Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Blir detta ombyggt eller Amatörbyggt???
1513 besök totalt
Blixt
Halmstad
Här sen Aug 2005

Trådstartare

Tjena!

Börjar undra om mitt bygge går över gränsen till ett amatörbyggt eller jag fortfarande klarar mig med ombyggt.

Det e en Opel Ascona 75:a.

* motor volvo T5
* 240 bakaxel med bromsar
* Coilover
* ombyggt fram med coilover och flytt av krängningshämmaren
* Bromsskivor från Honda Prelude 16V
* Bromsok från 240
* Byggt egen torpedvägg
* Alutank i skuffen
* Ascona orginal styrväxel men resten från Volvo 850
* Egen byggt grenrör

Klarar jag mig fortfarande??
Vill försöka behålla årgången på bilen.
om jag måste rega den som amatörbyggt finns det möjlighet att ta ut svängarna ännu mer.

MVH
Blixt

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Som jag bedömer det på den beskrivningen så är det ombyggt fordon. För att det ska bli amatörbyggt ska man inte känna igen grundkonstruktionen längre. Pratar du saker som McPersonframvagn i ny "rörram", kanske multilänkaxel i ny balkram bak, helt ny torpedvägg, nytt golv etc. så luktar det amatörbygge, men jag tror inte det var så du tänkte?

/Gustaf

Citera
Ulf Svensson
Älvängen
Här sen Maj 2010

När jag bytte från bromstrummor till skivor fram på SAAB -62:an blev det lite frågor.
Man ville att hela bromssystemet skulle komma från samma bil annars blev det amatörbygge.
Antar att det har med att funktionen är utprovad med alla ingående komponenter om allt bara är överflyttat.

Vet inte hur man hanterar det på andra bilprovningsstationer.

/Uffe

Halmstad
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Torpedväggen e helt egen plus över växellådan. Jag har också byggt om front och bakdel med plåt men helheten är fortfarande Ascona A . Man ser klart och tydligt att de e den bilen. De va skönt att höra att jag klarar mig. Hela planen va ombyggt fordon. Då kan jag lungt fortsätta med bygget. Byggbesiktning e väl att föredra imed ombyggnaderna jag har gjort??

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Ja, byggbesiktning bör man göra.

Det låter helt fel att det skulle bli amatörbyggt om man blandar bromsdelar. Det som brukar hända, ibland, är att med mixade delar krävs alltid bromsprov från SFRo och i praktiken OMBYGGT fordon. Med ett helt standard bromssystem fast från en annan bil får Bilprovningen strunta i att kräva bromsprov.

/Gustaf

Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011

om man blandar bromskomponenter från två olika bilar, där vissa komponenter är gemensamma (med undantag för tex manuell kontra automatisk justering av bromsbackar) som tex

Kadett C med ventilerade skivor, ok och huvudcylinder från Rekord E 2,2i och 230 mm trummor bak på Kadett C GT/E eller Ascona/Manta A bakaxel

måste man även byta till sköldar bak från Rekord E, eller räcker det med att det är samma dimensioner på bromsarna (backar, band, trummor och hjulcylindrar) eller måste man även ha sköldarna med den i praktiken värdelösa automatjusteringen (nödlösning för den svenska marknaden)?

Eller är det årsmodellsrelaterat, så man slipper det på en äldre Kadett C där automatisk justering inte behövdes, men är tvungen att ha det på en nyare, där det fanns i originalutförandet?

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Grundkravet är att det ska fungera. Det finns i fordonsdirektiven krav på viss självjusteringsfunktion på bromsarna men jag minns faktiskt inte vilka årsmodeller det gäller.

För att bromsarna ska räknas som bytta ska det ju vara andra dimensioner så jag tappar bort din tankegång lite...

/Gustaf

Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011

Re:

therealpinto skrev:
För att bromsarna ska räknas som bytta ska det ju vara andra dimensioner så jag tappar bort din tankegång lite...

/Gustaf

Opel hade dispens ett par-tre år på självjusterande trumbromsar bak.

original Kadett C 1200 200 mm trummor bak med smalare band, 230 mm trummor bak har dom flesta fyrbultade RWD Opel med CIH från Rekord C senare halvan av sextiotalet till Manta B och Rekord E på senare halvan av åttiotalet, inkl Kadett C 1,6S/1,9E/2,0E (+ några senare FWD bak)

Byte från solida skivor fram och 200 mm trummor bak till ventilerade skivor fram och 230 mm trummor bak, inkl byte huvudcylinder, tryckreduceringsventil etc = byte komplett bromssystem

1513 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande