Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (1867 totalt) |
Kamkedja - M3 E30
Hej! Hur är det med kamkedjan på M3 E30? Jag har nämligen både fått höra att den är outslitbar (finns sådant?) och att man gör klokt i att byta den. (Isf vid vilket miltal?) Kan man se/avgöra att den behöver bytas? Är det en mycket krånglig/dyr manöver? _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Re: Kamkedja - M3 E30
om man med outslitbar menar att den inte går av stämmer det. Däremot töjs den lite och bör enligt köhler bytas efter 15-20". Du kan nog mäta dig fram till hur uttöjd den är genom att kolla hur mycket kammen står fel. Bara material kostnaden lär ligga på uppåt 5000kr. Så värst svårt tror jag det inte är om man är van att meka. Vad du däremot borde göra är att kosta på spännaren från M3 E36 3.2. Har för mig att den ligger på 600kr ungefär. _________________ bmw bmwsson |
||||
Den ska hålla länge. Det är en s.k. dubbelkedja. Byt om det rasslar från den när motorn är varm. Tidiga M5 och M6 utan kat hade enkelkedja som ska bytas efter 10000 mil.
///Thomas (Ingen BMW mek, endast BMW ägare) _________________ Thomas Alsterfalk BMW, Ferrari & Volvo |
||||
Det beror väl lite vad man använder bilen till och det flesta är väl trimmade med högre varvstopp. _________________ bmw bmwsson |
||||
Jag utgår från en bil i standardskick som kanske rastas några gånger per år. En race-motor då är det upp till en själv att bedöma när det ska renoveras. När jag själv köpte delarna kostade det ca 7000.- inkl. drev, skenor och spännare (M3 3,2).
///Thomas _________________ Thomas Alsterfalk BMW, Ferrari & Volvo |
||||
om man pratar om materialkostnad på 5000:- antar jag att du räknar in att man byter de svindyra kedjesläporna? Där är det material för ca 2500-3500:-.
Själva kedjan ligger väl "bara" på ca 700:- om jag minns rätt. Bröstkåpan får man ta bort men packningarna dit är väl inte heller de speciellt dyra. Jobbigaste är att man måste lyfta av kamdreven för att få bort kedjan... ![]() 3,2:ans kedjesträckare är suverän, körde med manuell förut men bytte till den från 3,2an och det funkar lika bra men man slipper justera... _________________ Jonas Edling |
||||
Tack för konkreta och bra svar.
![]() Man får väl helt enkelt starta och göra en audiobedömning om den behöver bytas snart eller om man kan vänta ett tag? En följdfråga dock, kedjespännare - sitter det en manuell spännare original som man med fördel byter till en automatisk (från M3 E36) eller finns det ingen spännare alls? _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
|
||||
Man tycker nog det, men... ![]() |
||||
Harkel... Jag insåg oxå detta... men jag var så godtycklig att jag ansåg en fråga från ngn som kommer med många inlägg och BIDRAR till rejsa, om en bil som är den optimala rejsbilen ![]() ![]() ![]() Konsekvent? Jag? NÄÄÄÄÄ! ![]() |
||||
Vill man ha ett riktigt svar frågar man ju givetvis här.
![]() Dessutom så rejsar alla här med sina bilar. Att få svar från någon som har sin bil i garaget och bara putsar på den är ju inte lika intressant. ![]() |
||||
Min har gått 16 000 mil utan något byte av kedja. Däremot satte jag ditt spännaren från 3,2:an förra sommaren eftersom det rasslade lite när jag startade den. Nu rasslar den inte alls!
![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Ja, det var så jag tänkte... Jag kanske gjort bort mig nu och tråden hamnar i slasken? ![]() För jag skall villigt erkänna att jag inte hängt med i diskussionerna om var man får skriva vad? Men jag tänkte att så länge det gäller rejsbilen och inte bruksbilen så är det ok? (För att vara riktigt duktig sökte jag dessutom innan jag postade. ![]() Back on Topic (BOT): Tack för svaren. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
originalspännaren är inte manuell, det ända som är manuellt är att du måste fylla den med olja innan start. Den är fjäderbelastad innan trycket kommer igång. Fjädern ska vara 159mm plus-minus en halv mm. _________________ bmw bmwsson |
||||
![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Svaret är: slaskgränsfall...
Men en M3 E30 som ska köras massor på bana får lite lättare att slinka igenom slaskuppfångningsnätet ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (1867 totalt) |