Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 24319 besök totalt |
_________________ //Tobias "LeWaN" Lewandovski Skoda Enyaq RS -24, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486 |
||||
Re:
Härligt att läsa om lite Janne meck igen =) ![]() Är Z3 2,8 20% snabbare än Z3M ?? Synd att jag missar dig på ringen... jag ska ner några helger senare (16-19) _________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99 ![]() |
||||
Re:
+1 ![]() Man gör sitt bästa att leva livet, inte som att imorgon är sista dagen kanske, men man vet aldrig vad som händer! Sen att det gräver lite hål i plånkan är väl en annan sak, men det gäller att försöka leva upp till det ordspråket! ![]() _________________ Joh@n M@hlst3dt |
||||
Re:
Man kan ju tro att drivlinan skulle vara sliten från bilderna men allt är tajt å fint med kardan,diff och drivaxlar ![]() Har provat åka rakt fram en gång i malmö på deras stripp och det var hur kul som helst. Finns det mer bilder så lägg upp dem bara ![]() _________________ Jan Ekehage ![]() |
||||
Re:
Runt 20% ska det vara Blev stor skillnad när jag bytte på min Mcoupe iallafall. styrväxlen man ska ha sitter på z31,9 - 3,0 kostar 8000:- ny på bmw om man inte får fatt i en begagnad _________________ Jan Ekehage ![]() |
||||
Re:
Detta är nog strax innan jag köpte bilen, det ser ut som ägaren innan mig Hasse som kör bilen! Sån däck rökare vågade jag mig aldrig på! ![]() _________________ Abdol Oskowi. BMW Club Schweden. |
||||
Nu är det äntligen höst
![]() Var inte ett dugg roligt att köra ![]() Var riktigt nära att sätta ut en säljes annons... men tänkte att jag ger den ett år till och modda den lite till ![]() [/b] På sladd i regnet på knutan ![]() 1. I med bur så karossen styvar upp sig, märkte att det inte gick att öppna dörrarna när jag hissat upp den i ena hörnet... som en riktigt blöt å sleten disktrasa mao. 2. Riktiga bromsar måste dit 3. 17tumshjul för det känns sladdrigt med 15 som jag kört på nu. 4. för att kompensera 17tumshjul 2.5 liters motor med dta sprut. Kommer bygga en 2.5litare med original grejer från sport evo block,kolvar och vevaxel. Dta sprut och kolfiber insug som jag har liggandes. overboost Racing får fixa toppen och räkna fram lämpligt grenrör för mina motorparametrar. Jasse på JBM i Halmstad får installera sprutet så det blir separata spolar för tändning och sekvensiell insprutning för bästa körbarhet. Kommer inte bli något monster med original komp ca 10,5 och 46mm spjäll men 100hk/L ska nog gå att få fram. Tanken är att få en motor som håller i många tusen mil och inte en ren race motor då jag använder bilen dagligen vår och sommar. original block med kolvar/ringar som följer med, billigare än original 2,3... Bara att smälla ihop. Kommer inte använda original oljesprutmunstycken kostar ca 10000:- ![]() _________________ Jan Ekehage ![]() |
||||
bur styvar upp nåt förbaskat bra. speciellt en lite mer omfattande då som är svetsad i fjädertorn osv. jag kan lasta min bil på biltransportsläpet med bara en ramp. det upptäckte jag när den andra rampen råkade hoppa ur sitt läge
![]() _________________ Sammy Lundin |
||||
Nu är det äntligen höst
![]() Var inte ett dugg roligt att köra ![]() Var riktigt nära att sätta ut en säljes annons... men tänkte att jag ger den ett år till och modda den lite till ![]() [/b] På sladd i regnet på knutan ![]() 1. I med bur så karossen styvar upp sig, märkte att det inte gick att öppna dörrarna när jag hissat upp den i ena hörnet... som en riktigt blöt å sleten disktrasa mao. 2. Riktiga bromsar måste dit 3. 17tumshjul för det känns sladdrigt med 15 som jag kört på nu. 4. för att kompensera 17tumshjul 2.5 liters motor med dta sprut. Kommer bygga en 2.5litare med original grejer från sport evo block,kolvar och vevaxel. Dta sprut och kolfiber insug som jag har liggandes. overboost Racing får fixa toppen och räkna fram lämpligt grenrör för mina motorparametrar. Jasse på JBM i Halmstad får installera sprutet så det blir separata spolar för tändning och sekvensiell insprutning för bästa körbarhet. Kommer inte bli något monster med original komp ca 10,5 och 46mm spjäll men 100hk/L ska nog gå att få fram. Tanken är att få en motor som håller i många tusen mil och inte en ren race motor då jag använder bilen dagligen vår och sommar. original block med kolvar/ringar som följer med, billigare än original 2,3... Bara att smälla ihop. Kommer inte använda original oljesprutmunstycken kostar ca 10000:- ![]() _________________ Jan Ekehage ![]() |
||||
Re:
Been there done that! Det har hänt väldigt mycket. M3E30 är idag en gammal bil som - om man inte gör som du och kryddar motorn - också är ganska trött. Dessutom är E30-karossen mjuk, väldigt mjuk. E30:n klarar sig inte utan bur, helst en svetsad. För att jämföra är tex E36 avsevärt styvare, den klarar sig med skruvbur imho. Annan input: Jag körde visserligen med 18-tum på min bil då det begav sig men stora hjul på denna gamla och lilla bil är svårt att få till bra... När jag bytte till 15-tum så blev bilen mycket roligare. Kanske går dock 17-tum bra? Imho är steget mellan 17-18 större än steget mellan 15-17. 18-tum är jättehjul! Lycka till med bygget! Med 100hk/l så kan det inte bli annat än bra. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
gällande 15" alt 17" så kan det va väldigt lönt att kika på att få samma vikt på sina nya 17" som de gamla 15" hade. likaså rullomkretsen. då ska det inte bli några större negativa differenser på körkänsla/prestanda. det vet du säkert redan men jag bara nämner det i förbifarten. väldigt lätta fälgar brukar dock kosta en slant extra.
