Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 Alpina V8 (M3 Leichtbau)
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22
31 besök senaste veckan (158225 totalt)
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006

Re:

Börjeson skrev:
tyskstuk skrev:
Michael Bäck skrev:
David Mellin skrev:
Kolla med koed.dk under downloads och E36, sök på EWS dem kan tydligen fixa det. (Som jag tolkar det)

Ja där ser man för mellan 2500-4000DKK får man nyckel,ewsbox & databox.

Det är lovande...

Hur skulle de funka med ett eftermarknadssprut?

Det beror på. Bilen ska ju reggas som ombyggt fordon, och då måste motorn vara i helt original skick. Men... det finns numera ett kryphål. Om man E85 konverterar så kan man få regga den med eftermarknads sprut. Annars är det in möjligt tyvärr...

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Hellas
Stockholm
Här sen Nov 2003

Re:

Cammo skrev:
Börjeson skrev:
tyskstuk skrev:
Michael Bäck skrev:
David Mellin skrev:
Kolla med koed.dk under downloads och E36, sök på EWS dem kan tydligen fixa det. (Som jag tolkar det)

Det är lovande...

Det beror på. Bilen ska ju reggas som ombyggt fordon, och då måste motorn vara i helt original skick. Men... det finns numera ett kryphål. Om man E85 konverterar så kan man få regga den med eftermarknads sprut. Annars är det in möjligt tyvärr...

Sorry, lite OT kanske,
men hur bökigt är det att regga in en M3 E30 med bur och V8a och vad kan det tänkas kosta?

/Pär
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

Re:

Hellas skrev:

Sorry, lite OT kanske,
men hur bökigt är det att regga in en M3 E30 med bur och V8a och vad kan det tänkas kosta?

/Pär

Kan man bygga den så kan man regga den finns tydliga regler som förklarar vad som ska (måste) ändras för att den ska klassas som ombyggt fordon och hur mkt effekt/tjänstevikt man får ha. Iofs kan det gå att regga en M3 E30 med en svagare V8 utan att behöva ta vägen via ombyggt fordon, men då måste bilen vara årsmodell 88 eller äldre.

Kostnad för reggning som ombyggt fordon inkl SFRo samt bullertest runt 6500:- vill jag minnas.

Har du fler frågor rekommenderar jag att du använder den "officiella" regga som ombyggt fordon-tråden. "Therealpinto" brukar läsa och svara i den och han jobbar på SFRo

Västra Götaland
Här sen Feb 2009

Re:

Hellas skrev:
Cammo skrev:
Börjeson skrev:
tyskstuk skrev:
Michael Bäck skrev:
David Mellin skrev:

Det är lovande...

Då är de bara att ta till flaskan om du inte får det att lira Peter

Här sen Jan 2008

Trådstartare
Hej alla glada, det var ett tag sedan.

Inte så spännande att uppdatera när det går bakåt i ett bygge men för er som undrar så kommer projektet att ligga i dvala ett bra tag framöver. Det tar emot men jag kan konstatera att bristen på både tid och motivation är ihållande.

Bilen kommer att långtidsförvaras och alpinaspisen kommer jag att sälja till bättre behövande.

BMW e30 Alpina V8 (M3 Leichtbau) www.acm-ab.se
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005

Låt den stå tills motivationen kommer Svackor har vi alla med byggen som tar lång tid!!

www.albertssonracing.se
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004

Ja, det är rätt. Bara att ställa undan tills motivationen kommer tillbaka!
Är alpinamotorn dyr?

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

15.000:- tror jag att jag läste någonstanns..?

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
tyskstuk
Malmö
Här sen Jan 2008

Trådstartare
Stämmer bra det. 15 lakan eller högstbjudande. Nära och bra för dig Krille

Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006

Tråkigt det där...

Jag skulle gärna se/rejsa mot den där alltså.

Ja, hoppas du bygger klart den i framtiden.

www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Björn Scheuer
Fjärås
Här sen Okt 2005

Jag köpte spisen och efter en del letande köpte jag oxå en nyckel á 930 SEK från koed.dk som köpte från Alpina. Helt enkelt var det inte, bl.a.måste jag visa passet!
Björn Scheuer

Malmö
Här sen Jan 2008

Trådstartare
Re:

Björn Scheuer skrev:
Jag köpte spisen och efter en del letande köpte jag oxå en nyckel á 930 SEK från koed.dk som köpte från Alpina. Helt enkelt var det inte, bl.a.måste jag visa passet!
Björn Scheuer

Kul att höra att det löste sig så pass lätt

Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011

varför byta till 3 liters v8 och inte köra på alphinan?

BMW e30 v8
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003

baumgardt skrev:
varför byta till 3 liters v8 och inte köra på alphinan?

Det är bara den som är klen nog att regga som ombyggt fordon med, 3,5an kan gå också. Totalvikten begränsar, den är inte så mycket högre än tjänstevikten att det går att vikta upp heller.
15kW/100 kg

Citera
tyskstuk
Malmö
Här sen Jan 2008

Trådstartare
Flytt

Hej ho!
Det har blivit dags att flytta på bilen och de tillhörande delarna igen. Tyvärr är det fortfarande långtidsförvaring som gäller i första hand, då motivationen inte har hittat tillbaks.

Är det någon som har en plats i Skåne ledig, eller vet någon som har? Kraven är att den ska stå torrt, säkert och prisvärt. Jag behöver även plats för 2-3 kubikmeter delar. Skulle det mot förmodan finnas mekmöjligheter så är det ett pluss. Skulle det dessutom vara i Malmötrakten så är det ett ännu större pluss. Då kanske motivationen kommer tillbaks

Citera
Börjeson
Västra Götaland
Här sen Feb 2009

Hoppas du kommer igång snart igen Peter! Har du motivationssvårigheter så är det bara att ta en sväng till "västgötaslätten!" och låna den svarta

Här sen Jan 2008

Trådstartare
Det tar emot men jag överväger ett tråkigt alternativ, nämligen att sälja rubbet. Egentligen är det inte så mycket tid kvar att lägga på den innan den är klar men jag ser mig inte rejsandes inom en överskådlig framtid.

Hur mycket tror ni att man kan få för den som den är nu? Alpinaspisen är såld och det sitter en 3,0 i den nu och den har plåtfälgar.
De som är värt mest är karossen med all tid lagd på den (som man aldrig får betalt för), M3-edc-chassiet, bromsade diffen, stolarna och 530-motorn/växellådan.

Citera
tyskstuk
Malmö
Här sen Jan 2008

Trådstartare
Bilen och alla delar såldes för en tid sedan. Men det är nog inte det sista ni ser av den. Känner på mig att den kommer ut på vägarna/banan någon gång i framtiden, minst lika bra som jag tänkt mig

Tack för allt visat intresse, allt stöd och alla tips från andra rejsare!

Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006

Tragiskt...

Här står det en massa fjortis kommentarer om att du förstört våra liv genom att lägga ner ditt projekt

Nja, självklart ska du ju lägga ner om du inte kan slutföra, men så klart tycker jag det är tråkigt. Vi får hoppas på en ny tråd om den där bilen sen. Den verkade bli riktigt ball.

www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Bmws50

Här sen Okt 2009

Namndispens
Namndispens

hör med någon trevlig och glad chipstrimmare av kunnigare sort, de kan lösa dina ews-problem! EWS ligger som en kod inne i ECUns BIN, går att ta bort med inte allt för jättesvåra medel. man måste dock in i boxen!

MVH Henrik

Malmö
Här sen Jan 2008

Trådstartare
@ Henrik R - Tack för sympatin Jag fick tyvärr ta det tunga beslutet. Det är inte rätt med ett varken byggprojekt eller banbil för mig nu. Jag kommer säkerligen bygga något i framtiden, kanske en Cobra.
Är inte helt V8-lös nu dock. Har skaffat en e39 540i/6 Touring att köra till vardags.

@ Henrik H - Jag sålde Alpinamotorn för en tid sedan och nu är även bilen såld. Motorns nya ägare fick ut nya nycklar från Alpina, det var inte svårare än så Tack för tippset ändå.

Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 Alpina V8 (M3 Leichtbau)
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22
31 besök senaste veckan (158225 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande