Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Begrepp: Instyrning
4562 besök totalt
mats757
Hedemora
Här sen Okt 2009

Trådstartare

Efter att ha sysslat väldigt mycket med MC, så har intresset för Bil nu ökat.
Har i några tidningar nu senaste tiden läst om toe-in och toe-out justering.

Jag testade lite att justera lite mer toe-in och fick en betydligt snällare och lugnare bil.
Men det där med "Instyrning" har jag inte greppat riktigt. Hur beskriver man det?
Jag har säker upplvet det själv, bara någon förklarar hur det ska upplevas.
Tydligen ska Toe-out vara bra för instyrning

Trots mer Toe-in på min Clio Sport märkte jag inga andra nackdelar. Eller måste man pressa svinhårt hela tiden för att det ska märkas?

Mats

Sollentuna
Här sen Aug 2005

Lite tekniskt om instyrning och tå-in/ut kan man läsa i Mark ortiz två senaste nyhetsbrev (juli och augusti)
Här finns de upplagda http://www.eviltwinmotorsports.com/?page_id=204

Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Begrepp: Instyrning

mats757 skrev:
Efter att ha sysslat väldigt mycket med MC, så har intresset för Bil nu ökat.
Har i några tidningar nu senaste tiden läst om toe-in och toe-out justering.

Jag testade lite att justera lite mer toe-in och fick en betydligt snällare och lugnare bil.
Men det där med "Instyrning" har jag inte greppat riktigt. Hur beskriver man det?
Jag har säker upplvet det själv, bara någon förklarar hur det ska upplevas.
Tydligen ska Toe-out vara bra för instyrning

Trots mer Toe-in på min Clio Sport märkte jag inga andra nackdelar. Eller måste man pressa svinhårt hela tiden för att det ska märkas?

Mats

Det finns en del personliga önskemål med i bilden hur man vill att bilen skall reagera. Rent greppsmässigt kan man åka olika toe settings utan allt för stor påverkan. Hur mycket toe, åt olika håll man skall ställa, är avhängigt den övriga geometrin. Mer scrub kräver mer statisk toe in för samma effekt. När det gäller turn in så är det känslan i ratten som är grejen för föraren, men man kan vrida mer på ratten för kraftigare insvängning åxå, det gäller att känna in vad man trivs med för bästa kontroll. Själv tycker jag man alltid skall ligga på den återhållsamma sidan med vinklar, för alla vinklar har sidoeffekter. Lite vinklar, alltså båda framhjulen pekar i körriktningen, har fördelen att bilen rullar lätt och scrubbar däcken mindre. Mycket toe out kan ge en viss förare bra turn in känsla, men så tappar man på snabba raksträckor och kanska över lag annars åxå om man gått till ytterligheter. Det gäller att ha koll på just sin bil, över hela banvarvet, och vad man själv trivs med.
mvh
Göran

Fixhult
Här sen Apr 2004

Instyrningen är ju en transient händelse som kan påverkas en hel del av andra än statiska balanseakter (fjäder, krängare, vinklar).
Dämpare och även "fusksaker" som drop-stops kan påverka rätt mycket.

Men att fuska med detaljer kan man vänta lite med tills man är nöjd med den statiska balansen. Anderstorp är en utmärkt bana att maximera kurvhastigheter på, man hänger med konstanst sidolast ganska länge .
Annars är det lätt att fusklösningen "är i vägen" för resten av optimeringen.

Men konbana är nåt annat (där kan det löna sig att köra med övernervös bil).

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Niklas Falk skrev:
Instyrningen är ju en transient händelse

Jag vill först göra läsaren uppmärksam på att detta lätt blir semantik begrepp.
Sant, när det talas om toe fenomen så är det en styr geometrisk fråga som även om man bara noterar den under en kort period instyrning måste skiljas från t, ex den turn in som kommer från dämpare eller fjäder hårdheter. Där får vi en initiering av turn in som sedan kan övergå i understyrning. Jag liknar detta mer vid en initierings transient i förhållande till vad som sedan sker. Men det är klart att sett ur förarens vinkel så är all tidig reaktion på ett sett transient.
mvh
Göran

Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004

Pa engelska talar man ofta om:

Turn-in
Corner entry
Mid-corner
Corner exit

Turn-in och corner entry alltsa inte samma sak. Gissar att Mats syftar pa Turn-in (instyrning.. duh)

Att komma ihag ar att Turn-in ar den enda av de fyra dar typiskt sett inte ar friktionsbegransad.

Hedemora
Här sen Okt 2009

Trådstartare
Re:

Johan Lekås skrev:
Lite tekniskt om instyrning och tå-in/ut kan man läsa i Mark ortiz två senaste nyhetsbrev (juli och augusti)
Här finns de upplagda http://www.eviltwinmotorsports.com/?page_id=204

Får be om ursäkt att jag inte tackat för den respons jag fått tidigare. men men...

Jag har lite snabbt läst igenom artiklarna som var länkade. Mycket bra. Måste dock läsa någon gång till för att förstå fullt ut.
Klurigt det där, men tids nog förstår jag också.
Men, tack för alla svar.
Har någon någonting mer att tillägga så varsågod!

Mats

Stockholm
Här sen Apr 2008

Lyfter tråden lite, men med mer toe-out än vad bilen har nu så kommer den att bli:

1."Ettrigare" på vägen
2. Upplevas mycket spårig, i extremfall krävs båda händerna på ratten när du
kör över målade linjer på motorvägen. Inte optimalt på rakorna i 200 med andra bilar bredvid...
3. Denna ettrighet gör också att det krävs väldig lite rattvinkel för att bilen skall styra in.

Hur "ska" man ha det då? Som sagt tidigare är det upp till var och en, men att börja med toe-out så att den känns orolig, och justera in tills den styr in fint men inte så att den känns oprecis eller skaver däck på rakorna. Det sliter en del på insidan att ha mycket neg. camber och toe-in. Mina tips

Laborera! Det är ju kul! thumbs up

Honda S2000 AP1 -00
BMW M535i -87
Ford Granada -85
Citera
Racetech
4562 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande