| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Styrleder och gänglängd
|
4 besök senaste veckan (3105 totalt) |
|
Styrleder och gänglängd
Jag har bytt framvagnsbalk till en som är bredare men behållit den gamla styrväxeln. Så vad jag undrar är hur mycket av gängorna på styrleden (P-ändan) måste vara ingängade i styrstaget? Ska man räkna som på hjulskruvar 1,5 x grovleken? Eller kan man våga sig på att nöja sig med mindre? Varför jag undrar är att monterar jag dom som dom är så får jag hur mycket toe-out som helst. I värsta fall får jag väl byta styrstag. _________________ Claes-Olof Strand |
||
|
om du bytt till en bredare framvagn med bärarmsinfästningarna längre ut men behållit samma styrväxel kan du nog råka ut för en hel del bumpsteer..
Ett sätt att "rätta till problemet" som borde fixa dit andra problem också är att du fixar distanser till den inre leden på växeln. Den är normalt sett gängad på plats så du borde kunna ta ett rör som du gängar på där och sen drar in en vanlig skruv med rätt gänga på inuti. Sen drar du dit inreleden med styrstag på där och vipps har du breddat framvagn och styrväxel lika mycket!
Alternativet är att byta styrväxel till en bredare, men då måste du hitta en med rätt längd... _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
Har faktiskt inte tänkt på om det skiljer i bredd på bärarmsinfästningen. Får kolla imorgon. men jag tror mest att det är bärarmarna som skiljer. Men det får vi reda på då.
Kruxet är att det är samma längd så styrväxeln på den bil som framvagnen kommer ifrån. Det som skiljer är styrstagen. Det kändes onödigt att byta dom när dom jag har är nya. Bara gått 30 mil ca. _________________ Claes-Olof Strand |
||
|
Då borde du kunna göra samma sak som jag föreslog för växeln på styrstaget. Så kommer jag göra på min Kadett som jag ska förlänga bärarmarna på ca 50mm
Rörstump med gängstång/bult ut i ena änden som totalt förlänger 55mm
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
om inte bredden på bärarmarnas infästningar skiljer så blir det ju fel om man förlänger styrväxeln..
då får man förlänga styrstagen istället.. ska bilen besiktigas? besiktningen gillar inte förlängningar.. det bästa alternativet är troligtvis att hitta styrleder som har samma gänga och kona som original fast som är längre i sin konstruktion.. kolla på t.ex. bmw och nyare volvos.. dom brukar ha långa styrleder.. säkert många andra modernare bilar oxå.. exempelbild på vad jag menar med långa leder, volvo 850 på bilden..
jag har kört med 1x diametern gängor och det höll, men det är nog inget att rekommendera.. _________________ //Johan Karlsson |
||
|
Re:
Hade vi inte redan konstaterat att styrväxeln inte behövde förlängas? SFRo godkänner förlängningar av styrstagen. SBP gör det säkert också om man kan påvisa att man använt vettiga material! Vanliggängstång kanske inte är att rekomendera.. En sån skarv med vettiga material gör ju eg styrstaget starkare! Opel Ascona/Manta A har förövrigt en styrled som är 185mm lång, så det är inte bara moderna bilar som har långa leder
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Styrleder och gänglängd
|
4 besök senaste veckan (3105 totalt) |