| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Blästra och pulverlacka alminiumbärarmar, bra eller dåligt?
|
1695 besök totalt |
|
Är det en dum idé att blästra och pulverlacka alubärarmar? Tänkte om blästringen försvagar matrialet iom att det är aluminium,likaså pulverlacken som är hög temperatur vid härdningen? Tacksam för svar. mvh |
||
|
Tvätta delarna med hetvatten, sen är det bara att lacka. Pulverlack härdas i ungefär 200 grader Celsius.
Edit: Strängpressad aluminium värms till mellan 350-500 grader Celsius beroende på godstjocklek i den färdiga profilen. Dina bärarmar borde väl vara smidda antar jag? _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
|
Re: Blästra och pulverlacka alminiumbärarmar, bra eller dåli
Är det gjutna bärarmar borde det inte vara något problem, är det frästa eller att de har värmebehandlats efter gjutning är standardtempen vid pulverlack lite hög. Men hör med pulverlackeringen, tror de kan härda vid lägre temp också. _________________ Roland Johansson |
||
|
Re: Blästra och pulverlacka alminiumbärarmar, bra eller dåli
om du vill blästra, använd glaskulor som blästermedel. Det är skonsamt mot aluminiumet, och verkar mer tvättande och avverkar inte nämnvärt på godset. MvH En blästerkonstruktör. _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Super Seven Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
|
||
|
Tack för alla svar
Det är orginalbärarmar till en Subaru Impreza STI. Jag va mest orolig för blästringen om det skulle påverka aluminiumet negativt och försvaga konstruktionen. Men verkar som att det inte är några problem då? Kommer att använda glaskulor vid blästring som tips ovan. Lacken kör jag ev. med våtlack ist för att undvika problem. Mvh Magnus |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1695 besök totalt |