Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3E30 88
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
24319 besök totalt
lewan
Hässleholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 732



Stort bildarkiv och någon form av sifferminne... är ingen bra kombo... men jag fyller på med lite bilder från ett tidigare liv.













Bilderna är från 2001.

_________________
//Tobias "LeWaN" Lewandovski
Skoda Enyaq RS -24, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1000



Re:

JanneZ3 skrev:
Styrväxel från en z3m men den gjorde inte så stor skillnad som jag hoppats. Har fått håll i en från en z3 2,8 som är ca 20% snabbare än den jag har nu.

Märkte att servot inte hängde med när jag körde mellan konerna på minicup. Är det något som går åtgärda eller får man ratta långsammare?


Härligt att läsa om lite Janne meck igen =) thumbs up

Är Z3 2,8 20% snabbare än Z3M ??


Synd att jag missar dig på ringen... jag ska ner några helger senare (16-19)

_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1103



Re:

JanneZ3 skrev:

Man lever bara en gång som man säger


+1 thumbs up

Man gör sitt bästa att leva livet, inte som att imorgon är sista dagen kanske, men man vet aldrig vad som händer! Sen att det gräver lite hål i plånkan är väl en annan sak, men det gäller att försöka leva upp till det ordspråket!

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 964


Trådstartare
Re:

lewan skrev:
Stort bildarkiv och någon form av sifferminne... är ingen bra kombo... men jag fyller på med lite bilder från ett tidigare liv.













Bilderna är från 2001.


Man kan ju tro att drivlinan skulle vara sliten från bilderna men allt är tajt å fint med kardan,diff och drivaxlar
Har provat åka rakt fram en gång i malmö på deras stripp och det var hur kul som helst.

Finns det mer bilder så lägg upp dem bara thumbs up

_________________
Jan Ekehage
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 964


Trådstartare
Re:

Fredrik Larsson skrev:
JanneZ3 skrev:
Styrväxel från en z3m men den gjorde inte så stor skillnad som jag hoppats. Har fått håll i en från en z3 2,8 som är ca 20% snabbare än den jag har nu.

Märkte att servot inte hängde med när jag körde mellan konerna på minicup. Är det något som går åtgärda eller får man ratta långsammare?


Härligt att läsa om lite Janne meck igen =) thumbs up

Är Z3 2,8 20% snabbare än Z3M ??


Synd att jag missar dig på ringen... jag ska ner några helger senare (16-19)


Runt 20% ska det vara
Blev stor skillnad när jag bytte på min Mcoupe iallafall.
styrväxlen man ska ha sitter på z31,9 - 3,0
kostar 8000:- ny på bmw om man inte får fatt i en begagnad

_________________
Jan Ekehage
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3753



Re:

JanneZ3 skrev:
lewan skrev:
Stort bildarkiv och någon form av sifferminne... är ingen bra kombo... men jag fyller på med lite bilder från ett tidigare liv.


Bilderna är från 2001.


Man kan ju tro att drivlinan skulle vara sliten från bilderna men allt är tajt å fint med kardan,diff och drivaxlar
Har provat åka rakt fram en gång i malmö på deras stripp och det var hur kul som helst.

Finns det mer bilder så lägg upp dem bara thumbs up


Detta är nog strax innan jag köpte bilen, det ser ut som ägaren innan mig Hasse som kör bilen! Sån däck rökare vågade jag mig aldrig på!

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 964


Trådstartare
Nu är det äntligen höst Dags å uppdatera lite om vad som ska hända och hänt. Var nere å körde på Ringen en sväng 20 varv tror jag det blev. Kan lugnt säga att det hänt lite dom senaste 23 åren i bilutvecklingen...
Var inte ett dugg roligt att köra Fick inget förtroende för bilen och ännu mindre på knutstorp träffen med GRC

Var riktigt nära att sätta ut en säljes annons... men tänkte att jag ger den ett år till och modda den lite till




[/b]

På sladd i regnet på knutan



1. I med bur så karossen styvar upp sig, märkte att det inte gick att öppna dörrarna när jag hissat upp den i ena hörnet... som en riktigt blöt å sleten disktrasa mao.

2. Riktiga bromsar måste dit

3. 17tumshjul för det känns sladdrigt med 15 som jag kört på nu.

4. för att kompensera 17tumshjul 2.5 liters motor med dta sprut.
Kommer bygga en 2.5litare med original grejer från sport evo block,kolvar och vevaxel.
Dta sprut och kolfiber insug som jag har liggandes.

overboost Racing får fixa toppen och räkna fram lämpligt grenrör för mina motorparametrar.

