Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325 -93 v8
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
45616 besök totalt
Clarran
Vallberga
Här sen Dec 2004

Mumma! Just detta som jag är sugen på att bygga:D detta ska följas!

lund
Här sen Feb 2009

Re:

Richard1 skrev:

varför lägger man ihop rören till ett x på det viset, annat ljud?

Stockholm
Här sen Apr 2009

Trist på motorn! Men verkar bara bli bättre nu så att det ska bli kul och se vad kärran presterar sen!

Enköping
Här sen Jul 2011

Trist med motorn! Men riktitg härligt projekt annars =) Både M60 och M62 motorn är riktigt trevliga maskiner =)

Ett projekt som kommer följas!

Stockholm
Här sen Jan 2003

kul projekt.. synd på maskin..

M62 har en nackdel.. vanosen, du lär behöva blockera vanosen om du ska köra MS eller finns de extrakod som kan styra vanos? sen om man ska byta topplockspackning på en vanos verkade de som man behövde en uppsjö med specialverktyg enligt BMW TIS...

iaf ganska stor skillnad på en 4.0 icke vanos och en 4,4 vanos i mina ögon.. tyckte de va bättre klipp i 4.4an trots automat mot 4.0an med 6petad manuell...

BMW V8 är en fröjd för själen

hört nånstans att 3.0 kammarna ska ge rätt bra ryt i en 4.0'a med toppigare effektkurva.. kan va värt att göra mer efterforskning i detta område om du ska åka drifting..

BMW Abuser
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Stingray skrev:
................ sen om man ska byta topplockspackning på en vanos verkade de som man behövde en uppsjö med specialverktyg enligt BMW TIS......

Vanosmek är inte så svårt...bara man får grepp om vad det handlar om.
Verkygen kan man göra själv.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002

Re:

Richard1 skrev:
Spiidfriik skrev:
Intressant bygge! Filurar också på att bygga E36 + M60/M62/S62 för drifting. Är väldigt förtjust i BMWs V8 och har varit sugen på kombinationen E36 och V8 sedan jag såg och hörde en norsk Alpina B8 på Knutstorp för snart 10 år sen. =)

Här några frågor:
Varför inte originalsprut? EWS går ju att lösa.
Ser jag fel eller är motorfästena svetsade i ramsnoken?
Vad kör du för låda?
Vilket svänghjul/koppling?
188 eller 210 diff?
Utväxling?
Ska den bli gatlegal?

hadde ett megasquirt liggande sen jag byggde på sexan som satt i. man vet ju aldrig om man vill bygga på turbo eller kompressor och då står man vid samma problem igen.

motorfästena är byggda i rambenen en del säger att det aldrig håller och en del som sett det säger att det håller jag ska pröva inga gummikuddar.

har en femväxlad låda ifrån 530 och troligtvis 535 koppling om jag har fattat det rätt. har nämligen aldrig lyckats få rätt koppling när jag skulle köpa ny men den är det enda jag inte prövat.

aldrig gatlegal detta är en ren racebil annars hade jag byggt den på ett helt annat sätt! men gummikuddar till motorfästena inga stumma bussningar ingen fullbur osv.

har nu utväxling ifrån en 328 men verkade varva rätt mycket med den? har bara kört två mil innan den skar. så det kan vara varvräknaren som spökar. (en billig historia ifrån ridetech) så troligtvis den.

ett annat beskymmer är kardanen som måste förlängas. i alla fall med den motorplaceringen jag har antingen det eller bygga om oljetråget inklusive pick up för att få motorn längre bak.

är det något annat du funderar över är det bara hojta till ska jag svara efter bästa förmåga.!

Mvh Berget

Med 530 låda har du 240mm koppling. 540 har 270mm men det svänghjulet rymms inte i sprängkåpan på 530 lådan. Med standard 240mm koppling kommer du få problem, den gillar inte vridet (tro mej, jag vet!). Med en förstärkt tryckplatta eller sinterlamell lär det funka. Personligen hatar jag sinter. Jag kommer köra tvåskivigt med eget pyttelitet svänghjul på min 540 med 530 låda.

328 har rätt hög utväxling (2,9X?) eftersom den har 1:1 på femman. 530 lådan är överväxlad på femman så det borde bli en fin bankrånarutväxling. Kanske inte optimalt för drifting dock. Jag kommer köra 2,6X på min 540, hehe. =)

Abbe: oh vad avis jag blev nu! Är det dessutom en coupé vet jag inte vad jag gör! Vill ha! Undantaget träinredningen då... Och prislappen förstås.

Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005

Re:

Spiidfriik skrev:

Abbe: oh vad avis jag blev nu! Är det dessutom en coupé vet jag inte vad jag gör! Vill ha! Undantaget träinredningen då... Och prislappen förstås.

Du kan vara lite lugn, det är en sedan! Finns här på rejsa!

BMW Club Schweden.
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Re:

Spiidfriik skrev:
328 har rätt hög utväxling (2,9X?) eftersom den har 1:1 på femman. 530 lådan är överväxlad på femman så det borde bli en fin bankrånarutväxling. Kanske inte optimalt för drifting dock. Jag kommer köra 2,6X på min 540, hehe. =)

530 lådan är samma ZF som sitter på 328 och har samma drevning.

Citera
Richard1
kalmar
Här sen Feb 2010

Trådstartare
Re:

nu är man på hugget igen och målet denna gången satt till rudaskogen norge om en månad hämtade en ny 4,0 v8 i fredags på en imponerande skrot i norrköping.! vilken anläggning för en skrot!! thumbs up

nu blir även kylaren bak så nya elfläktar kylare och vattenpump beställs och även autometer mätare rill oljetryck temp och kylvatten.! vill inte göra om samma misstag igen så kul är det inte..

tycker framförhållningen nu är bättre än förra gången men flytt till hus och 25 kubik ved till vintern tar nog sin tid också haha

hämtade makrylon rutor så man kan få några goa luftintag i bakrutorna.!
någon som vet var man hittar transparanta "naca duct" eller nascar duck olika namn på samma grunka verkar det som. handlar ej med ebay eller utländska firmor.
gärna med grövre anslutning en 3 tum vilket känns väldigt klent.?

någon som vill rekommendera en elektrisk vattenpump lutar åt davies craig 115l/m för och nack delar?

mvh Berg

TXR PERFORMANCE
Citera
Richard1
kalmar
Här sen Feb 2010

Trådstartare
Re:

varför lägger man ihop rören till ett x på det viset, annat ljud?
det ska tydligen påverka avgaspulsarna till motorns vänster respektive höger sida så att motorn får en jämnare gång. har ej hunnit pröva detta själv riktigt än och känner ingen gammal raggarbilsåkare man kan fråga;)

TXR PERFORMANCE
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002

Re:

Niklas Sandström skrev:
Spiidfriik skrev:

530 lådan är samma ZF som sitter på 328 och har samma drevning.

Aha! Det förklarar den låga toppfarten (250). Sorry för OT.
Men det innebär att det stämmer bättre för drifting.

Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Richard1
kalmar
Här sen Feb 2010

Trådstartare
Re:

lyfte ur motorn idag även om man var kraftigt bakfull. bytte även bromsvätskebehållaren som jag hittade en ny för ett tag sen den gamla hadde två utgångar under för abs det såg så fult med slangar med skruv i och slangklämmer,
nu ska kopplingen skickas iväg tillsammans med svänghjul för att anpassas med en 4 puckad lamell.
köpte även äntligen min taklucka i plast ska bli fint och få dit den nu.
kommer även en leverans i veckan av vattenpump och vettiga mätare.

TXR PERFORMANCE
Citera
Richard1
kalmar
Här sen Feb 2010

Trådstartare
Re:

lite bilder på vad som händer, still står det inte även om det går sakta

TXR PERFORMANCE
Citera
Richard1
kalmar
Här sen Feb 2010

Trådstartare
Re:

igår kom min vvs:are förbi och började koppla in vattenrören som kommer gå igenom bilen ,blir 42mm kopparrör givetvis löda/svetsade i bilen för att dom inte ska kunna spricka eller läcka när dom går under stolen på passagera sidan, motorn är i med nyfräst svänghjul för att få dit sinterlammell ifrån bmw m3, han även med att skruva dit grenröret på höger sida koppla in servo kardan växellåda så lite kvar men snaret uppstart igen tjiihoo

TXR PERFORMANCE
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003

Hur illa ställt med plats är det för motorn och oljetråget? Av det som går att se på bilderna hänger hela tråget med oljepump ned framför styrväxeln vilket ju gör att motorn hamnar väldigt långt fram.

Är det helt kört att få bak motorn så långt att det med hjälp av tillbakaflyttad oljepump och omsvetsat tråg går att få plats med den?

Mvh Jonathan

Citera
Richard1
kalmar
Här sen Feb 2010

Trådstartare
Re:

jonka skrev:
Hur illa ställt med plats är det för motorn och oljetråget? Av det som går att se på bilderna hänger hela tråget med oljepump ned framför styrväxeln vilket ju gör att motorn hamnar väldigt långt fram.

Är det helt kört att få bak motorn så långt att det med hjälp av tillbakaflyttad oljepump och omsvetsat tråg går att få plats med den?

Mvh Jonathan

hej hela tråget hänger inte framför styrväxlen men därimot främre biten på den (där pick upen håller hus) , det går att få bak motorn mer om man bygger nytt tråg och oljepump/ går in på bmw och köper delarna man behöver ha rakt över disk, något på strax över tio tusen med tråg pick upp och allt annat man behöver, eller köper rover tråg och moddar dit om jag har fattat det rätt, problemet är att motorn är för stor, för högt upp tar det i huven för långt ner tar det i krängningshämmarn, för långt bak tar det i huvudbromscylinder för långt fram tar det i kylaren

mvh

TXR PERFORMANCE
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003

Typiskt att oljepumpen ska sitta så illa till.

Jag råkar ha en oljepump från en X5 med M62 liggandes som jag tänkte borde hjälpa till på traven, men jag har sett bilder där man svarvat ny pumpaxel och flyttat själva pumphuset bakåt så det blir nog tight oavsett.

Citera
Richard1
kalmar
Här sen Feb 2010

Trådstartare
Re:

nu är den startad tjiihoo dock vissa problem med kopplingen men det rättar nog till sig sen det också känns väldigt skönt att bara starta den!!

TXR PERFORMANCE
Citera
No Coast Racing
Forshaga
Här sen Apr 2006

Fan vilket grymt bygge
Jag har själv både motor m62b44 som ska hitta ner i en e36 om ett tag.
Kommer följas !

Magnus Kristiansson
Citera
Richard1
kalmar
Här sen Feb 2010

Trådstartare
Re:

JMK Racing skrev:
Fan vilket grymt bygge
Jag har själv både motor m62b44 som ska hitta ner i en e36 om ett tag.
Kommer följas !

bra val motorljudet ger en gåshud! sen får det nog bli lite överladd i min så man landar någon stans på 450hk men det är trångt redan nu så för stunden är jag väldigt nöjd som jag är

TXR PERFORMANCE
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325 -93 v8
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
45616 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande