Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ska en motor som är renoverad för 40 mil sedan se ut såhär?
1, 2   >>
5898 besök totalt
sideburn
Jönköping
Här sen Jul 2008

Trådstartare

Hållt på med ett banbilsbygge i form av en Golf Mk1 i ca 2 år nu, nästan i samband med bilköpet köpte jag en renoverad motor som enligt utsago gått 40 mil (kan jag mer eller mindre garantera) Med tiden har planen ändrats och en crossflow-topp skulle leta sig dit, nu när renoveringen utav den toppen blev klar tänkte jag att jag skulle lyfta toppen på min fina motor som bara stått i nästan 2 år..

Reagerade dock på att det var väldigt svart, nu kan den ju gått väldigt fett i början när den var nyrenoverad, men det känns endå som att det är nåt annat lurt, fanns gott om sot efter vändkanten på nån hundradels mm och det tyder väl på att olja letar sig upp i förbränningsrummet på något sätt?

Såhär ser det ut nu, (med diesel i)

40 mil sedan

Enligt uppgift har motorn fått nya lager och kolvringar, finns inga uppgifter om att den skulla vara honad/henad i samband med detta, men jag tycker cylinderloppen ser väldigt blanka ut för att vara henade för 40 mil sedan, testade att hälla i diesel i loppen och det droppade igenom sakta men säkert, är det normalt?

Är det jag beskriver fullt normalt eller bör jag hena om blocket och skaffa nya kolvringar?

Tacksam för expertisen o hoppas ni gillar att läsa =)

// Patrik

Jönköping
Här sen Jul 2011

Det finns inga som helst möjligheter för kolvringarna (inte ens gapless och liknande) att hålla tätt i en kall motor... till och med en motor med max drifttemperatur har en liten säkerhetsmarginal kvar, annars skulle kolvringarna skära mot cylinderväggarna när dom expanderade förbi läget där ändarna möts.

Tycker din motor ser fin ut... Från ett konkursbo köpte jag en turbokonverterad C20XE som inte gått en meter efter att en välrenommerad motorbyggare via ombud hade fakturerat beställaren över 70' för arbete och delar, bland annat nya LET-kolvar, nya ventiler, bearbetade förbränningsrum mm, ARP-bult överallt och så vidare, men den levererades utan att avgaskanalerna ens var befriade från tjocka sotlager

Det finns mer bakom historien, men jag vill inte gå in på detaljer eller namn, då jag varken vill bli åtalad för "äre"-kränkning eller få gorillor hemskickade ...jag behövde inte ens betala en tiondel av fakturerat belopp, så jag är skadeslös

Jönköping
Här sen Jul 2008

Trådstartare
Ja de e ju mycket riktigt, värmeexpansionen hade ja inte ens i åtanke! då bör det ju vara ganska lagom med andra ord,

Teoretiskt sett, bör motorn inte vara tätare med nya kolvringar och ohenade cylindrar än med kolvringarna som satt från början? eller har det något med inslitning att göra?

Där ser man :P Nae pengamässigt är det ju inga dimmer, mer frågan om att chansa på att den e okej och att få erfara det när man väl hinkat i allt för att sedan va tvungen att plocka av toppen hona o skaffa nya topplocksbultar/packning/kolvringar osv..

Från det ena till det andra, du heter "Top Notch" här, är från Jönköping och äger en Kadett C, du har möjligtvis inte haft garage i Taberg?

// Patrik

Jönköping
Här sen Jul 2011

En cylinder är tätast efter inkörning och tills den blivit sliten, sedan finns det olika varianter beroende på användningsområde, önskad livslängd och vad det får kösta... En taxi (buss/lastbil/etc) och en TF dragster är båda professionella fordon, men med olika former av optimeringar och kompromisser.

Är inte från Jönköping, men har bott här nästan hela livet. Kadett B och C har varit mina favoritfordon i alla sammanhang, bruks, bus och tävling, och dom passar lika bra till att åka på två hjul runt curbsen, som på bakhjulen på strippen ...men med lite olika uppsättning

Har aldrig haft garage i Taberg, men har kompisar som har och har haft garage där.

Jönköping
Här sen Jul 2008

Trådstartare
okej, jo det förstår jag ju men efter rätt förutsättningar då ska väl tilläggas? =) Har man inte honat innan man bytt kolvringar har man kanske bytt i onödan?

Kadett C GTE eller bara en coupe, helst tidiga modellen är lite utav en dröm här med! Hajjade till eftersom gänget i granngaraget som åker på bredden kalla sig själva Top Notch och jag har för mig att en tidigare medlem i mitt garage åkt Kadett C =)

Kul hur som haver och tack för tipsen! Får väl smälla ihop skiten o hoppas på det bästa :P

// Patrik

Jönköping
Här sen Jul 2008

Trådstartare
Tog lite bättre bilder, alla kolvar o cylindrar ser likadana ut iaf, några ljusa strimmor i loppen..

Tacksam för funderingar eller svar på vad ni tror om det

// Patrik

Eslöv
Här sen Apr 2006

honingen ser ut att vara lite "bonnigt" gjord.... ser ut som om det bara körts med grov sten och honingsverktyget inte förts fram och tillbaka på konventionellt vis

Jönköping
Här sen Jul 2008

Trådstartare
Vad jag kan urskilja så tror jag inte den e honad alls, är det något man vågar göra själv om man läser på lite eller måste det lämnas bort? Skulle jag nu göra så att jag plockar isär bottendelen så tänkte jag även toppdecka/plana blockets anläggningsyta mot toppen, hur kinkigt är det? kommer bara ta någon hundradel isf så utrymmet för kolven mot toppen bör knappt påverkas..

// Patrik

Vänersborg
Här sen Maj 2003

enligt vad jag kan se efter dom senaste bilderna tycker jag att du bör ta en närmare titt på bottendelen och kanske utföra lite arbete på den..
håller med hauge ovan..

kan du få toppdeckning billigt så är det väl bara att köra på annars hade jag bara skrapat rent och smällt ihop.. men det är jag det..

Jönköping
Här sen Jul 2008

Trådstartare
Tack för svaren grabbar, ja jag antar att det är värt det i slutändan, har tillgång till fräsar o planslip o dylikt på jobbet och honingen finns väl igentligen ingen rymdteknik bakom, tillsammans med nya kolvringar bör det väl bli bra då =)

// Patrik

Jönköping
Här sen Jul 2011

STOR skillnad på bild 2 i första inlägget, och dom senaste bilderna Ser ju nästan ut som två olika motorer

Har du tillgång till maskiner, men framförallt någon som vet hur man gör jobbet, så skadar det inte att ta isär resten och göra det ordentligt. I annat fall, så är det bara att skruva ihop det igen...

Jönköping
Här sen Jul 2008

Trådstartare
Jo jag skrev ju ( 40 mil sedan ) över den bilden, den var alltså nyrenoverad på den bilden =) men då håller du med om att det verkar vara i behov av lite jobb endå,

Att planslipa är ju ingen direkt rymdteknik heller, får lita på att den är plan i botten bara, får dubbelkolla med indikatorklocka, tänkte bara slipa ner någon hundradel, honingen får vi väl se om den duger, värt att testa iaf, litar på min förmåga

// Patrik

Vänersborg
Här sen Maj 2003

go for it! thumbs up

Jönköping
Här sen Jul 2008

Trådstartare
Tog ledigt från tanten idag o plockade isär bottendelen, lagrena och kolvringarna såg ut som nya så ja hoppas på att det räcker med en honing! sagt och gjort..

Hur tycker ni att det ser ut? försökte göra det så jämt o fint som möjligt, och vändkanten försvann tom på några ställen, men under den var det svårt att komma åt, ville inte ta för mycket heller utan bara köra upp ytan, repor o diverse finns men jag tror detta duger..

// Patrik

Västerås
Här sen Jan 2011

Var för typ av honingsmaskin har ni använt?'
Har ni möjlighet att mäta cylindrarnas rundhet på några ställen i loppen. Så dom inte är koniska.

Jönköping
Här sen Jul 2008

Trådstartare
Honingsmaskin, jaadu, biltemas honingsverktyg samt en batteriborrmaskin =)

Har tyvärr ingen möjlighet att mäta det, erfodras väl en invändig mikrometer av något slag?

Garderade mig genom att skaffa ett till block som jag vet är orört

// Patrik

Göteborg
Här sen Okt 2003

Åk till en motorrenoveringsfirma, ta med blocket och be dom mäta rundhet, konicitet etc. Inte stor idé att slå ihop en sleten maskin

A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007

Re:

Suddarn skrev:
Åk till en motorrenoveringsfirma, ta med blocket och be dom mäta rundhet, konicitet etc. Inte stor idé att slå ihop en sleten maskin

Det beror väl på seriositeten i projektet.
Bara för att loppen är lite ovala så betyder det ju inte att det kommer rasa direkt eller att man inte får ut någon effekt. Vi åker B23:a på grusrejsern/isbilen, den plågas i 5 timmars lång lopp. Blocket hade stått utan topp nåt år så vi tog bort den värsta rosten i cylinderloppen med sandpapper innan vi slog ihop den.
Den blåryker inget och går förvånansvärt bra med tanke på tiden och trimmet den har, vi har kört 4-5 5-timmars rejs och några dagar på isen.

Ska man tävla på hög nivå och det är väldigt viktigt att ta ut det sista eller om man har lagt ner väldigt mycket tid och pengar på resten av motorn så ska man väl inte fuska utan ta och kontrollera hur ovala och koniska loppen är.

Här är lite läsning från ett annat forum:

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=11&t=57840

Jönköping
Här sen Jul 2008

Trådstartare
Tack Karl =) nu börjar det likna nåt, vi snackar vw grejer, fick det andra motorblocket för en kanellängd, o tänker använda mig utav originallager,kolvar,stakar,ringar osv, maxeffekten tror jag kommer ligga på mellan 150-180 hk, o den kommer inte varvas över 7000

Självklart vill jag att grejerna ska hålla, men syftet med tråden var väl lite att erfaret folk just skulle dela med sig av sina erfarenheter.. självklart kan man skicka blocket på analys o borrning o allt vad det heter, men vart jag stod i den frågan trodde jag var relativt klart =)

// Patrik

Västerås
Här sen Jan 2011

Låter som blocket bör lämnas in till nån med riktig utrustning, för att hona & mäta blocket.
Inte jätte dyrt att göra.
En sån typ av honingsmaskin gör mer skada än nytta.

Eslöv
Här sen Apr 2006

"En sån typ av honingsmaskin gör mer skada än nytta."

- Dumheter.

Så där ja! nu ser loppen mycket trevligare ut :-)

1, 2   >>
5898 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande