| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
flytta oljekylaren ca2,5m?
|
1236 besök totalt |
|
Vill flytta oljekylaren till bagageutrymmet, där jag har vattenkylaren. Motorn har inte torrsump, utan endast en lite bättre intern oljepump än org. Kan jag göra det, med denna motorspec? Vad behöver jag tänka på, oljeledningars dim mm? //Rikard _________________ Rikard Niva |
||||
|
Re: flytta oljekylaren ca2,5m?
Glöm inte att mäta vad du har för olje tryck nu. (in och ut) och mät efter modifieringen. _________________ Tobias Olofsson 0703101373 Dj_totten@hotmail.com http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing |
||||
|
Du kan alltid köra en eloljepump enbart för kyloljan. Den kan då termostatstartas när oljan blir varm och då cirkulera oljan mellan tråget och kylen. Behöver inte vara så kraftig pump då inget högt tryck förekommer. Det minskar läkagerisken i kylsystemet dessutom. Göran, _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
jag körde med en stor oljekylare i bagaget, via en std volvo oljevåffla med termostat. hade slangar med ca 14mm innerdiameter (minns inte vilken tum-storlek det blir tyvär)
den tappade lite oljetryck då , med ca 4.5-5m slang sammanlaggt, jag hade nog gjort som göran säger idag med en elpump som cirkulerade olja från tråget fram å tebax..,. å låtit trycksidan vara precis som orignal _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
|
är det på rallycross bilen? varför vill du flytta, för att få bak vikt? hur mycket mer olja blir det i systemet, väger det upp att bilen blir 1-2 kg tyngre med slangar och allt mot att bara lägga 1kg bly mer i skuffen? _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||
|
Nja vinner inte någon viktminskning, även om det i alla lägen är önskvärt. Leker med tanken att omfördela vikten till mer % bak. Vid en modifiering bedömer jag att jag inte ökar eller minskar nämnvärt. Utan totalen förbli +/- xkg (tar bort några komponenter vid en flytt) Idag har jag hela kylsystemet i framändan. Vikt fördelningen idagsläget 47% fram och 53% bak. om jag kan få båda kylarna bak, kyler fläkten båda kylarn. Det är väl den största vinsten av en flytt. /Rikard _________________ Rikard Niva |
||||
|
Vad tror du om rördim invändig 10mm? Har du något tips på elpump+termostatlösing, som skulle fungera? Mvh/Rikard _________________ Rikard Niva |
||||
|
10 är lite klent på en lång slang även fast det funkar, 12 e bättre. Som termostat är det bara att ta en givare av samma typ som startar kylfläkten, 90 gdr nånting, och koppla till oljepumpen. Då blir det bara kylning när pumpen går. Jag har inget förslag på pump men Johnsonpump kanske har ett förslag. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1236 besök totalt |