Jasse på JBM i Halmstad får installera sprutet så det blir separata spolar för tändning och sekvensiell insprutning för bästa körbarhet.
Kommer inte bli något monster med original komp ca 10,5 och 46mm spjäll men 100hk/L ska nog gå att få fram. Tanken är att få en motor som håller i många tusen mil och inte en ren race motor då jag använder bilen dagligen vår och sommar.

original block med kolvar/ringar som följer med, billigare än original 2,3... Bara att smälla ihop. Kommer inte använda original oljesprutmunstycken kostar ca 10000:-

_________________
Jan Ekehage
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083



bur styvar upp nåt förbaskat bra. speciellt en lite mer omfattande då som är svetsad i fjädertorn osv. jag kan lasta min bil på biltransportsläpet med bara en ramp. det upptäckte jag när den andra rampen råkade hoppa ur sitt läge

_________________
Sammy Lundin
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 964


Trådstartare
Nu är det äntligen höst Dags å uppdatera lite om vad som ska hända och hänt. Var nere å körde på Ringen en sväng 20 varv tror jag det blev. Kan lugnt säga att det hänt lite dom senaste 23 åren i bilutvecklingen...
Var inte ett dugg roligt att köra Fick inget förtroende för bilen och ännu mindre på knutstorp träffen med GRC

Var riktigt nära att sätta ut en säljes annons... men tänkte att jag ger den ett år till och modda den lite till




[/b]

På sladd i regnet på knutan



1. I med bur så karossen styvar upp sig, märkte att det inte gick att öppna dörrarna när jag hissat upp den i ena hörnet... som en riktigt blöt å sleten disktrasa mao.

2. Riktiga bromsar måste dit

3. 17tumshjul för det känns sladdrigt med 15 som jag kört på nu.

4. för att kompensera 17tumshjul 2.5 liters motor med dta sprut.
Kommer bygga en 2.5litare med original grejer från sport evo block,kolvar och vevaxel.
Dta sprut och kolfiber insug som jag har liggandes.

overboost Racing får fixa toppen och räkna fram lämpligt grenrör för mina motorparametrar.

Jasse på JBM i Halmstad får installera sprutet så det blir separata spolar för tändning och sekvensiell insprutning för bästa körbarhet.
Kommer inte bli något monster med original komp ca 10,5 och 46mm spjäll men 100hk/L ska nog gå att få fram. Tanken är att få en motor som håller i många tusen mil och inte en ren race motor då jag använder bilen dagligen vår och sommar.

original block med kolvar/ringar som följer med, billigare än original 2,3... Bara att smälla ihop. Kommer inte använda original oljesprutmunstycken kostar ca 10000:-

_________________
Jan Ekehage
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8456



Re:

JanneZ3 skrev:
Kan lugnt säga att det hänt lite dom senaste 23 åren i bilutvecklingen...

1. I med bur så karossen styvar upp sig, märkte att det inte gick att öppna dörrarna när jag hissat upp den i ena hörnet... som en riktigt blöt å sleten disktrasa mao.

3. 17tumshjul för det känns sladdrigt med 15 som jag kört på nu.

4. för att kompensera 17tumshjul 2.5 liters motor med dta sprut.
Kommer bygga en 2.5litare med original grejer från sport evo block,kolvar och vevaxel.
Dta sprut och kolfiber insug som jag har liggandes.

Kommer inte bli något monster med original komp ca 10,5 och 46mm spjäll men 100hk/L ska nog gå att få fram. Tanken är att få en motor som håller i många tusen mil och inte en ren race motor då jag använder bilen dagligen vår och sommar.


Been there done that! Det har hänt väldigt mycket.
M3E30 är idag en gammal bil som - om man inte gör som du och kryddar motorn - också är ganska trött. Dessutom är E30-karossen mjuk, väldigt mjuk. E30:n klarar sig inte utan bur, helst en svetsad. För att jämföra är tex E36 avsevärt styvare, den klarar sig med skruvbur imho.

Annan input: Jag körde visserligen med 18-tum på min bil då det begav sig men stora hjul på denna gamla och lilla bil är svårt att få till bra... När jag bytte till 15-tum så blev bilen mycket roligare. Kanske går dock 17-tum bra? Imho är steget mellan 17-18 större än steget mellan 15-17. 18-tum är jättehjul!

Lycka till med bygget! Med 100hk/l så kan det inte bli annat än bra.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083



gällande 15" alt 17" så kan det va väldigt lönt att kika på att få samma vikt på sina nya 17" som de gamla 15" hade. likaså rullomkretsen. då ska det inte bli några större negativa differenser på körkänsla/prestanda. det vet du säkert redan men jag bara nämner det i förbifarten. väldigt lätta fälgar brukar dock kosta en slant extra.

_________________
Sammy Lundin
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1103



Finns ju en modernare upplaga om du skulle ledsna. Men det är en raritet och jag skulle gärna ha ägt en, om jag inte vore allergisk mot gamla bilar.

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1988



Janne, det var riktiga lovord för M3e30

Jag får bjuda dig på en tur i min när den är klar så skall du nog ändra uppfattning.

_________________
A1exander Wi1borg

M2 F87 Competition +
1M E82 +
iD4
Sodi DD2
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 964


Trådstartare
Har ett set med 8x17 liggandes ca 6,6 kg st
ett set 9x17 fälgar ca 7,5kg st
ett set bbs motorsport fälgar som är tyngre men ballare att titta på

Ska nog gå att få ordning på bilen men sanningen är att dom är nog mest roliga att titta på än att köra jämfört med en modern bil.
Fast nackdelen med ny bil är att man inte kan skruva med den utan att få problem besiktningen, vilket jag tröttnat på.
Därför fick det bli en gammal bil men att det skulle vara en sådan skillnad mot nyare bilar hade jag faktiskt inte trott.

Effekt saknar jag faktiskt inte utan det är riktiga bromsar och den där stabila känslan en bra bil förmedlar så man vågar köra fort utan att det ska kännas som man ska dö även om att du faktiskt dör om du smäller;)
Fast det är ju bra på sitt sätt då man inte invaggas i falsk trygghet. Fan jag börjar bli gammal, hade jag varit 20 så hade det väl varit hur kul som helst att vingla fram i 200 utan bromsar.

Hade lite över 200 på mätaren innan "svenskkrysset" på ringen och det kändes som det gick i överljuds fart över knatten innan man bromsar och jag tänkte hur fan känns det i 250km/h

Fast jag är övertygad om att efter att man monterat en bur och förstärkt hjulupphängningarna för dom ser inte ut att vara byggda för dagens R-Däck... Och Evo sport splitter fram och tillhörande vinge bak så bör den uppföra sig bättre.

Undrar om man kan ta ABS pump och dator från en E46 å sätta i min bil så man får bättre ABS för nu funkar det inte alls för "minsta" ojämnhet så får abs:n spel och släpper på trycket.

Borde inte vara helt omöjligt att sätta i ett nyare bromssystem

_________________
Jan Ekehage
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 964


Trådstartare
Glömde skriva att jag bytte styrväxel och den sitter lite högre upp så det blir mycket pumpsteer och det är nog därför att den känns lite vingligt och oprecist i körningen...

Ringen är som sagt riktigt kuperad och man får stora fjädringrörelse så det var lite som barnsången prästens lilla kråka skulle ut å åka;) en slank han dit, å en slank han dit, sen slank han ner i diket...

Så det är inte bilens fel, kan ju inte racka ner på m3e30 utan det är jag som ändrat på lite grejer och inte fått det att lira bättre än original;)

_________________
Jan Ekehage
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 964


Trådstartare
Re:

Joan skrev:
Finns ju en modernare upplaga om du skulle ledsna. Men det är en raritet och jag skulle gärna ha ägt en, om jag inte vore allergisk mot gamla bilar.


1M skulle sitta perfekt men jag är lovad leverans av något roligare nästa år

http://www.youtube.com/watch?v=_CvVr9jU4I0&feature=related


_________________
Jan Ekehage
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1103



Re:

JanneZ3 skrev:


1M skulle sitta perfekt men jag är lovad leverans av något roligare nästa år

http://www.youtube.com/watch?v=_CvVr9jU4I0&feature=related



Vilken mackapär!!

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



Re:

JanneZ3 skrev:
Ska nog gå att få ordning på bilen men sanningen är att dom är nog mest roliga att titta på än att köra jämfört med en modern bil.
Fast nackdelen med ny bil är att man inte kan skruva med den utan att få problem besiktningen, vilket jag tröttnat på.
Därför fick det bli en gammal bil men att det skulle vara en sådan skillnad mot nyare bilar hade jag faktiskt inte trott.

Effekt saknar jag faktiskt inte utan det är riktiga bromsar och den där stabila känslan en bra bil förmedlar så man vågar köra fort utan att det ska kännas som man ska dö även om att du faktiskt dör om du smäller;)


Håller med dig helt angående bromsarna, men det verkar vara en konstant sjukdom hos BMW
Jämfört med lika gamla Porschar (944S2/turbo och 964) så är BMWn oslagbart degig i pedalen.

Men jämförelsen med modern bil och körglädje håller jag inte helt med om.

Jag har svårt att hitta något roligare under 300 tusen. Och även om jag spenderade 500' så skulle jag
sakna M3ans primitiva lekfullhet. Blir riktigt dyrt då den ska ersättas.

_________________
--
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 964


Trådstartare
Re:

FredrikÅ skrev:
JanneZ3 skrev:
Ska nog gå att få ordning på bilen men sanningen är att dom är nog mest roliga att titta på än att köra jämfört med en modern bil.
Fast nackdelen med ny bil är att man inte kan skruva med den utan att få problem besiktningen, vilket jag tröttnat på.
Därför fick det bli en gammal bil men att det skulle vara en sådan skillnad mot nyare bilar hade jag faktiskt inte trott.

Effekt saknar jag faktiskt inte utan det är riktiga bromsar och den där stabila känslan en bra bil förmedlar så man vågar köra fort utan att det ska kännas som man ska dö även om att du faktiskt dör om du smäller;)


Håller med dig helt angående bromsarna, men det verkar vara en konstant sjukdom hos BMW
Jämfört med lika gamla Porschar (944S2/turbo och 964) så är BMWn oslagbart degig i pedalen.

Men jämförelsen med modern bil och körglädje håller jag inte helt med om.

Jag har svårt att hitta något roligare under 300 tusen. Och även om jag spenderade 500' så skulle jag
sakna M3ans primitiva lekfullhet. Blir riktigt dyrt då den ska ersättas.


Fast din bil är ju på en helt annan nivå än min men som tur är vintern lång och jag har lite mer energi än förra året


Har en flång ny huvudbromscylinder från e32:an som ska förbättra känslan en hel del monterat med nya ok och bromsskivor från m3e46 fram bak kan man använda e46 325 skivor.

_________________
Jan Ekehage
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 964


Trådstartare
Så nu djävlar är motorn ur, fy vad segt det var innan jag kom igång. Har haft lite svårt med motivationen men nu känns det som man är på G igen, en stund iallafall

Fast det börjar bli dyyyyrt block å vev har gått på ca 37000 kr och då har jag inte ens börjat skruva ihop den ännu. Får dela upp bygget på flera säsonger, bottendelen denna vintern.
Nästa år så får det bli kammar, grenrör och spjällhus då det lätt blir 30000 till utan att ens snegla åt nya lättare lyftare eller ventiler.

Bra att ha oljetråg har blivit snooordyrt
http://www.motorsport24.de/motorsport-teile/M3-E30/M3-E30-Motor-S14/S1 . . . .

Ska maila Nasa å säga att jag hittat ett svart hål är på jorden som tar alla pengar...
Allt är verkligen löjligt dyrt till den är motorn gentemot vad det blir för effekt i slutändan.

Tex kolvkylnings munstycken 249 euro per styck, som tur är finns det alternativ
http://www.motorsport24.de/motorsport-teile/M3-E30/M3-E30-Motor-S14/S1 . . . .

Fast nu ska jag sluta beklaga mig för original motorn är i väldigt gott skick och de svindyra kamkedjesläporna är inte slitna (0,5 mm djupa spår)
Så dom går att använda igen om man vill




Lite roligt att se att en motor på nästan 10000 mil på 23 år inte är sliten ett dugg.
Inte en repa eller sot kant under första ringen


Vevlagerna är som nya


Inte mycket slitage är inte, går inte känna någon kant med fingrarna


Ramlagerna är lika fina


Nya evo blocket som är lite kraftigare än original blocket


Nya 2.5 veven lite smuttare än 2.3 liters veven. Kanske skulle köpa en till å ha i vardagsrummet för den är riktigt fin att titta på Frågan är om man ska köpa nytt svänghjul då evo hjulet bara väger 5,5 kg och det jag har nu väger ca 8,5

_________________
Jan Ekehage
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1988



Jag kan ha ett tråg över med bafflar och diverse. Oljesprutmunstycken tar du ifrån M50 maskinerna (men det vet du väl redan )

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2 F87 Competition +
1M E82 +
iD4
Sodi DD2
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3E30 88
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
24319 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande