Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur verkar denna modell av egna uprights?
1 besök senaste veckan (1029 totalt)
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare

Börjar med bilder:

Jag satt och kikade på detta då jag funderar över ett projekt där jag gärna vill åka med ~et20 fälgar men samtidigt hålla ner scruben till max 20-25... Detta har visat sig vara svårt att hitta med std spindlar + att jag gärna skulle ha en spindel som har en mer "drop'ad" karaktär än många std spindlar. Nedre bärarmar som pekar ganska snett uppåt i rideheight känns inte riktigt rätt...

Jag är också lite ute efter att få bilen i fråga så lättstyrd som möjligt för att eventuellt slippa servo (för känslans skull) så en låg spindelvinkel vore inte heller dumt! Har jag förstått detta rätt nu så går ju egentligen inte låg spindelvinkel och låg scrub med låg et riktigt ihop.. men om man kan få ledpunkterna så nära anliggnings ytan för fälgen som möjligt kan man nog hålla ner spindelvinkeln något!

Det var då jag hittade ovan visad modell av hemmabyggd upright/spindel. Vad har rejsas expertis att säga till om med en modell byggd på de där sättet? Jag tycker det ser förhållandevis smidigt ut faktiskt. Nått man nog skulle kunna punkta ihop hemma och lämna in till nån som kan sin TIG att löda ihop sen på riktigt!

Min tanke var även att sätta tjockt material i topp och botten som en tunga ut där man brotchar ett hål så man kan använda vanliga spindelleder samt köra med en bultad styrarm för att kunna justera ackerman och max styrvinkel. Kan detta tänkas fungera bra?

Regards, Johan Eriksson.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Jag ger mej inte in i själva geometri-diskutionen. (jag tycker spindlarna ser vettiga ut)

Men....vad kommer åsikten att man förlorar känslan med servo ifrån ?
Det har ju hänt en del i bilindustrin sedan någons morfar hade Volvo 140 med servo.
Vi åker BMW e30 med servo i långlopp....och jag har kört en hel del andra bilar...med och utan servo.
Jag kommer aldrig att bygga en bil utan igen.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Re:

ButterflyRacing skrev:
Jag ger mej inte in i själva geometri-diskutionen. (jag tycker spindlarna ser vettiga ut)

Men....vad kommer åsikten att man förlorar känslan med servo ifrån ?
Det har ju hänt en del i bilindustrin sedan någons morfar hade Volvo 140 med servo.
Vi åker BMW e30 med servo i långlopp....och jag har kört en hel del andra bilar...med och utan servo.
Jag kommer aldrig att bygga en bil utan igen.

Det beror ju helt på vilken bil servostyrningen kommer ifrån! Det skiljer ganska bra på olika servos och den servo jag i nuläget i så fall skulle använda (sierra) fann jag personligen som lite för slapp för min smak. Det är dock möjligt att den går att strypa på något sätt för att inte ha samma servoverkan men det är något jag inte är insatt i hur det då skulle fungera! Nästa sak är att det skulle underlätta bygget en del då motorn hamnar bakom föraren. (Lite KISS principen)

Att ha som utgångspunkt att bilen ska vara tillräckligt lättstyrd för att inte behöva servo sen tycker jag inte är fel, eller? Kommer nog köra på 225 däck fram också..

Regards, Johan Eriksson.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Cassius skrev:
....................... Nästa sak är att det skulle underlätta bygget en del då motorn hamnar bakom föraren. (Lite KISS principen)

Att ha som utgångspunkt att bilen ska vara tillräckligt lättstyrd för att inte behöva servo sen tycker jag inte är fel, eller? Kommer nog köra på 225 däck fram också..

Det är helt riktigt. Man bygger sin bil som man vill ha den. Vill man slippa servo, så ska man inte ha något.
En bil som är lättstyrd från början, kan bli sämmre med servo.
och du har helt rätt, att geometrin har stor betydelse, hur tungstyrd bilen blir.
Däckbrädden har mycket mindre inverkan. Men det kan även skilja mycker mellan däckfabrikat.

Det jag reagerade på....är att man ofta läser att servo förstör känslan. Att protesten hamnade jus i din tråd, är väl mer en tillfällighet.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Skruva banåkabil
1 besök senaste veckan (1029 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande