starta en tidning och se om den bär sig än att göra marknadsanalys och dito undersökning innan man kör igång. Jag tror att en renodlad motorsporttidning blir för smal för att utevklas till den produkt man helst vill se. Tror att det måste bli en massa gatbilar och sportbilar för att det ska bära sig helt enkelt. Men nog vore en tidning som fokar på rally och racing tillsammans med tekniska artiklar något att längta efter. Jag kan gärna slippa tävlingsreferat. Vem som kom 27:a i klass 3 B med hängslen och slicks är rätt ointressant milt sagt. Däremot, artilkar som går under skinnet på förarprofiler, analyserar olika tävlingsklasser och serier, artiklar om banor, både deras historia och hur man hittar runt dem idag. analyser av tävlingsbilarbilar och tekniska koncept. Artiklar om leverantörer och produkter i motorsportindustrin, tips på hur du jobbar med set up, lägger upp en racehelg, testdagar etc. Hur man kan jobba med logging etc. om tidningen hade devisen "if there is a regplate on it - its to slow for us. Gatbilar/sportbilar kan man ä'ndå läsa om i varenda bilblaska. Mne osm sagt jag är rädd för att målgruppen är för smal för att det ska bära sig. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
|
Re:
Se där, du har redan rott ihop ett kanonbra mission statement. Vilket tidningsförlag hakar på
Enda invändingen jag har är (som du ABSOLUT inte kommer hålla med om ) att allt du beskriver är klockrent intressant för track day entusiaster också. Inge "regplåt, f'låt" här inte! Större målgrupp direkt PS: aldrig tänkt på det men din analys av Jerry som lite amerikansk i stilen är ju mitt i prick. Synd att amerikanarna själva inte klarar av att göra ett riktigt sevärt Top Gear US ännu... _________________ Magnus Thomé
|
||
|
Re:
Min personliga koppling bil<->klocka ligger i att jag gillar mekanik och ingenjörskonst. Jag bli otroligt fascinerad över den finmekanik som man hittar i finare klockor, och det hantverk som ligger bakom. Tyvärr så har man inte råd med någon samling, det har fått räcka med en fin klocka. Och för att anknyta till Topgear så ha jag samma klocka som Clarkson...
_________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
|
För att inte göra mig osams med 90% av rejsafolket.
Jag har egentligen inget emot vare sig trackdays eller reggade gatbilar för trackdays is ig. Att ha en lätt moddad Alafa, M3, Porsche 997 eller annat trevligt som funkar både på bana och till ICA tror jag är en avspänd form av bilhobby, även om jag en gång i tiden valde bort den delen hobbyn, då den förm ig saknade nerven och det fokus som racing och även rally ger mig.
Möjlighen har jag prsonligen lite svårt att inse vitsen och tjusningen med mer extrema specialbyggen med en budget som räckt till för rätt skapliga realracers som inte passar in på annat än trackdays, där man kämpar med ständiga kompromissen mellan SBP, SFRo coh banåkarkapacitet. Men för att återgå till ämnet. Du har helt rätt i att ämnesvalen är misnt lika relevanta för merparten av trackday åkarna. Vi lägger till en avdelning i blaskan med rubriken Trackday practice & specials. Dessutom lämnar vi garanti på att ordet "Fett" bara används för att beskriva smörjmedel i drivknutar. Hörde du det Hult på AMS?
Förlaget? Ja du, något bra tips ? _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
|
Re:
Jag råkade hitta några gamla nummer av Track & Racecars hemma i förgår, det stuket på tidning tyckte jag om. Lite racing på lagom nivå, banguider, skriverier om förare från förr, trackdays, produktnyheter, mm. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1, 2 >> 4760 besök totalt |