_________________ Sammy Lundin |
||||
Har ett set med 8x17 liggandes ca 6,6 kg st
ett set 9x17 fälgar ca 7,5kg st ett set bbs motorsport fälgar som är tyngre men ballare att titta på ![]() Ska nog gå att få ordning på bilen men sanningen är att dom är nog mest roliga att titta på än att köra jämfört med en modern bil. Fast nackdelen med ny bil är att man inte kan skruva med den utan att få problem besiktningen, vilket jag tröttnat på. Därför fick det bli en gammal bil men att det skulle vara en sådan skillnad mot nyare bilar hade jag faktiskt inte trott. Effekt saknar jag faktiskt inte utan det är riktiga bromsar och den där stabila känslan en bra bil förmedlar så man vågar köra fort utan att det ska kännas som man ska dö även om att du faktiskt dör om du smäller;) Fast det är ju bra på sitt sätt då man inte invaggas i falsk trygghet. Fan jag börjar bli gammal, hade jag varit 20 så hade det väl varit hur kul som helst att vingla fram i 200 utan bromsar. Hade lite över 200 på mätaren innan "svenskkrysset" på ringen och det kändes som det gick i överljuds fart över knatten innan man bromsar och jag tänkte hur fan känns det i 250km/h Fast jag är övertygad om att efter att man monterat en bur och förstärkt hjulupphängningarna för dom ser inte ut att vara byggda för dagens R-Däck... Och Evo sport splitter fram och tillhörande vinge bak så bör den uppföra sig bättre. Undrar om man kan ta ABS pump och dator från en E46 å sätta i min bil så man får bättre ABS för nu funkar det inte alls för "minsta" ojämnhet så får abs:n spel och släpper på trycket. Borde inte vara helt omöjligt att sätta i ett nyare bromssystem _________________ Jan Ekehage ![]() |
||||
Glömde skriva att jag bytte styrväxel och den sitter lite högre upp så det blir mycket pumpsteer och det är nog därför att den känns lite vingligt och oprecist i körningen...
Ringen är som sagt riktigt kuperad och man får stora fjädringrörelse så det var lite som barnsången prästens lilla kråka skulle ut å åka;) en slank han dit, å en slank han dit, sen slank han ner i diket... Så det är inte bilens fel, kan ju inte racka ner på m3e30 utan det är jag som ändrat på lite grejer och inte fått det att lira bättre än original;) _________________ Jan Ekehage ![]() |
||||
Re:
1M skulle sitta perfekt men jag är lovad leverans av något roligare nästa år http://www.youtube.com/watch?v=_CvVr ![]() _________________ Jan Ekehage ![]() |
||||
Re:
Vilken mackapär!! ![]() ![]() _________________ Joh@n M@hlst3dt |
||||
Re:
Håller med dig helt angående bromsarna, men det verkar vara en konstant sjukdom hos BMW ![]() Jämfört med lika gamla Porschar (944S2/turbo och 964) så är BMWn oslagbart degig i pedalen. Men jämförelsen med modern bil och körglädje håller jag inte helt med om. ![]() Jag har svårt att hitta något roligare under 300 tusen. Och även om jag spenderade 500' så skulle jag sakna M3ans primitiva lekfullhet. Blir riktigt dyrt då den ska ersättas. ![]() _________________ -- |
||||
Re:
Fast din bil är ju på en helt annan nivå än min men som tur är vintern lång och jag har lite mer energi än förra året ![]() Har en flång ny huvudbromscylinder från e32:an som ska förbättra känslan en hel del monterat med nya ok och bromsskivor från m3e46 fram bak kan man använda e46 325 skivor. _________________ Jan Ekehage ![]() |
||||
Så nu djävlar är motorn ur, fy vad segt det var innan jag kom igång. Har haft lite svårt med motivationen men nu känns det som man är på G igen, en stund iallafall
![]() Fast det börjar bli dyyyyrt block å vev har gått på ca 37000 kr och då har jag inte ens börjat skruva ihop den ännu. Får dela upp bygget på flera säsonger, bottendelen denna vintern. Nästa år så får det bli kammar, grenrör och spjällhus då det lätt blir 30000 till utan att ens snegla åt nya lättare lyftare eller ventiler. Bra att ha oljetråg har blivit snooordyrt http://www.motorsport24.de/motorspor Ska maila Nasa å säga att jag hittat ett svart hål är på jorden som tar alla pengar... Allt är verkligen löjligt dyrt till den är motorn gentemot vad det blir för effekt i slutändan. Tex kolvkylnings munstycken 249 euro per styck, som tur är finns det alternativ http://www.motorsport24.de/motorspor Fast nu ska jag sluta beklaga mig för original motorn är i väldigt gott skick och de svindyra kamkedjesläporna är inte slitna (0,5 mm djupa spår) Så dom går att använda igen om man vill ![]() ![]() Lite roligt att se att en motor på nästan 10000 mil på 23 år inte är sliten ett dugg. Inte en repa eller sot kant under första ringen ![]() Vevlagerna är som nya ![]() Inte mycket slitage är inte, går inte känna någon kant med fingrarna ![]() Ramlagerna är lika fina ![]() Nya evo blocket som är lite kraftigare än original blocket ![]() Nya 2.5 veven lite smuttare än 2.3 liters veven. Kanske skulle köpa en till å ha i vardagsrummet för den är riktigt fin att titta på ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Jan Ekehage ![]() |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 24319 besök totalt |