Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Optimalt Avgassystem V6?
4576 besök totalt
zovix
Grisslehamn
Här sen Maj 2010

Trådstartare
Optimalt Avgassystem V6?

Hej. Sitter och funderar på vad som skulle vara det mest optimala avgassystemet för en V6:a, jag tänker mig extraktorgrenrör som går 3 - 1 och sedan lite längre ner går ihop med den andra cylbanken. Där efter ökar man sakta dimention på rören.

Säg att grenrören mynnar i två 2" avgasrör som år ihop i en collektor till 2,5" där sätter man cat och första ljuddämparen sedan ökar man sakta dimention upp till säg 3" och kör med 3" slutdämpare. Samtliga dämpare av fullflödestyp.

Vad anser ni. Är detta det mest optimala eller går det att bygga bättre? Motrn är en 2,5 l V6. Dessutom är det bra trångt om saligheten runt motorn....

Mvh Magnus

Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004

optimalt for vad?

optimalt for bransleforbrukning?
optimalt for ljudniva?
optimalt for vikt?
optimalt for effekt?
optimalt for korbarhet?
optimalt for planboken?
optimalt for tillverkning?
optimalt for montering?
optimalt for tillforlitlighet?

Vad vill du ha ut av avgassystemet? Vad ar malen?

(Ursaktar pa forhand om jag later bitter, men ordet optimalt ar latt att missbruka!)

Grisslehamn
Här sen Maj 2010

Trådstartare
Med tanke på forumet så får jag väl säga optimalt för effekt och körbarhet. Allt annat är bonus.

Tillräckligt tydlig

Ljuddämpning är sedan ett nödvändigt ont...

Mvh Magnus

Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

En liten byggtråd med lite bilder och beskrivning uppskattas av forumdeltagarna och så ger det oss mer inputs för att kunna svara dig på ett proffsigt sätt

Men du kan få den enkla biten, mjuka böjar, lika långa rör, ihop i tändföljd (enkelt med tre pipor) kollektor, y-rör, kat sen ut i 2,5" om du inte satsar på mer än 500 hkr och då bör det ju vara turbo på spisen. Iofs så kanske det är kompressor men det är ju en gissning.

Motor?

Citera
zovix
Grisslehamn
Här sen Maj 2010

Trådstartare
Byggtråd finns här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=69202

Motorn är en mitsubishi 6G73 och är en ren sugmotor i dagsläget. Planen är vad det lider oh när jag lärt mig köra eventuellt skica på en kompressor men i dagsläget en sugis.

original avgassystemet innehållet ett t-kors(!) där bakre cylbanken går ihop med främre. Detta kan knappast vara optimalt? Vidare är motorn tvärställd så det ställer till det lite med tane på rörlängder.

Mvh Magnus

Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lysande, i inställningar kan du klistra in länken till byggtråden vid nån knapp där det står min racebil eller liknande så får du en snygg knapp längst ner

Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003

Prova att söka på "tändföljd" så borde man hitta något relevant, jag har för mig att jag har läst någon tråd här om grenrör vs. motortyp vs. tändföljd.

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Re: optimalt Avgassystem V6?

zovix skrev:
Hej. Sitter och funderar på vad som skulle vara det mest optimala avgassystemet för en V6:a, jag tänker mig extraktorgrenrör som går 3 - 1 och sedan lite längre ner går ihop med den andra cylbanken. Där efter ökar man sakta dimention på rören.

Säg att grenrören mynnar i två 2" avgasrör som år ihop i en collektor till 2,5" där sätter man cat och första ljuddämparen sedan ökar man sakta dimention upp till säg 3" och kör med 3" slutdämpare. Samtliga dämpare av fullflödestyp.

Vad anser ni. Är detta det mest optimala eller går det att bygga bättre? Motrn är en 2,5 l V6. Dessutom är det bra trångt om saligheten runt motorn....

Mvh Magnus

onödigt tillkrånglat gör inte avgasystemet bättre.

En V6'a är en half V12 motor, bara att kopiera

Sekundärrör med en konstant diameter, en katalysator och ljuddämpare per bank.

För att föreslå lämplig rördiameter krävs mer data om motorn.
Citera
Lukas.
Stockholm
Här sen Apr 2008

Litet input, att öka diameter ju längre bort från motorn ger ingenting. När avgaserna svalnar tar de mindre plats och vissa avgassystem går faktiskt ner i storlek mot slutet. Om inte motståndet är rätt med samma diameter hela vägen.
Jag byggde ett 6-2-xpipe-1 avgas till en 2l rak 6a, innan var det 2x2" till 2x3" från sista dämparen. Med nya systemet blev det en helt annan motor, säkert 15-30% mer vrid!

Kör hårt, trevligt projekt föresten! ovanligt bilval, hoppas att du lägger upp lite nya bilder!

Honda S2000 AP1 -00
BMW M535i -87
Ford Granada -85
Citera
Bmws50

Här sen Okt 2009

Namndispens
Namndispens

Re: optimalt Avgassystem V6?

Johan Edlund skrev:
zovix skrev:

Mvh Magnus

onödigt tillkrånglat gör inte avgasystemet bättre.

En V6'a är en half V12 motor, bara att kopiera

Sekundärrör med en konstant diameter, en katalysator och ljuddämpare per bank.

För att föreslå lämplig rördiameter krävs mer data om motorn.

ditt uttalande kräver dock att det är en 60 gradare och inte en 90 gradare som vissa är, bara så han inte hoppar i galen tunna

90 gradare är som en kortad v8

Optimalt Avgassystem V6?
4576 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande