| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
letar vettig diff
|
2233 besök totalt |
|
letar vettig diff
jag är i fasen att samla delar för ett nytt BEC bygge och är på jakt efter en vettig diff. torsen, lamell eller ngt annat som håller båda däcken igång. mid-bak monterad motor. 90% säkerhet blir det kardan och ingen kedjediff. så vad finns det för tänkbara donatorer som inte är allt för svåra o hitta på skroten? _________________ Patrik Ryderman |
||||||
|
Du vill ha utväxling runt 3:1 antar jag, just det önskemålet kan ju spela stor roll i urvalet.
Finns det inte tom nån BMW med 2.8:1 eller nåt (men det kanske är ett stort härke med bly i stommen )
|
||||||
|
Torsen är trevligt då den inte slits och är "helautomatisk". Nackdelen är att den öppnar vid inbromsning.
Den med Torsen är Audi V8 bak (Diffen är dock extremt tung dock...jag har för mig att det är 40-50kg vi pratar om) _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
ja den audi v8 kommer jag nog plocka, om jag skulle ångra mig o köra på kedjediff istället.
finns det något sätt att se på de små bmw diffarna vad för diffbroms och utväxling dom har, utan att öppna dom? tänkte då om det finns modellnummer eller så utanpå? beepbeep: vad menar du med att den öppnar sig? _________________ Patrik Ryderman |
||||||
|
ska stå på brickan som är låst tillsammans med " locket " på diffen.
TROR det står siffror först och sluta med ett " S " för att det ska vara lamelldiff. ( S = Spärr ) Dock brukar dessa brickor vara helt sönder rostade så det inte går att läsa på dom, annars kan du ju dra runt den med handkraft och se ifall båda hjulen snurrar åt samma håll... _________________ Jonas Rithell |
||||||
|
Re:
Såhär ser an audi v8 diffklump ut.. ganska tung.
_________________ A l e x l i n d a h l |
||||||
|
Re:
Har och har haft bilar med torsen å förstår inte hur ni menar att de skulle gå till... Har då aldrig känt de heller, går fint att motorbromsa ut bakändan
_________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
||||||
|
Re:
Det är som vanligt på internet, små skillnader om det är i teorin eller praktiken... I teorin så släpper torsendiffar direkt när du släpper på gasen etc, skulle du köra av en drivaxel så blir du stående likadant som om du har en öppen diff. I praktiken så fortsätter de hålla i efter att du 'fått dem att hugga' även om du börjar bromsa etc så släpper den inte tvärt. Ofta ligger ju motorn kvar med belastning (tröghetsmoment) mot hjulen när du använder broms och då släpper inte diffen i alla fall. Jag har med en quafie (variant på torsen) kört cirka 20 sekunder efter att en drivaxel gick av, jag slog av helt på gasen för att se var felet var. Trampade vidare och diffen 'var i' eller 'slog i' trots att en drivaxel var helt av men jag stod aldrig stilla. Efter jag stannat kunde jag inte komma igång igen. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re:
jag har aldrig blivit ståendes med öppen diff trots en brusten drivaxel.. kanske beror på vilken man kör av.. jag har alltid kört av den högra och då har det inte varit några problem att köra vidare iaf.. öppna diffar är ju lite luriga på det sättet att vänsterhjulet alltid har "företräde" vilket gör det till ett helvete att ta vänsterkurvor, högerkurvor brukar gå bättre.. _________________ //Johan Karlsson |
||||||
|
Re:
Det var nog vänstra som gick för mig men som sagt efter helt stillastående kunde jag inte få grepp igen trots torsen.. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re:
Det är ungefär det som är problemet....man vill gärna att bakhjulen "låser" vid varandra vid inbromsning och styr bilen "rakt" och förhindrar eventuell låsning. Därav ramp-diffar med olika låsningsgrader vid pådrag/broms. Jag gissar att skillnaden inte är så påtaglig dock. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
letar vettig diff
|
2233 besök totalt |