| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Var köpa justerdel till rör?
|
2 besök senaste veckan (4022 totalt) |
|
Brukar ju sitta en stång med högergänga på ena sidan å vänster på andra å mutter i mitten på endel fjäderbensstag, kan man köpa en sån lös nånstans? Såndär sak jag menar
|
||
|
|
||
|
Googla lite på vantskruv men hittade inte samma modell som ja menade.
Sen en till fundering jag har, hur grovt rör behöver man om man ska bygga panhard stag till en bil som väger runt 1350kg 40% vikt bak ungefär, FWD |
||
|
original Panhardstag på min Commodore är nog strax under 25 mm mätt med ögonmått, godstjocklek 2 mm kanske. 1350 kg bil, RWD med ca 100 kg ofjädrad vikt (stel bakaxel).
25 mm rör med 3 mm gods räcker säkert mer än väl. Svetsändar med höger/vänstergänga finns att köpa lite varstans. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
|
25mmx2 ska räcka, (men kan bero på hur pass rakt röret är , ju mer naturlig böjj desto grövre bör det vara) så ett helt rakt rör är mao att föredra för styrkans skull...
snowball är bland dem billigaste i jag hittat här i sverige på sånna delar, annars typ ebay finns allt betydligt billigare. sök på "heim joint panhard" så hittar du billiga grejjor på ebay _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
Re: Var köpa justerdel till rör?
Närmsta Båtbutik skulle jag tro , brukar finnas i rostfritt . _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||
|
orginal sitter de ett panhard stag som är böjt men förstår inte varför, de finns plats för att ha de rakt så finns de nån fördel med att ha ett böjt? Funderade som sagt först på att kapa bort en bit av org staget å stoppa en sån där vantskruv ja var ute efter men undrar nu om de inte är lika att bygga helt nytt stag i 25mm rör med vänstergänga i ena änder å höger i andra samt nya bussninghållare (kanske ledager iställe för bussning) som man bara gängar in i röret, borde ju bli bäst?
|
||
|
|
||
|
anledningen det är böjt orignal kan vara om det är stor skillnad på infästningar i bilens längsled, bussningarna klarar inte att "vridas" på samma sätt som tex en uniball/ledlager.
jag har lite svårt å förklara i ord varför men ett helt rakt stag skulle kunna innbära påfrestningar på bussningen som dem inte skulle klara av, vilket ett ledlager gör... ett styvare panhardstag som inte tillåter bakvagnen flyttas alls i sidled vid hård kurvtagning borde göra bilen bättre på banan iom bakdelen inte upplevs "svampig" i bak på samma sätt. beror så klart på hur styva orignalbussningarna är osv. nu har jag ingen som helst koll på hur bakvagnen på just din bil ser ut , utan allmänna funderingar. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
Jo de har du nog helt rätt i knotan =)
Nu när ja ändå tänkte bygga hela staget från grunden så behöver jag ju vänstergängad bult/gängstång men de verkar ju inte så bara å få tag på. Finns de inge butiker nu för tiden som har sånt på lager eller finns de nå ställe å beställa på som man inte behöver köpa 100bult åt gången på? M16 borde väl räcka gott å väl eller kanske till å med kan gå ner på M14? Såg att de böjda org panhard staget på min bil är 25mm med en plåt förstärkning över böjen men kanske räcker att bygga de nya av 22x3mm rör då? |
||
|
Ska du ändra mycket på rideheight när du är klar? Det kan ju räcka med att du bara gör ett nytt fast panhardstag i rätt längd.
Eller sätt dit en wattlink om har plats så slipper du justera. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||
|
panhardstaget på min cheva uppskattar jag till ca 25x1 mm... riktig lättviktsvariant.
Jag TROR att de dära krökta stagen är för att vara snällare mot chassieinfästningarna, alternativt lösning för att slippa självsvängningar _________________ Mats Andersen |
||
|
Bilen är väl iaf sänkt 50mm bak från org höjd bak å funderar på att ta ner den lite till.
Anledningen att de här med panhardstag kom upp nu är för att ja ska upp med en ny bakaxel som är ombyggd för att kunna justera hjulvinklar å då tänkte ja att de väl väl lika å bygga nytt panhardstag med, har ändå allt som behövs för att bygga, förutom vänstergängad bult å mutter så är de ända ja behöver lägga ut pengar på. Fast stag skulle ju också funka men varför inte bygga justerbart när man ändå ska bygga? =) Har funderat på wattlänkt tidigare men gör de nån större skillnad? Är ju inte spec mkt fjädringsväg på bakaxeln så borde väl inte åka så mkt i sidled? |
||
|
Re:
varför inte bygga rätt från början och slippa justera? ju färre justeringsmöjligheter en bil har desto mer kommer man köra istället för att bara skruva dygnet runt..
_________________ //Johan Karlsson |
||
|
Re:
Var din tanke att man tar 2st vantskruvar (en höger och en vänster), samt 2st bultar (en höger och en vänster) svetsar ihop bultarna, snittar vantsrkuvarna på mitten och tar en halva var till var sin sida av staget och sätter bulten i mitten? (enkelt förklarat )
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
2st svetsändar som svetsas i röret + 1st högergängad skruv och 1st vänstergängad skruv som svetsas ihop på mitten borde väl funka (eller svarva/gänga samma del i ett stycke av en bit sexkantsstång)..
förstår inte riktigt varför man ska utgå från en vantskruv
_________________ //Johan Karlsson |
||
|
Ett Panhardstag måste tåla både tryck och drag så jag skulle inte våga svetsa ihop skallarna på två vanliga skruv.
Härdningen i skruvarna ändras om de värms upp så mycket. Det finns dock färdiga lösningar från vissa biltillverkare. Opel omega B har justerbara toe-stag i bakvagnen, de har en vänster/högergängad justerskruv mitt på röret. Borde gå att köpa själva skruven lös, sen kan man köpa svetsändar och låsmuttrar hos Snowball tex. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (4022 totalt) |