Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
3591 besök totalt |
Naca ducts-utformning och bra produkter vart?
hur viktigt är det med själva utformningen av dom, funderar på att köpa 2st naca ducts med dubbla 3 tums anslutningar var, har sett att det finns att köpa lite varstans, men undrar om merparten av dom är mer för "styling" än att dom funkar i praktiken? kollar man tex på dom dalhems säljer så ser dom mer utdragna ut, dom är iofs för enkel 3tum ansl. men dom är även längre och DYRA. så tips på vart jag köper ducts som fungerar mottages! och gärna en förklaring hur dom ska se ut för att funka. _________________ Richard svensson Audi Urquattro |
||||
Med Google kan du hitta minst två f.d. hemligstämplade forskningsrapporter från NACA i PDF-form om just dessa luftintag och hur de fungerar i olika utförande. Det är ganska tung läsning på ett sextiotal sidor inklusive bilder, diagram och sånt, men när man har orkat plöja igenom allt det kommer man inse att det som finns att köpa är så långt ifrån optimalt att man istället går ut i garaget och bygger själv.
Dom som finns att köpa lär "fungera", men ett vinklat plywoodstycke monterat på bagageluckan fungerar som vinge också - den är bara mycket sämre än en riktig vinge. När det finns utförliga uppgifter enkelt åtkomligt på nätet är det dumt att inte använda det... vilket leder till frågan varför det mesta som finns att köpa inte är gjort efter NACAs uppgifter. _________________ Ulf Gunnarsson |
||||
Du skrev aldrig vad du skulle använda dom till.
Nascarbilarna använder "naca ducts" i sidorutorna. Där sattsar man ju en del pengar i att testa och utveckla. Jämför hur dom ser ut, med det som finns att köpa. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Re:
kommer användas just till sidorutorna bak, ska ta in luft till kylaren där.. vart köper man då nascar grejor? _________________ Richard svensson Audi Urquattro |
||||
Re:
Ebay i USA _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Re:
Länkar ? _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Re:
kollar man dalhems så ser ju deras rätt vettiga ut, dock är det bara med en anslutning per duct och dyra., tänker på dom revotech-byggda. sen är frågan om dom verkligen funkar optimalt på en bil, dom är ju gjorda för flygplan som går bra mycket fortare än en bil? _________________ Richard svensson Audi Urquattro |
||||
Re:
Vet inte vilka som menas, men kanske: http://naca.central.cranfield.ac.uk/ _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Detdär är en av dom jag pratade om, jag har även en annan som "heter" 7i30 och som är några år nyare. Har ingen länk, den har legat på datorn i flera år, det enda jag vet är att jag googlade fram den då.
Dessa luftintag ska ju egentligen sitta på en plan yta med minimal turbulens, en bakruta som får turbulensen som skapas kring A-stolpe, rutkanter, dörr kanter o.s.v. är med andra ord inte det optimala. Men gillar man inte att sätta kapen i plåten får man väl nöja sig med fönstren... _________________ Ulf Gunnarsson |
||||
Re:
du har inte byggt några fungerande naca själv? _________________ Richard svensson Audi Urquattro |
||||
Finessen med "nacaducts" är väl att dom rätt utformade med skarpa kanter inte ger turbulent luft efter sig. Behöver man inte bry sig om det så funkar nog ett vanligt scoop bättre
![]() |
||||
Kan kanske vara användbar om man ska snida eget?
http://sports.racer.net/tech_info/ae _________________ Johan Lekås |
||||
Re:
Nix, har inget lämpligt att använda dom på så jag har inte behövt göra det. Har av och till haft lite planer på att tillverka (enligt NACAs data givetvis) i glasfiber och sälja, men det har inte blivit av. _________________ Ulf Gunnarsson |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
3591 besök totalt |