| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Bästa tvåtaktsoljan? Bästa racesoppan?
|
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (22298 totalt) |
|
Hej, ny här, börjar med att nämna att jag saknar bil... Hoppas ändå få ställa lite frågor för att ta del av den samlade expertisen. Jag skall köra lite trimmad tvåtaktaktare och vill veta vad ni rekommenderar som en bra tvåtaktsolja? Samtidigt är det intressant att veta vad ni rekommenderar som bästa racesoppan? Naturligtvis skall de gå att kombinera. _________________ Ingvar Hansson |
||||
|
om jag inte mins fel kör kartåkarna på en Shell racingolja. kolla tex. på Forsmanmotor eller Radne.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
|
beror ju lite på vad det är för 2-T motor och hur den ska köras?
Luftkylt? vattenkylt? bil, kart, mc, snöskoter? På mina 2-taktssaabar i hsitorisk racing med en effektökning på mellan 130-140% (hyffsat toktrimmat alltså...) Har jag prövat Quackerstate, Valvoline, Castrol TTS, Mobil 1 2-T racing, Castor Maxima 427, Shell Advance M och Shell Advance M. Shell och Mobiloljorna har vi dessutom kört med på grabbarna kartar 85cc Micro och Mini kartar. De gånger jag haft anledning att misstänka smörjrelaterade problem har det handralt om Mobil 1 2-T och Castrol TT och TTS. Kan naturligtvis vara rena tillfälligheter och nadra orsaker. Men av de oljor jag prövat i racing sticker Castor Maxima ut som den optimala oljan för tävlingsbruk. Den lämnar en fetare yta på alla lagerytor och cylinderväggar än någon annan olja jag provat. Däremot har den lätt för att separera, helt i lite svalare väder, den kan inte stå kvar i tanken, utan behöver återblandas om den inte körs direkt. Dessutom har den något lite lättare att slå igen kalla stift men inte i samma utsträckning som Castrol, och Mobil. Doften som Castor Maxiam sprider är dessutom helt underbar
Castor Maxima köte jag via ett Cross & Enduro shopen i Jönköping. På senare år har jag mestadels anvädn Shell Advance X (helsyntet) till Saabarna. Den är jag extremt nöjd med. Dessutom är den användbar även i mer normal förhållanden jämfört med Castor Maxima. Shell Advance M (delsyntet) är i princip ett lika bra val. Den har vi mest använt itll kartarna och i rallymotorer. Är Lika nöjd med den, Bränsle kör vi med Shell V-Power. Har funkat utmärkt med iaf Shell Advance och Castor maxia. Shell Advance har jag också prövat tillsammans med Elf 104 oktan racignsoppa. Funkar utmärkt där också. Till och med på Mulsannerakan med näramre 8500 rpm på den lilla Saabmotorn. Fick ett misstänkt lagerhaveri i lördags på grabbens kart i kombinationen med V-Power och Mobil 1 2-T racing, men har inte hunnit kolla orsaken ännu. Är rädd för att den ökade etanolinblandningen kan spöka här (säsongen är ju slut nu,m så kartmotorn renoverar vi under vintern) Så utan att veta exakt vad du har för maskin säger jag att Shell Advance M eller X tillsammans med V-Power är en säker och lättillgänglig kombination. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
Tack för ett uttömmande svar.
Det gäller en hårt trimmad mopedmotor som skall köras korta sträckor och inga långa race. Är E85 ett alternativ för att höja effekten och, i så fall, vilken olja fungerar med den höga andelen Etanol? Jag tänkte köra med en förgasare med ställbart munstycke så att öka bränsleblandningen med de cirka 30 procenten som krävs bör inte vara något problem. _________________ Ingvar Hansson |
||||
|
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
|
Största fördelen med E85 är nog att den ger än lägre avgastemperatur, som annars lätt bli kritisk på en 2-taktare.
E85 tål en tidigare tändtidpunkt och ger förvisso ökad effekt, jag törs inte säga hur mycket, vi får i historisk racing inte använda E85, så jag har inte prövat själv. Har några kamrater som testat på gatan med enlegit dem märkbar effektökning. Tror de körde på någon Motul eller Red Lines helsyntetiska 2-T racingoljor. Men som sagt risken att E85 magar ur mer ska inte underskattas. Jag hade dessutom ökat inbladnignen någon % enhet, då E85 är ett så "rent" bränsle att spriten kan tvätta bort oljehinnan på motorns friktionsytor. Det problemet har jag råkat ut för på racepreppeade 4-taktsmotorer. Lösnignen där var ett par deciliter "-t olja i tnaken....
Ringer en liten klocka i bakhuvudet att man bör använda helsyntetisk 2-T olja tillsammans etanol för att blandignen inte ska meulgera. Kolla med leverentören av den olja du avser använder i det fallet _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
Etanolen i E85 går inte blanda med vilken olja som hellst. Dom skiktar sig och det blir inge bra...
Själv så kör jag karten på Aspen racing och Castrol XR77 oljan. Tyvärr, så har Castrol Sverige valt att inte ta in den olja i landet. Även åkt en hel del med Ravenöls oljor.
Generellt kan man säga att dyrare olja är bättre olja. _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||
|
Traditionell tvåtaktsolja löser sig inte i E85 varken mineral eller syntet. Möjligen funkar det med separat oljeinjektor men det är risk för klet och beläggningar. Däremot funkar det bra att sänka förbränningstemp något med alkylatbensin. Husqvarnas oljor är riktigt bra, de är gjorda för höga varvtal och höga temperaturer välj HQV 2T XP för bästa smörjning.
/ P _________________ /Pär Nyman |
||||
|
Re:
Det borde finnas någon som kört tvåtaktare på E85, vilken olja har ni använt? Notera att det gäller korta dragrace över 75 meter, inga långa roadrace eller annat, om det nu spelar någon roll? _________________ Ingvar Hansson |
||||
|
Varför snöa in på E85 som är helt åt h-e för oljeinblandning, akrylat eller så ren 95/98oktan som möjligt och en schysst olja. Det är ju inte bara en repa på 75m som du ska köra, i så fall kan du ju späda ut soppan med nitro och byta motor sen.
Sprit tar ju bort oljefilm, sliter ner kolvringar och cylinderlopp. Sprit är depåbränsle på kvällen
om du vill att den ska gå fort så skaffa en bok om tvåtaktstrimning och labba med porthöjder och kanalutformningar och hur toppen ska se ut för höga varvtal. Visst, E85 är billigt gentemot Aspen racing men du gör väl av med 25 liter på en säsong så det kan ju inte sabba racebudgeten. Lycka till i vilket fall som helst
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
|
Re:
Intressanta synpunkter, tack för dom. Jag har fastnat vid E85 eftersom det ger lite extra "gratis" effekt, inte för att det är billigt. Kanske jag skall fokusera på Aspen R istället? Jag är inte sämre än att jag kan omvärdera mina beslut...
_________________ Ingvar Hansson |
||||
|
Re:
_________________ Johan Lekås |
||||
|
Re:
Källa? _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
Re:
du har PM / P _________________ /Pär Nyman |
||||
|
@ Pär.
Vad är HQV 2T XP för olja och hur står den sig mot OKQ8 RS Extreme som jag har mycket goda erfarenheter av... ?
|
||||
|
Re:
Nej, jag tror inte att det är nå'n höjdare... Experimenterade lite med alkoholinblandning i 2T-bränsle i min ungdom. Det funkade iaf inte med den tidens "vanliga" 2T-oljor... När junior rejsade karting upplvede jag att OKQ8 RS Extreme var riktigt bra ur flera synvinklar. Relativt billig, det gick att "läsa stiftet" med avseende på bränsleblandningen/temp, inga jobbiga avlagringar i motorn och aldrig några ras... |
||||
|
Re:
Jag har ingen erfarenhet av OKQ8 oljan men på databladet verkar det vara en bra universalolja baserad på syntetisk ester. Dvs en bra olja enligt JASo specifikationen. Husqvarnas oljor skiljer sig på den punkten eftersom de är framtagna för motorsågar. JASo-testerna körs i t ex mopedmotor och i bensindriven generator medan Husqvarnas oljor testas i motorsågar. Kraven i en motorsåg är högre eftersom man kör med högre varvtal och högre temperaturer dvs mer lika de förhållanden som författaren har. / P _________________ /Pär Nyman |
||||
|
det finns bara 2-3 olika sorters 2-taktsolja på marknaden som funkar med E85 just nu.
www.etanol.nu tror jag sidan heter som har länkarna till dem Bosse. testa blanda så ser du det direkt :-) _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
|
Re:
Eller så införskaffa man två suveräna böcker. Dock på engelska men ganska enkla att förstår ändå. Bok1: Two-stroke Perfomance tuning av A. Graham Bell Bok2: The hoch performance Two-stroke engine av Dr. John C. Dixon. Båda böckerna finns på haynes. _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (22298 totalt) |