Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
3560 besök totalt |
hjälp? Kortare pendelstag för mindre krängning??
Får man mindre krängning om man ändrar och placerar pendelstagets infästning högre upp på fjäderbenet? Har gängad infästning så jag kan justera upp pendelstagsfästet om jag vill på mina D2 coilovers. kör framhjulsdriven bil och vill öka responsen samt minska krängning. 1: Idag är pendelstagets fäste justerat till längst ner på fjäderbenet vilket säkert bidrar till mera krängning? 2: Hur mycket vågar man flytta upp fästet utan det blir för mycket? Ska jag justera upp mera bak än fram för mindre understyrning? Tacksam för utförligt svar! Se bild nedan: ![]() ![]() _________________ Fredrik Lindqvist Bmw M3 E46 -04 SMG II Individual 360hk @ 386Nm BMW 320Si med nuvarande effekt: 203hk BMW CS #07491 |
||||
Det blir inte mindre krängning bara för att man flyttar infästningen uppåt.
Justera så att krängningshämmaren ligger vågrätt när bilen står på marken och inte står i spänn (det innebär att ju kan behöva justera så att de står lite olika på vänster och höger). Det ger teoretiskt minst krängning eftersom hävarmen blir så lång som möjligt. _________________ ![]() Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||
Re:
Tvartom, ju kortare havarm, desto mer vridstyv blir krangaren. Storre kraft kravs for att ge samma vridning. Genom att flytta upp infastningen pa coilovern kan du pa sa satt andra MR (motion ratio), utvaxlingen mellan vertikal hjulrorelse och vridning av krangaren, da det horisontella avstandet mellan rotationsaxel och infastning andras. Om det blir styvare eller mjukare (mindre eller mer rollvinkel) beror pa vart krangaren ar monterad. _________________ Henning Olsson |
||||
Re:
Man förflyttar ju med sådana ingrepp progressiviteten bort från viloläget, men detta är bara en anmärkning i kanten av frågan. Därför ser jag helst raka vinklar i viloläget och en ren förändring av hävstångslängden för olika fjäderkonstant. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Re:
Haller med, raka vinklar ar oftast att foredra da det ar enklare att jobba med. I detta fall kan en hojdjustering av infastningen vara ett enkelt satt att andra rollstyvheten med befinitlig hardvara. _________________ Henning Olsson |
||||
Re:
okej! Var ute o kikade och tycker att det ser ut som om krängaren ligger i horisontellt läge. Kanske någon grads lutning uppåt. Bilen har aldrig rollat förut innan jag köpte nya coilovers och sänkte den lite extra och då hamnade krängningshämmarens läge fel. Jag körde först på ett högt läge på infästningen av pendelstagen, men hörde av en kille som har varit chssiansvarig på volvos stcc bilar att jag ska sänka infästningen för att få mindre roll? Gjorde detta och det blev kanske lite bättre. Köpte nya fjädrar till coilsen 9,5kg/cm och 5 kg/cm bak vilket gjorde en del för rollen. Men funderade nu om det gick att få ut den sista droppen.. Mvh Fredrik _________________ Fredrik Lindqvist Bmw M3 E46 -04 SMG II Individual 360hk @ 386Nm BMW 320Si med nuvarande effekt: 203hk BMW CS #07491 |
||||
Re:
Han har säkert rätt....men problemet med sån här, är alltid, att man måste veta varifrån tips och råd kommer från. Det kan ju vara så att STCC-bilarna är bundna till reglementet...så man inte kan byta delar som man vill. och som man var inne på ovan...så har vilovinkeln på en krängare betydels. Du kan även få mer krängning när du sänker bilen. Krängcentum hamnar närmare marken...eller till och med under markplan. Göran kan säkert gå djupare i detta ämne... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jag kan inte uttala mig om vad som skall göras för din bil med mindre än att jag har hela geometrin klar för mig. Har det blivit en förändring till det sämre så måste man reda ut vari skillnaden består. Det gå självfallet att ge tips om hur man minskar rollet, men fel åtgärd ger andra effekter som du inte frågat efter. Sedan har du dämparinställningarna att se över, det har också effekt på roll.
mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Re:
Det är det jag är inne på. Man måste skilja på att konstruera en hjulupphängning som gör det man önskar.....mot att göra ändringar/justeringar på en specifik bil för ett specifikt tillfälle. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
3560 besök totalt |