Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325 -93 v8
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
45616 besök totalt
Clarran
Vallberga
Här sen Dec 2004
Inlägg: 13



Mumma! Just detta som jag är sugen på att bygga:D detta ska följas!

_________________
robin claurentzius
Citera
J thernström
lund
Här sen Feb 2009
Inlägg: 24



Re:

Richard1 skrev:


varför lägger man ihop rören till ett x på det viset, annat ljud?

_________________
jacob thernsröm
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526



Trist på motorn! Men verkar bara bli bättre nu så att det ska bli kul och se vad kärran presterar sen!

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Christian.N
Enköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 19



Trist med motorn! Men riktitg härligt projekt annars =) Både M60 och M62 motorn är riktigt trevliga maskiner =)

Ett projekt som kommer följas!

_________________
Christian Norling, Enköping. PM för nummer..
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447



kul projekt.. synd på maskin..

M62 har en nackdel.. vanosen, du lär behöva blockera vanosen om du ska köra MS eller finns de extrakod som kan styra vanos? sen om man ska byta topplockspackning på en vanos verkade de som man behövde en uppsjö med specialverktyg enligt BMW TIS...

iaf ganska stor skillnad på en 4.0 icke vanos och en 4,4 vanos i mina ögon.. tyckte de va bättre klipp i 4.4an trots automat mot 4.0an med 6petad manuell...

BMW V8 är en fröjd för själen


hört nånstans att 3.0 kammarna ska ge rätt bra ryt i en 4.0'a med toppigare effektkurva.. kan va värt att göra mer efterforskning i detta område om du ska åka drifting..

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Stingray skrev:
................ sen om man ska byta topplockspackning på en vanos verkade de som man behövde en uppsjö med specialverktyg enligt BMW TIS......



Vanosmek är inte så svårt...bara man får grepp om vad det handlar om.
Verkygen kan man göra själv.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293



Re:

Richard1 skrev:
Spiidfriik skrev:
Intressant bygge! Filurar också på att bygga E36 + M60/M62/S62 för drifting. Är väldigt förtjust i BMWs V8 och har varit sugen på kombinationen E36 och V8 sedan jag såg och hörde en norsk Alpina B8 på Knutstorp för snart 10 år sen. =)

Här några frågor:
Varför inte originalsprut? EWS går ju att lösa.
Ser jag fel eller är motorfästena svetsade i ramsnoken?
Vad kör du för låda?
Vilket svänghjul/koppling?
188 eller 210 diff?
Utväxling?
Ska den bli gatlegal?




hadde ett megasquirt liggande sen jag byggde på sexan som satt i. man vet ju aldrig om man vill bygga på turbo eller kompressor och då står man vid samma problem igen.

motorfästena är byggda i rambenen en del säger att det aldrig håller och en del som sett det säger att det håller jag ska pröva inga gummikuddar.

har en femväxlad låda ifrån 530 och troligtvis 535 koppling om jag har fattat det rätt. har nämligen aldrig lyckats få rätt koppling när jag skulle köpa ny men den är det enda jag inte prövat.

aldrig gatlegal detta är en ren racebil annars hade jag byggt den på ett helt annat sätt! men gummikuddar till motorfästena inga stumma bussningar ingen fullbur osv.

har nu utväxling ifrån en 328 men verkade varva rätt mycket med den? har bara kört två mil innan den skar. så det kan vara varvräknaren som spökar. (en billig historia ifrån ridetech) så troligtvis den.

ett annat beskymmer är kardanen som måste förlängas. i alla fall med den motorplaceringen jag har antingen det eller bygga om oljetråget inklusive pick up för att få motorn längre bak.


är det något annat du funderar över är det bara hojta till ska jag svara efter bästa förmåga.!

Mvh Berget


Med 530 låda har du 240mm koppling. 540 har 270mm men det svänghjulet rymms inte i sprängkåpan på 530 lådan. Med standard 240mm koppling kommer du få problem, den gillar inte vridet (tro mej, jag vet!). Med en förstärkt tryckplatta eller sinterlamell lär det funka. Personligen hatar jag sinter. Jag kommer köra tvåskivigt med eget pyttelitet svänghjul på min 540 med 530 låda.

328 har rätt hög utväxling (2,9X?) eftersom den har 1:1 på femman. 530 lådan är överväxlad på femman så det borde bli en fin bankrånarutväxling. Kanske inte optimalt för drifting dock. Jag kommer köra 2,6X på min 540, hehe. =)

Abbe: oh vad avis jag blev nu! Är det dessutom en coupé vet jag inte vad jag gör! Vill ha! Undantaget träinredningen då... Och prislappen förstås.

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3754



Re:

Spiidfriik skrev:






Abbe: oh vad avis jag blev nu! Är det dessutom en coupé vet jag inte vad jag gör! Vill ha! Undantaget träinredningen då... Och prislappen förstås.


Du kan vara lite lugn, det är en sedan! Finns här på rejsa!

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Re:

Spiidfriik skrev:
328 har rätt hög utväxling (2,9X?) eftersom den har 1:1 på femman. 530 lådan är överväxlad på femman så det borde bli en fin bankrånarutväxling. Kanske inte optimalt för drifting dock. Jag kommer köra 2,6X på min 540, hehe. =)


530 lådan är samma ZF som sitter på 328 och har samma drevning.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Richard1
kalmar
Här sen Feb 2010
Inlägg: 81


Trådstartare
Re:

nu är man på hugget igen och målet denna gången satt till rudaskogen norge om en månad hämtade en ny 4,0 v8 i fredags på en imponerande skrot i norrköping.! vilken anläggning för en skrot!! thumbs up

nu blir även kylaren bak så nya elfläktar kylare och vattenpump beställs och även autometer mätare rill oljetryck temp och kylvatten.! vill inte göra om samma misstag igen så kul är det inte..

tycker framförhållningen nu är bättre än förra gången men flytt till hus och 25 kubik ved till vintern tar nog sin tid också haha

hämtade makrylon rutor så man kan få några goa luftintag i bakrutorna.!
någon som vet var man hittar transparanta "naca duct" eller nascar duck olika namn på samma grunka verkar det som. handlar ej med ebay eller utländska firmor.
gärna med grövre anslutning en 3 tum vilket känns väldigt klent.?

någon som vill rekommendera en elektrisk vattenpump lutar åt davies craig 115l/m för och nack delar?


mvh Berg

_________________
Richard Berg

TXR PERFORMANCE
Citera
Richard1
kalmar
Här sen Feb 2010
Inlägg: 81


Trådstartare
Re:

varför lägger man ihop rören till ett x på det viset, annat ljud?
det ska tydligen påverka avgaspulsarna till motorns vänster respektive höger sida så att motorn får en jämnare gång. har ej hunnit pröva detta själv riktigt än och känner ingen gammal raggarbilsåkare man kan fråga;)

_________________
Richard Berg

TXR PERFORMANCE
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293



Re:

Niklas Sandström skrev:
Spiidfriik skrev:
328 har rätt hög utväxling (2,9X?) eftersom den har 1:1 på femman. 530 lådan är överväxlad på femman så det borde bli en fin bankrånarutväxling. Kanske inte optimalt för drifting dock. Jag kommer köra 2,6X på min 540, hehe. =)


530 lådan är samma ZF som sitter på 328 och har samma drevning.


Aha! Det förklarar den låga toppfarten (250). Sorry för OT.
Men det innebär att det stämmer bättre för drifting.

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Richard1
kalmar
Här sen Feb 2010
Inlägg: 81


Trådstartare
Re:

lyfte ur motorn idag även om man var kraftigt bakfull. bytte även bromsvätskebehållaren som jag hittade en ny för ett tag sen den gamla hadde två utgångar under för abs det såg så fult med slangar med skruv i och slangklämmer,
nu ska kopplingen skickas iväg tillsammans med svänghjul för att anpassas med en 4 puckad lamell.
köpte även äntligen min taklucka i plast ska bli fint och få dit den nu.
kommer även en leverans i veckan av vattenpump och vettiga mätare.

_________________
Richard Berg

TXR PERFORMANCE
Citera
Richard1
kalmar
Här sen Feb 2010
Inlägg: 81


Trådstartare
Re:












lite bilder på vad som händer, still står det inte även om det går sakta

_________________
Richard Berg

TXR PERFORMANCE
Citera
Richard1
kalmar
Här sen Feb 2010
Inlägg: 81


Trådstartare
Re:

igår kom min vvs:are förbi och började koppla in vattenrören som kommer gå igenom bilen ,blir 42mm kopparrör givetvis löda/svetsade i bilen för att dom inte ska kunna spricka eller läcka när dom går under stolen på passagera sidan, motorn är i med nyfräst svänghjul för att få dit sinterlammell ifrån bmw m3, han även med att skruva dit grenröret på höger sida koppla in servo kardan växellåda så lite kvar men snaret uppstart igen tjiihoo

_________________
Richard Berg

TXR PERFORMANCE
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1446



Hur illa ställt med plats är det för motorn och oljetråget? Av det som går att se på bilderna hänger hela tråget med oljepump ned framför styrväxeln vilket ju gör att motorn hamnar väldigt långt fram.

Är det helt kört att få bak motorn så långt att det med hjälp av tillbakaflyttad oljepump och omsvetsat tråg går att få plats med den?


Mvh Jonathan

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Richard1
kalmar
Här sen Feb 2010
Inlägg: 81


Trådstartare
Re:

jonka skrev:
Hur illa ställt med plats är det för motorn och oljetråget? Av det som går att se på bilderna hänger hela tråget med oljepump ned framför styrväxeln vilket ju gör att motorn hamnar väldigt långt fram.

Är det helt kört att få bak motorn så långt att det med hjälp av tillbakaflyttad oljepump och omsvetsat tråg går att få plats med den?


Mvh Jonathan


hej hela tråget hänger inte framför styrväxlen men därimot främre biten på den (där pick upen håller hus) , det går att få bak motorn mer om man bygger nytt tråg och oljepump/ går in på bmw och köper delarna man behöver ha rakt över disk, något på strax över tio tusen med tråg pick upp och allt annat man behöver, eller köper rover tråg och moddar dit om jag har fattat det rätt, problemet är att motorn är för stor, för högt upp tar det i huven för långt ner tar det i krängningshämmarn, för långt bak tar det i huvudbromscylinder för långt fram tar det i kylaren

mvh

_________________
Richard Berg

TXR PERFORMANCE
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1446



Typiskt att oljepumpen ska sitta så illa till.

Jag råkar ha en oljepump från en X5 med M62 liggandes som jag tänkte borde hjälpa till på traven, men jag har sett bilder där man svarvat ny pumpaxel och flyttat själva pumphuset bakåt så det blir nog tight oavsett.

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Richard1
kalmar
Här sen Feb 2010
Inlägg: 81


Trådstartare
Re:

nu är den startad tjiihoo dock vissa problem med kopplingen men det rättar nog till sig sen det också känns väldigt skönt att bara starta den!!

_________________
Richard Berg

TXR PERFORMANCE
Citera
No Coast Racing
Forshaga
Här sen Apr 2006
Inlägg: 175



Fan vilket grymt bygge
Jag har själv både motor m62b44 som ska hitta ner i en e36 om ett tag.
Kommer följas !

_________________
Bmw m3e30 replica Motorsport
BMW 328ci e46


Magnus Kristiansson
Citera
Richard1
kalmar
Här sen Feb 2010
Inlägg: 81


Trådstartare
Re:

JMK Racing skrev:
Fan vilket grymt bygge
Jag har själv både motor m62b44 som ska hitta ner i en e36 om ett tag.
Kommer följas !



bra val motorljudet ger en gåshud! sen får det nog bli lite överladd i min så man landar någon stans på 450hk men det är trångt redan nu så för stunden är jag väldigt nöjd som jag är

_________________
Richard Berg

TXR PERFORMANCE
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325 -93 v8
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
45616 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande