Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Newbie i svängen!
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (5545 totalt)
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

André V skrev:
Magnus Thomé skrev:
ReDOX skrev:
Magnus Thomé skrev:
En liten lätt bil med bra väghållning och imonterad säkerhetsbur kan ju vara ett ypperligt val för banåka även om bilen har riktigt hemska siffror i Folksams undersökning.

Du tänker på Citroen AX! Den är sämst i folksams test och liten

Finns det inte en Citroen som heter Saxo som ska vara riktigt kul o köra?

Det finns en Saxo VTS med 120-hästars 16V-motor, men den är i grund och botten samma bil som Pugg 106 GTi (som tyvärr aldrig togs in till Sverige). Alternativet är i så fall den "fabrikslättade" 106 Rallye som faktiskt togs hit ett tag. Den har en något klenare motor (8V med 103 hk) och knappa 900 kg tjänstevikt. Det optimala är en Rallye + 16V-spisen, som borde gå att få tag på i DK.

Rallye 16v togs väll in till Sverige?
om jag inte missminner mig så stod den med i min "Alla bilar 1996" bok, sen har jag sett ett par st som verkat gå utav h*lvette, kan visserligen varit 8v, men snabbt gick de iaf
Citera
No brakes
Ängelholm
Här sen Feb 2004

Vad har du för prisklass ??
Ford sierra xr4 eller v6.. Xr4 har du 150 hk o 4x4. V6an e bara rwd.. Roliga att busa med.. Blliga i inköp. Lätt att fixa delar..

För ca 30k får du en mr2 mk2 gti i tyskland med lite små fel som e lätt åtgärdade. Super bra väghållning och så e de snygga med.

Http://nobrakes.no-ip.com/
Citera
pär grip
Sthlm Söder om Söder
Här sen Apr 2003

No brakes skrev:
Vad har du för prisklass ??
Ford sierra xr4 eller v6.. Xr4 har du 150 hk o 4x4. V6an e bara rwd.. Roliga att busa med.. Blliga i inköp. Lätt att fixa delar..

För ca 30k får du en mr2 mk2 gti i tyskland med lite små fel som e lätt åtgärdade. Super bra väghållning och så e de snygga med.

En Mr2 tror jag faller på kriteriet: En lite större bil med plats för folk och saker
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens

Tobias Lindell skrev:
Sportbilsentusiasten skrev:
309 är medelsäker, 405 är en klass bättre.
Men e30 är två klasser sämre.

Folksams statistik litar jag på. Har läst deras fullständiga rapport över denna undersökning - seriös är ordet!
Tar ett par timmar att läsa o smälta innehållet.
Tänk på att det är en FORSKNINGs rapport, så alla utsagor är vetenskapligt underbyggda från statistik med stort urval.
Det fina med undersökningen är att bilens konstruktion bedöms, inte föraren. Dessutom har bilens vikt "viktats bort" = en lätt bil som är dålig är ÄNNU sämre i verkligheten - då den oftast möter en annan TYNGRE bil i krocken...

Du kan även fråga någon ambulansförare eller brandman (eller annan som hjälper skadade människor ur krockade bilar) så får du höra vad de tycker om olika bilar...

Vill inte skrämma på något sätt, men var medveten om säkerhets aspekterna. Kör rejs enbart på bana o använd bälte - det räcker långt.

Självklart är en större bil bättre sett ur ett eventuellt skadeperspektiv, men det gäller inte (alltid) när man vill svänga. Det jag menade med min kritik av Folksams undersökning är inte att den skulle vara oseriös, utan mer att det är lite svårt att veta vad de gjort för slutsatser av sin statistik. Det är mycket enklare att visa att bilar som krockar mycket (dvs bilar som sålts i stor upplaga, som Volvo och Saab) är säkra, eftersom underlaget är så pass stort. Det är mycket svårare att visa att bilar som är ovanliga på svenska vägar är säkra, och skall man då ta det säkra för det osäkra (eller nått) så klassar man ner dem allt eftersom standardavvikelsen blir större. Dvs, det beror helt på hur pass stor statistisk säkerhet de kräver för att klassa olika bilar i den klass de klassats i hur man kan se på deras resultat. Jag vet inte om de redovisar det någonstans, för jag har inte lusläst hela rapporten, men om de gör det så stor kudos till dem, och då kan man läsa deras resultat med det i åtanke. Det är med andra ord inte konstigt att svenska bilar premieras i en svensk undersökning, iom att det statistiska underlaget för dem är stort här. Samma undersökning i Tyskland skulle säkert ge andra resultat.

Det var bara det jag försökte påtala.

Tobias, du har rätt i det du säger! Dessutom SKA man vara kritisk till ALLA statistikuppgifter

Folksam tar inte med bilar med för lite underlag som gör utfallet osäkert. De redovisar tom "bästa o sämsta värdet" för varje bil.
De är en av få som öppet redovisar i detalj hur de går tillväga.

Men jag litar hellre på statistik från RIKTIGA krockar än från data när man skickar in bilar i betongmurar som är så populärt thumbs down
Snacka om att lura kunder... bygga en bil som klarar det kan ju alla - men bygga bilar som är säkra i VERKLIGHETEN kan bara en del

Var inte meningen att säkerhets snacket skulle fylla upp denna topic, men racing intresse o säkerhet är relaterat. Ibland stannar det ju snabbare än man kan bromsa...

Ursäkta

Vänersborg
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Har inte tid att svara på alla för har knapert med tid just nu...men tänkte iaf säga att prisklassen ska inte överstiga 20 000:- det är ju trots allt ens första bil och ofta så råkar man ut för en eller annat missöde. De som har följt med sedan börjar vet ju kriterierna om att det ska finnas plats, är verkligen bra läsande som dyker upp...är väldigt lärande vill jag meddela!
Tackar er ödmjukast! ska skriva lite om mina tankar när jag får mer tid...men nu så har jag inte det! så tack tills vidare! följer tråden samt de andra trådarna entusiastiskt...

Karlstad
Här sen Apr 2003

Har du 20 för bilköp kanske du bör spara en peng av dom. Gamla bilar kan ställa till med oväntade utgifter.
Ett riktigt budget alternativ (i inköp sett) är AR 75 ts. 144 pigga hästar, skottsäker motor, rwd med diff, 50/50 viktfördelning, relativt lätt, underbar väghållning och det finns mycket kunskap/mods att tillgå för att sätta fart på dom. Såldes en fullt fungerande bil för 5papp på blocket häromdagen t.ex.
Dom rostar mindre än dom många 80 tals bilar (otroligt men sant) drar relativt lite soppa, reservdelar är är inga konstigheter. Dock så räknas dom som sportbil av försäkringsbolagen så räkna med en del i försäkringspengar beroende på hur du bor.
Finns mycket kunskap på alfapower.nu där det har skrivits mycket. finns mycket bilder på gatbilar och projekt under galleriet.

Lycka till

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Olzon
Vänersborg
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Själva budgeten är inte 20, utan det är den maximala kostnaden för bilen...Fast kan tänka mig att det helst ur mina föräldras synpunkt skulle vara en aning lägre...Det beror ju helt på vilken bil det blir och vad för modifieringar som krävs!

Sverige
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens

Mikael, hur mycket är du beredd på att meka??

Du kan ju köpa en bil som redan är "tillfixad", eller iallafall påbörjad.
Men udda/roliga bilar har en tendens att kräva lite mer omvårdnad än vanliga...

Min bror köpte en helt genomgången, lackad o racefixad MINI (-69 med bur/brandsläckare mm), men då kostar det lite mer än 20kSEK.

Åland
Här sen Sep 2003

OT, men jag kan inte hålla mig längre..

Nån annan än jag som läser rubriken som "Newbie i sängen!" istället för "Newbie i svängen!"?

...

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

oj max 20 totalt... Om du är beredd att fixa lite så får du ju en fin saab 900 T16 ink nya bilsteindämpare och fjädrar för 20k. Lite fräsjobb på spindellederna så svänger den också. 200 hk når du lätt utan att köpa några grejer till motorn.

En BMW 318 E30 med lite schyssta dämpare&fjädrar borde du ju klara på 20k?

Citera
Olzon
Vänersborg
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Hmm, känner att jag har varit lite oklar...Bilen får INTE kosta över 20K men sedan så finns det budget utöver det om det skulle behövas för modifiering eller reparation...Men sedan så ser kanske inte mina päron helst att jag köper en påtok för dyr bil som första bil!
om jag skulle bli helt tokig! så skulle jag lätt kunne ha 25K i budget till att modifiera bilen med om jag köpte en för 20, men det är inte mitt mål...Jag vill ha en bil som brukas till vardags, med plats...som jag också sedan kan leka av mig på banan med för att göra mig mindre "hetsig" i trafiken...Anser att om man leker av sig under kontrollerade former då och då så blir man bättre i trafiken. Vill ju inte riskera någon annans liv, och definitivt inte på något så onödigt som att busköra på gatorna!

Är förövrigt ganska okej på att meka, men nackdelen är då den att jag inte har något eget garage utan att de vitalaste arbetna får jag utföra i grannens garage...Så att totalrenovera hela bilen till minsta rostfläck är kanske inte på planerna direkt! dessutom så är det påtok för kostsamt! Vill även här lägga in att jag vill ha en lagom bil att busa med, inget monster! ska bara rasta mig några gånger då och då och inte köra någon racing cup direkt! Alltså lära mig bli en bättre förare, alla kan ju alltid bli bättre!

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

En saab 900 är trygg och fin till vardags och lastar hur mycket som helst thumbs up Struntar du i Aero-modellen så får du en riktigt fin för 15k. Dessutom är den ju rätt säker. Turbon med 16 ventiler är inte så törstig på soppa heller.

Vill du snacka saab kan du pm:a eller icq:a mig. Har kört min både på bana och i konbana så jag har en del plus och minus..

nämde jag att reservdelarna är billiga?

Citera
Olzon
Vänersborg
Här sen Mar 2004

Trådstartare

Nu har jag surfat runt här ett bra tag sedan mina förra frågeställningar, tror det var längesedan jag lärde mig så mycket på så kort tid! Väldigt mycket tjuvläsande har jag pysslat med på sista tiden samt surfat runt på hundratals andra sidor gällande dessa kretsar.
Säger bara en sak, när rejsa.nu besökte superstage och repotaget var med i bilsport...sådant borde vara förbjudet för vanligt folk att läsa, påtok för många planer och ideer rymmer sig i mitt huvud numera enligt mina föräldrar, fast vissa förslag tycker de verkar väldigt roande och intressanta.

Försöker skaffa så bred kunskap som möjligt inför inköp till hösten har gått igenom Bmw, Alfa, Opel, Peguot(ursäkta kunde inte stavnngen) och nu har VW smygit sig in på ens tankar. Nu menar jag inte någon Golf Mk1 eller liknande utan en gammal bubbla.

Alltså så undrar jag om någon vet roliga sidor om de charmiga bubblorna som har blivit utsatta för mer eller mindre brutala ingrepp i raceing/rally/bankörnings kretsar. Har hittat lite att skrapa på ytan på men inga bra sidor. Har iofs ingen stor budget men drömmen skulle ju isf vara att få tag på en porche motor och trycke ner i bubblan, då skulle det bli roligare att köra med den på banan

Ngn som har några roliga förslag på vad man kan hitta på med en bubbla, en kul ide skulle iofs vara en VW buss typ 1 eller nått med porche motor i, inte direkt bäst tyngpunkt på den bilen men klart en tuff grej

Tar tacksamt emot ideer och förslag på att hitta på något kul med en bubbla som ska kunna gå till vardags samt kunna frakta fler än två personer.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag tycker du absolut ska hälsa på SLC en racehelg och kika på bubblorna som går i beetleklassen. De går som attan kan jag säga!

Vänersborg
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Mjo magnus, Såg på SLC på Viasat sport tidigare idag, var därifrån själva tanken kom Har sökt runt idag efter deras sidor men lyckas inte finna så mkt...får fortsätta leta, Tänkte att det kunde vara en kul och annorlunda banbil så, den syns ju lite mer än vad tex en BMW gör i mängden tyckte jag. Den största anledningen av alla, Mina föräldrar var mer positiv till den ideen än till ideen att skaffa BMW så då kanske man kan få dem att slänga ut lite extra pengar i gengäld mot provkörningar och att de får låna den

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Men då ska du nog ha bur... en bubbla är ju inte ett under av krocksäkerhet

Vänersborg
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Hmm, då får det bli att speciall bygga en bur, så att man kan få plats med passagerare ändå...visst den kommer ju inte att accepteras i racing sammanhang men i säkerhet asspekt så blir det klart mycket bättre...

Åland
Här sen Sep 2003

En rallybur från tex http://www.svetsosmide.se/ till en bubbla borde inte vara några problem. I rally har man ju både förare och kartläsare, så passageraren ska nog få plats (om du inte vill ha folk i baksätet förstås men det vill du väl inte. )

Kalmar/Åland
Här sen Mar 2004

Måste hålla med Kunta här, Alfa 75 är bland det absolut roligaste jag kört! visst kränger dom lite original men vad gör det, när det släpper så släpper alla 4 samtidigt, lättkontrollerat och skitskoj ! Finns som sagt mycket "åka fortare" prylar att köpa oxå, till hyggliga priser, samt en otrolig massa kunskap på alfapower.nu
2.0 TwinSpark motorn är en väldigt trevlig bekanstkap, växellådorna är lite mindre trevliga, man får lära sig heel-toe & dubbeltrampa kopplingen på köpet så att säga.
Nåja, sammanfattningen av mitt svammel är att AR 75 är en grymt kul bil!

Jag tror faktiskt jag måste köpa en själv igen bara jag lyckas bli av med min M5 nån gång..

Vänersborg
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Hmm, jodå men saken är ju till att kunna använda den funktionellt till vardags att man ska kunna trycka in lite folk i baksätet också, fast det borde ju rent teoretiskt gå att skissa på en bur som accepterar det också...för har inga sådana mikro kompisar som annars går att trycka in där. Den ska sitta där för mer säkerhet, inte för att den ska vara helt enligt reglementet!

Åland
Här sen Sep 2003

olzon skrev:
Hmm, jodå men saken är ju till att kunna använda den funktionellt till vardags att man ska kunna trycka in lite folk i baksätet också

Finns en mycket bra lösning på detta problem:

Skaffa två bubblor! En för att transportera folk i och en för att köra bana med.

Newbie i svängen!
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (5545 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande