Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Bremsekraft.
2866 besök totalt
tboshom
Langesund i Norge
Här sen Nov 2005
Inlägg: 11


Trådstartare
Bremsekraft.

Noen som vet om link til nettside med formeler eller kan formelene for å beregne bremse kraften fra en caliper?
Må finne ut hvor stor krafen på braketen som holder caliperen er.

_________________
Tor Cornelis Boshom
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 476



F1 = kraften på pedalen
k1 = pedalratio (finns det någon vedertagen bokstav att använda här??)
A1 = huvudcylinder-area
N1 = kraften med vilken oket verkar på belägget
A2 = okets kolvarea för en okhalva
my1 = friktionkoefficient mellan belägg och skiva
F2 = friktionskraften med vilken belägget bromsar skivans rotation

N1 = 2 * A2 * (F1 * k1)/A1
F2 = my1 * N1

Sen var det ju inte så enkelt, för då sliter vi sönder saker. Alltså måste kraften F2 balanseras mot momentet som fås av friktionen mellan däck och vägbana

N2 * my2 * R = F2 * r

my2 = friktionskoefficient däck mot väg
N2 = Normalkraften mellan däck och väg
R = hjulets radie
r = beläggets medelavstånd från hjulets centrumaxel

F2 kan inte vara större än (N2 * my2 * R) / r, alltså är det lika bra att börja från det hållet med beräkningen.

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
tboshom
Langesund i Norge
Här sen Nov 2005
Inlägg: 11


Trådstartare
Takkar.
My1 hva bor den settes til?

_________________
Tor Cornelis Boshom
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 476



det beror på dina belägg, men stoptech anger 0,5 för ferodo DS2500 och 0,62 för DS3000, kanske kan utgå från det?

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
tboshom
Langesund i Norge
Här sen Nov 2005
Inlägg: 11


Trådstartare
F1: Kraft på pedalen, vil jo variere fra person til person. Finnes det noen standard her?

_________________
Tor Cornelis Boshom
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re:

Det är en okay uträkning, men beroende på vad du vill veta, om det rör hur stor bromsktraft du kan uppnå så är det enbart friktionen mellan däck och väg som sätter begränsningen. För att uppnå högre siffror här så handlar det om (vad bilen anbelangar) bilens viktbalans mellan fram o bakaxel under den G-kraft som gäller. (Sedan GIVETVIS gummiblandning och temperatur). Med tillräckligt högt hydrauliktryck kan man uppnå vilken bromskaraft som helst med vilken kaliper som helst, så vad det handlar om här är att få ett bromssystem som fungerar tillfredställande, inte mattas, klarar en tävling alla varv, stum pedal, lagomt pedaltryck, mm. Vad gäller kaliper så får den inte FLEXA, den måste kollas med indikatorklocka om man är osäker, det förändrar inte bromskraften men förstör pedalkänslan helt. Sedan som avslutning så gäller att få BALANS i systemet så att alla hjul tar tillvara på det grepp som hjulen-friktionen kan leverera.

Lite snabbslarvigt skrivet så läs lite mellan raderna åxå.
mvh
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
tboshom
Langesund i Norge
Här sen Nov 2005
Inlägg: 11


Trådstartare
Er ute etter å finne kreftene på brakten som holder fast caliperen. (Bakaksling på Opel manta b som er ombyggd til skivebremser)



_________________
Tor Cornelis Boshom
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re:

[quote="tboshom"]Er ute etter å finne kreftene på brakten som holder fast caliperen. (Bakaksling på Opel manta b som er ombyggd til skivebremser)
Rör det båda fram och bakbromsar? Racing däck eller vanliga däck? Normalt sett på en vanlig Opel så är det tämligen lite bromskrafter bak, det begränsas av vilken last som ligger på axeln i fråga och bak kan den vara nere i 30%. Med standard däck kan du bromsa med max 0,9G och sen radien på hjulet ger momentet som bromsen får ta hand om.
mvh
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 476



precis som göran skriver behöver man ju ha koll på viktfördelning under inbromsning. det blir väl inte helt rätt, men man kan räkna med de gamla formlerna som beskriver sambandet mellan sträcka och acceleration för att få en medelretardation. har det inte helt klart i huvudet, men är det inte s = 0,5 * a * t^2? Sen använder man det för att beräkna viktfördelningen.

Tror att de beräkningar som jag gjorde visade att retardationen (mätt i antal g) är lika med däckets friktionskoefficient (så ett däck som ger ett friktionskoefficient på 1,1 gav i mina beräkningar en retardation av 1,1*g), såvida vi inte har aerodynamiska hjälpmedel som ställer allt på ända. Fast mina beräkningar kan vara helt åt skogen.

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Jag kommer inte ihåg exakt men runt 30 meter bromssträcka, 100-0, motsvarar 1G. Inte många bilar som kommer ner dit. Däckets friktions coefficient är lastberoende och om 70% ligger fram så blir det sämre siffror än om alla hjulen hade samma last. Med varma racingdäck så blir det andra siffror, jag har dock inga riktigt bra egna mätvärden här, men på halv varma racing däck och betong så klarade jag 26 meter.
Det ger i alla fall ett hum om vilken härad man ligger i.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Racetech
Bremsekraft.
2866 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande