Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Kamkedja - M3 E30
1 besök senaste veckan (1867 totalt)
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8464


Trådstartare
Kamkedja - M3 E30

Hej!

Hur är det med kamkedjan på M3 E30? Jag har nämligen både fått höra att den är outslitbar (finns sådant?) och att man gör klokt i att byta den. (Isf vid vilket miltal?)
Kan man se/avgöra att den behöver bytas?
Är det en mycket krånglig/dyr manöver?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



Re: Kamkedja - M3 E30

BTG skrev:
Hej!

Hur är det med kamkedjan på M3 E30? Jag har nämligen både fått höra att den är outslitbar (finns sådant?) och att man gör klokt i att byta den. (Isf vid vilket miltal?)
Kan man se/avgöra att den behöver bytas?
Är det en mycket krånglig/dyr manöver?


om man med outslitbar menar att den inte går av stämmer det. Däremot töjs den lite och bör enligt köhler bytas efter 15-20". Du kan nog mäta dig fram till hur uttöjd den är genom att kolla hur mycket kammen står fel. Bara material kostnaden lär ligga på uppåt 5000kr. Så värst svårt tror jag det inte är om man är van att meka. Vad du däremot borde göra är att kosta på spännaren från M3 E36 3.2. Har för mig att den ligger på 600kr ungefär.

_________________
bmw bmwsson
Citera
F114
Filipstad
Här sen Mar 2004
Inlägg: 38



Den ska hålla länge. Det är en s.k. dubbelkedja. Byt om det rasslar från den när motorn är varm. Tidiga M5 och M6 utan kat hade enkelkedja som ska bytas efter 10000 mil.


///Thomas
(Ingen BMW mek, endast BMW ägare)

_________________
Thomas Alsterfalk
BMW, Ferrari & Volvo
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



F114 skrev:
Den ska hålla länge. Det är en s.k. dubbelkedja. Byt om det rasslar från den när motorn är varm. Tidiga M5 och M6 utan kat hade enkelkedja som ska bytas efter 10000 mil.


///Thomas
(Ingen BMW mek, endast BMW ägare)


Det beror väl lite vad man använder bilen till och det flesta är väl trimmade med högre varvstopp.

_________________
bmw bmwsson
Citera
F114
Filipstad
Här sen Mar 2004
Inlägg: 38



Jag utgår från en bil i standardskick som kanske rastas några gånger per år. En race-motor då är det upp till en själv att bedöma när det ska renoveras. När jag själv köpte delarna kostade det ca 7000.- inkl. drev, skenor och spännare (M3 3,2).

///Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMW, Ferrari & Volvo
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



om man pratar om materialkostnad på 5000:- antar jag att du räknar in att man byter de svindyra kedjesläporna? Där är det material för ca 2500-3500:-.
Själva kedjan ligger väl "bara" på ca 700:- om jag minns rätt. Bröstkåpan får man ta bort men packningarna dit är väl inte heller de speciellt dyra. Jobbigaste är att man måste lyfta av kamdreven för att få bort kedjan... Jag bytte min efter ca 10000mil då jag ändå hade allting isär och trimmade, gjorde det bara för att vara på den säkra sidan.

3,2:ans kedjesträckare är suverän, körde med manuell förut men bytte till den från 3,2an och det funkar lika bra men man slipper justera...

_________________
Jonas Edling
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8464


Trådstartare
Tack för konkreta och bra svar. thumbs up
Man får väl helt enkelt starta och göra en audiobedömning om den behöver bytas snart eller om man kan vänta ett tag?
En följdfråga dock, kedjespännare - sitter det en manuell spännare original som man med fördel byter till en automatisk (från M3 E36) eller finns det ingen spännare alls?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13283



bör inte folket på autopower.se kunna svara på det?
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8464


Trådstartare
Anders Jeppsson skrev:
bör inte folket på autopower.se kunna svara på det?

Jo, det kan man tycka...

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



BTG skrev:
Anders Jeppsson skrev:
bör inte folket på autopower.se kunna svara på det?

Jo, det kan man tycka...


Man tycker nog det, men...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Skall du inte leka polis här också, AL?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Jag frågade där om kamkedjan på 318is (om den behöver bytas). Svaret blev nej.

Här blev ju svaren lite mer nyanserade och generella. thumbs up
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



AndersY skrev:
Skall du inte leka polis här också, AL?


Harkel... Jag insåg oxå detta...

men jag var så godtycklig att jag ansåg en fråga från ngn som kommer med många inlägg och BIDRAR till rejsa, om en bil som är den optimala rejsbilen , var helt ok jämfört med en "enpostare" som frågade om bruksrelaterade saker...

Konsekvent? Jag? NÄÄÄÄÄ!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Vill man ha ett riktigt svar frågar man ju givetvis här. thumbs up På andra forum blir det bara en massa gissningar. Till slut står man där med 10 olika svar och man vet till slut inte vad man heter.

Dessutom så rejsar alla här med sina bilar. Att få svar från någon som har sin bil i garaget och bara putsar på den är ju inte lika intressant.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Min har gått 16 000 mil utan något byte av kedja. Däremot satte jag ditt spännaren från 3,2:an förra sommaren eftersom det rasslade lite när jag startade den. Nu rasslar den inte alls!

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8464


Trådstartare
Lotus Samuel skrev:
Vill man ha ett riktigt svar frågar man ju givetvis här. thumbs up

Ja, det var så jag tänkte...
Jag kanske gjort bort mig nu och tråden hamnar i slasken?
För jag skall villigt erkänna att jag inte hängt med i diskussionerna om var man får skriva vad? Men jag tänkte att så länge det gäller rejsbilen och inte bruksbilen så är det ok? (För att vara riktigt duktig sökte jag dessutom innan jag postade. )

Back on Topic (BOT): Tack för svaren.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



BTG skrev:
Tack för konkreta och bra svar. thumbs up
Man får väl helt enkelt starta och göra en audiobedömning om den behöver bytas snart eller om man kan vänta ett tag?
En följdfråga dock, kedjespännare - sitter det en manuell spännare original som man med fördel byter till en automatisk (från M3 E36) eller finns det ingen spännare alls?


originalspännaren är inte manuell, det ända som är manuellt är att du måste fylla den med olja innan start. Den är fjäderbelastad innan trycket kommer igång. Fjädern ska vara 159mm plus-minus en halv mm.

_________________
bmw bmwsson
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8464


Trådstartare
Esa Sanaksenaho skrev:
originalspännaren är inte manuell, det ända som är manuellt är att du måste fylla den med olja innan start. Den är fjäderbelastad innan trycket kommer igång. Fjädern ska vara 159mm plus-minus en halv mm.



_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Svaret är: slaskgränsfall...

Men en M3 E30 som ska köras massor på bana får lite lättare att slinka igenom slaskuppfångningsnätet än ett inlägg om samma sak om en bruksbil, det inlägget ska i slasken på stubben!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Kamkedja - M3 E30
1 besök senaste veckan (1867 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande