Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 45616 besök totalt |
kul projekt.. synd på maskin..
M62 har en nackdel.. vanosen, du lär behöva blockera vanosen om du ska köra MS eller finns de extrakod som kan styra vanos? sen om man ska byta topplockspackning på en vanos verkade de som man behövde en uppsjö med specialverktyg enligt BMW TIS... iaf ganska stor skillnad på en 4.0 icke vanos och en 4,4 vanos i mina ögon.. tyckte de va bättre klipp i 4.4an trots automat mot 4.0an med 6petad manuell... BMW V8 är en fröjd för själen ![]() hört nånstans att 3.0 kammarna ska ge rätt bra ryt i en 4.0'a med toppigare effektkurva.. kan va värt att göra mer efterforskning i detta område om du ska åka drifting.. ![]() _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||||
Re:
Vanosmek är inte så svårt...bara man får grepp om vad det handlar om. Verkygen kan man göra själv. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Re:
Med 530 låda har du 240mm koppling. 540 har 270mm men det svänghjulet rymms inte i sprängkåpan på 530 lådan. Med standard 240mm koppling kommer du få problem, den gillar inte vridet (tro mej, jag vet!). Med en förstärkt tryckplatta eller sinterlamell lär det funka. Personligen hatar jag sinter. Jag kommer köra tvåskivigt med eget pyttelitet svänghjul på min 540 med 530 låda. 328 har rätt hög utväxling (2,9X?) eftersom den har 1:1 på femman. 530 lådan är överväxlad på femman så det borde bli en fin bankrånarutväxling. Kanske inte optimalt för drifting dock. Jag kommer köra 2,6X på min 540, hehe. =) Abbe: oh vad avis jag blev nu! Är det dessutom en coupé vet jag inte vad jag gör! Vill ha! Undantaget träinredningen då... Och prislappen förstås. _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
||||
Re:
Du kan vara lite lugn, det är en sedan! ![]() _________________ Abdol Oskowi. BMW Club Schweden. |
||||
Re:
530 lådan är samma ZF som sitter på 328 och har samma drevning. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Re:
nu är man på hugget igen och målet denna gången satt till rudaskogen norge om en månad hämtade en ny 4,0 v8 i fredags på en imponerande skrot i norrköping.! vilken anläggning för en skrot!! ![]() nu blir även kylaren bak så nya elfläktar kylare och vattenpump beställs och även autometer mätare rill oljetryck temp och kylvatten.! vill inte göra om samma misstag igen så kul är det inte.. ![]() tycker framförhållningen nu är bättre än förra gången men flytt till hus och 25 kubik ved till vintern tar nog sin tid också ![]() hämtade makrylon rutor så man kan få några goa luftintag i bakrutorna.! någon som vet var man hittar transparanta "naca duct" eller nascar duck olika namn på samma grunka verkar det som. handlar ej med ebay eller utländska firmor. gärna med grövre anslutning en 3 tum vilket känns väldigt klent.? någon som vill rekommendera en elektrisk vattenpump lutar åt davies craig 115l/m för och nack delar? mvh Berg _________________ Richard Berg TXR PERFORMANCE |
||||
Re:
varför lägger man ihop rören till ett x på det viset, annat ljud? det ska tydligen påverka avgaspulsarna till motorns vänster respektive höger sida så att motorn får en jämnare gång. har ej hunnit pröva detta själv riktigt än och känner ingen gammal raggarbilsåkare man kan fråga;) _________________ Richard Berg TXR PERFORMANCE |
||||
Re:
Aha! Det förklarar den låga toppfarten (250). Sorry för OT. Men det innebär att det stämmer bättre för drifting. _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
||||
Re:
lyfte ur motorn idag även om man var kraftigt bakfull. bytte även bromsvätskebehållaren som jag hittade en ny för ett tag sen den gamla hadde två utgångar under för abs det såg så fult med slangar med skruv i och slangklämmer, nu ska kopplingen skickas iväg tillsammans med svänghjul för att anpassas med en 4 puckad lamell. köpte även äntligen min taklucka i plast ska bli fint och få dit den nu. kommer även en leverans i veckan av vattenpump och vettiga mätare. _________________ Richard Berg TXR PERFORMANCE |
||||
Re:
igår kom min vvs:are förbi och började koppla in vattenrören som kommer gå igenom bilen ,blir 42mm kopparrör givetvis löda/svetsade i bilen för att dom inte ska kunna spricka eller läcka när dom går under stolen på passagera sidan, motorn är i med nyfräst svänghjul för att få dit sinterlammell ifrån bmw m3, han även med att skruva dit grenröret på höger sida koppla in servo kardan växellåda så lite kvar men snaret uppstart igen tjiihoo ![]() _________________ Richard Berg TXR PERFORMANCE |
||||
Hur illa ställt med plats är det för motorn och oljetråget? Av det som går att se på bilderna hänger hela tråget med oljepump ned framför styrväxeln vilket ju gör att motorn hamnar väldigt långt fram.
Är det helt kört att få bak motorn så långt att det med hjälp av tillbakaflyttad oljepump och omsvetsat tråg går att få plats med den? Mvh Jonathan |
||||
Re:
hej hela tråget hänger inte framför styrväxlen men därimot främre biten på den (där pick upen håller hus) , det går att få bak motorn mer om man bygger nytt tråg och oljepump/ går in på bmw och köper delarna man behöver ha rakt över disk, något på strax över tio tusen med tråg pick upp och allt annat man behöver, eller köper rover tråg och moddar dit om jag har fattat det rätt, problemet är att motorn är för stor, för högt upp tar det i huven för långt ner tar det i krängningshämmarn, för långt bak tar det i huvudbromscylinder för långt fram tar det i kylaren ![]() mvh _________________ Richard Berg TXR PERFORMANCE |
||||
Typiskt att oljepumpen ska sitta så illa till.
![]() Jag råkar ha en oljepump från en X5 med M62 liggandes som jag tänkte borde hjälpa till på traven, men jag har sett bilder där man svarvat ny pumpaxel och flyttat själva pumphuset bakåt så det blir nog tight oavsett. |
||||
Re:
bra val motorljudet ger en gåshud! ![]() ![]() _________________ Richard Berg TXR PERFORMANCE |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 45616 besök totalt |