Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 16981 besök totalt |
Växellådsolja!!
Har letat och kollat efter olika fabrikat, nackdelar och fördelar! Skall snart byta v-lådsojan i min Porsche 944turbo, 5-vxl man.låda, utan oljekylning och diff.broms. Vilken skall jag köpa?? Har ett svagt "vinande" i lådan när man släpper gasen, och rullar mot växel. Har blivit rekomenderad Redline, men vet inte vilken och vart man kan köpa den. Ev skulle Mekonomen i Norrköping kunna fixa, enligt Mekonomen i Linköping!? Tips och råd, tack.. _________________ ![]() Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||
1. Vad säger porche det ska va för olja????
2. Växellådan ligger väll bak och är ihoppbyggd med slutväxen??? om ja så gissar jag att du skall ha en tranmetionsolja som har klass GL5(hmm kanske GL4) med LS-tillsatser(limit slipp=svinglich) för diffbromsen. För det är väll någon form av lamelldiffbroms du har??? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Svar som jag har skrivit i ett annat sammanhang.
--- It seems that Red Line 75W90 Gear oil contain Limited-Slip Differential Friction-Modifier which reduce the stick/slip vibrations and noises in the LSD. Normally this modifier will reduce the load-carrying capability of the lubricant. Red Line claims that their 75W90 Gear oil does not do that. I suppose that they have added their own Shockproof Gear oil which basically is some kind of EP (extreme pressure)-additive. The Red Line 75W90NS does not contain Limited-Slip Differential Friction-Modifier additive that might lead to some LSD grinding noises. The solution is to add this additive into the 75W90NS until those sounds cease, about 4%. On the other hand, this friction modifier will reduce the function of the synchronizers in that way that shifting will take longer time. 75W90NS can be used if you want better lock up of the LSD and faster shifting. Unfortunately friction losses will increase. Except chatter noises from the LSD I don't know if there are any other drawbacks. I suppose that if you have severe problem with shifting you should try the 75W90NS and add Limited-Slip Differential Friction-Modifier until the chatter noises stops. More slippery oil will increase shifting time and decrease friction losses. I will try Red Line 75W90 NS. [Vilken jag är mycket nöjd med] API GL-4, -5 and -6 indicate compatibility with different materials in the gearbox from a corrosion point of view. _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||
citat:
Normally this modifier will reduce the load-carrying capability of the lubricant Va?? jag hadde för mig att denna tillsats var för att öka bärigheten så inte lamellerna skär. (men jag och engelsak ![]() ![]() citat: API GL-4, -5 and -6 indicate compatibility with different materials in the gearbox from a corrosion point of view. Är inte GL4 -5 som talar om typ bärighetstal? Förr inhöll dessa så kallde EP tillsaster svavel som tuggade i sig kopparlegering typ cynkringar, men nu förtiden så är så inte fallet. _________________ Johan Sjölinder |
||||
omega 690 GL5(GL6) (finns i 3st viskositetskalsser)
75W-90 80W-90 85W-140 LE 703 SAE80 W90 LS GL5 (LE=Lubrication Engineers) Mobil 1 75W-140 Synthetic Gear Quaker State High Performance 80W-90 GL5 Alla dessa oljor skall vara avsädda för diffbroms och vara GL5 eller bättre. Quaker State har jag åkt med och verkar funka. Le och omega har jag tester på gång. redline har jag blivit lite anti mot pga störst bäst och vackrast syndrimet. Men det är förmodligen jä.. bra olja det också. Vad som är bäst har jag ingen aning om, det är som med däck. Mycket är bara tycke och smak vad som är bäst. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Jag kör med omega 690, den är suverän. Ända oljan mig veterligen som inte kastas bort av centrifugalkrafften. ![]() _________________ bmw bmwsson |
||||
Du ska ha GL-5 olja och LS-tillsatser ifall du har lamelldiff.
OKQ8 GL5 LS 75W-90 funkar prima! Den är GL-5, har rätta tillsatser och kostar inte skjortan. ingen olja kommer att reparera skadade drev, men kontrollera att oljenivån är rätt osv. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Hallå, och tack för alla tips!!
Lådan har alltså INTE diff-broms. Verkstadsboken säger följande. Approx. 2.0ltr hypoid gear lub. SAE 80 per MIL-L 2105, API classification GL4 Skall kolla Branzells, OKQ8.... Tackar.... _________________ ![]() Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||
okej, min Porschelåda vill ha GL-5. Om din behöver GL-4 så är utbudet ännu större. Jag har länge kört på OKQ8:as växellådsoljor och dom funkar prima. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Kul det med olja
![]() Men står det GL4 så kan du glatt pyttasa i GL5 eller högre Sen vilket fabrikat är som Aftonbaldet eller Expressen. Jag har försökt snoka runt lite pga att de växellådor(med slutväxel) jag river i har en förkärlek att tugga i sig slutväxlar om man har den apsolut lägats utväxlingen. Åker man med denna slut växel så har man ett kuggingrepp som är åthel... för lite att stutsa runt i skogen med. Typ man skall vara JÄ.... glad om slutväxen håller 100mil SS. Kan man nu hitta en dunder och brakolja som klarar betydligt högre yttryck som kostar skjortan, fillingarna och halv ...... så kan det vara lönt om man kan pressa ut ett antal extar mil ur varje slutväxel. Men har man nu en låda/slutväxel som inte är kända att döööööööööö lätt sån käns det overkill att köra på dunder ock brakolja. Utan man kan välja en olja som uppfyller den spec som bilfabrikanten rekomnederar. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Växellådsolja!!
omega 690 är den ända oljan som överstiger GL7. Fel av mig. Rätt ska vara rätt. 690 VÄXELLÅDOR OCH HYPOIDER "GL7" Överträffar GL6, "noll förslitning - max drift" Flaggskeppet som skyddar mot syra, tryck, skum, hög/låg temp, startstopp, korrosion, torr i kuggning, vatten etc. Växellådor, Hypoider, Snäckväxlar, Lager, Glidytor etc Rek. för MP, HP, EP, WG, LS Lång livslängd - i de flesta fall OBEGRÄNSAD _________________ bmw bmwsson |
||||
Har jag bara GL4 eller bättre så borde det vara OK? Sen en 75W-90-olja, har ju ingen kylare. Bilen är ju lite trimmad, så yttrcket på dreven ökar ju därmed. Kollade Mekonomen Shell Helsyntetisk transmissionsolja för manuella växellådor i personbilar. Erbjuder överlägsen växlingskomfort. Viskositet: 75W-90. Specifikationer: GL-4; VW 501 50. Artikelnr: 41-SH722281-1 Pris: 155:- Sen OKQ8. Mycket bra sida, detaljerad. OKQ8 Transmissionsolja Syntet GL-5 75W-90 http://www.okq8.se/admin/handbok/Pro vet inte priset... Men väljer jag någon av dessa, kan jag nog vara lugn!! Så då är bara frågan....Expressen...eller Aftonbladet..?? ![]() Tack för hjälpen!! ![]() _________________ ![]() Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||
Jag kan absolut rekomendera OKQ8...jag vet att det låter lite bonnigt att hälla i olja som man kan köpa på macken men den är absolut inte dålig. Dom har också mycket bra helsyntetoljor för riktigt krävande motorer (OKQ8 F1 helsyntet). Jag vet att det låter lite som anekdotala bevis att den ska vara bra men den är också det (tycker jag :-). Om du ska handla större mängder så kan jag eventuellt fixa ett kontakt som kan leverera Q8 smörjmedel billigare. Kontakten har en ganska hårig bil själv och kör på samma oljor.
När det gäller GL-klassning: Porsche (911 i synnerhet) transaxlar har brant hypoidvinkel på pinjongen för att kunna göras kompaktare. Detta ökar kraven på växellådsolja och min gamla 930 krävde GL-5 olja...vilket var ganska tuffa krav med tanke på att modellen började tillverkas i mitten av 70-talet. Viskositetsvärde på växellådsoljor går inte att jämföra med motoroljor. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Re: Växellådsolja!!
Lånar din tråd lite. Vill någon bistå mig i hur jag byter växellåds olja ? Har ingen instruktions bok utan går på HAYNES bok om min porsche 944 -83. Lådan är en manuell låda med 5 växlar. Har kollat i boken och hittar inte direkt hur jag ska göra? Under "Manuall Transmisson oil" ska det enl HAYNES vara ( SAE 80W API Classification GL 4 Lubricant) och 2.6 liter olja. Stämmer detta ok i så fall är det GULA hålet påfyllnings hålet? och det RÖDA avtappnings hålet för växellåds oljan? Enl HAYNES kan man inpektera hur mycket koppling det finns kvar genom att titta o mäta genom det GULA hålet. Ska det vara öppet som på bilden med eller ska det finnas en plugg där? Satt nämligen ingen där då jag inspekterade för första gången. ![]() Tacksam för svar! / Martin _________________ ![]() |
||||
Martin L:
Nu kan jag knapt stavda till porche, men i det gula hålet skulle jag INTE hälla olja i. Den röda ser ut som en nivå/påfyllingsplug. Det borde finnas en avtappningsplugg i botten på växellådan, men vore det inte bättre att ställa frågan i ett porcheforum???? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Hey, det är lugnt!! Det hålet med gul markering är inspektionshål, ipå min sitter det inte någon plugg där heller. Det röda är påfyllning av olja, använd en insex-17, finns på Biltema för 35:- Kan behöva värma lite med ex varmluftspistol för att den skall släppa. Avtappningen sitter på samma sida, under drivaxelns utgång, samma typ av plugg. Kolla att du kan lossa påfyllningen, INNAN du tappar ur oljan!! 2,6liter låter mycket, det är bara att fylla på tills det rinner över!! Har verkstdatshandboken som PDF, men det är ganska stor..Men innehåller allt! För turbo, S, N/a, mm Kollade OKQ8 igår, 109:-/litern för deras GL5 syntet-olja...bra pris!! _________________ ![]() Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||
ok, jag börjar få grepp om detta..
Har kollat runt lite på priser som sagt! Fundera på Mobil1 oxå! http://www.mobil.com/USA-English/Lub Kostar ca 150:-/liter Redline hade Meca i Linköping(Branzells) och den som jag skulle ha kosta 175:-/liter... _________________ ![]() Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||
Då fyller jag på med lite till. Bakom det gula hålet hittar du en splines-koppling (hörnet på kopplingen syns genom hålet på din bild)mellan transaxeln och växellådan men det är knappast den som avses (den går liksom sällan sönder). Den riktiga kopplingen hittar du i andra ändan av transröret, har för mig att det finns ett inspektionshål precis framför startmotorn på sprängkåpans vänstra sida. (om du åker till Mekonomen och talar om att du har en Porsche 944 -83 utan diffbroms? så har dom tabeller från oljetillv. vilken olja som gäller. Var noga med att påpeka att det är en Porsche bara, när jag köpte olja så fick jag en massa konstiga motfrågor om 944.....VOLVo 944. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Japp Man får tacka för alla fina svar! får hänvisa till min banbyggartråd om hur det gick att byta oljor mm! /Martin _________________ ![]() |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 16981 besök totalt |