Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (5545 totalt) |
Rallye 16v togs väll in till Sverige? om jag inte missminner mig så stod den med i min "Alla bilar 1996" bok, sen har jag sett ett par st som verkat gå utav h*lvette, kan visserligen varit 8v, men snabbt gick de iaf ![]() |
||||||||
Vad har du för prisklass ??
Ford sierra xr4 eller v6.. Xr4 har du 150 hk o 4x4. V6an e bara rwd.. Roliga att busa med.. Blliga i inköp. Lätt att fixa delar.. För ca 30k får du en mr2 mk2 gti i tyskland med lite små fel som e lätt åtgärdade. Super bra väghållning och så e de snygga med. |
||||||||
En Mr2 tror jag faller på kriteriet: En lite större bil med plats för folk och saker ![]() |
||||||||
Tobias, du har rätt i det du säger! Dessutom SKA man vara kritisk till ALLA statistikuppgifter ![]() Folksam tar inte med bilar med för lite underlag som gör utfallet osäkert. De redovisar tom "bästa o sämsta värdet" för varje bil. De är en av få som öppet redovisar i detalj hur de går tillväga. Men jag litar hellre på statistik från RIKTIGA krockar än från data när man skickar in bilar i betongmurar som är så populärt ![]() Snacka om att lura kunder... bygga en bil som klarar det kan ju alla - men bygga bilar som är säkra i VERKLIGHETEN kan bara en del ![]() Var inte meningen att säkerhets snacket skulle fylla upp denna topic, men racing intresse o säkerhet är relaterat. Ibland stannar det ju snabbare än man kan bromsa... ![]() Ursäkta ![]() ![]() _________________ Jan Å |
||||||||
Har inte tid att svara på alla för har knapert med tid just nu...men tänkte iaf säga att prisklassen ska inte överstiga 20 000:- det är ju trots allt ens första bil och ofta så råkar man ut för en eller annat missöde. De som har följt med sedan börjar vet ju kriterierna om att det ska finnas plats, är verkligen bra läsande som dyker upp...är väldigt lärande vill jag meddela!
Tackar er ödmjukast! ska skriva lite om mina tankar när jag får mer tid...men nu så har jag inte det! så tack tills vidare! följer tråden samt de andra trådarna entusiastiskt... _________________ //Mikael Olsson, |
||||||||
Har du 20 för bilköp kanske du bör spara en peng av dom. Gamla bilar kan ställa till med oväntade utgifter.
Ett riktigt budget alternativ (i inköp sett) är AR 75 ts. 144 pigga hästar, skottsäker motor, rwd med diff, 50/50 viktfördelning, relativt lätt, underbar väghållning och det finns mycket kunskap/mods att tillgå för att sätta fart på dom. Såldes en fullt fungerande bil för 5papp på blocket häromdagen t.ex. Dom rostar mindre än dom många 80 tals bilar (otroligt men sant) drar relativt lite soppa, reservdelar är är inga konstigheter. Dock så räknas dom som sportbil av försäkringsbolagen så räkna med en del i försäkringspengar beroende på hur du bor. Finns mycket kunskap på alfapower.nu där det har skrivits mycket. finns mycket bilder på gatbilar och projekt under galleriet. Lycka till _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||||
Själva budgeten är inte 20, utan det är den maximala kostnaden för bilen...Fast kan tänka mig att det helst ur mina föräldras synpunkt skulle vara en aning lägre...Det beror ju helt på vilken bil det blir och vad för modifieringar som krävs!
![]() _________________ //Mikael Olsson, |
||||||||
Mikael, hur mycket är du beredd på att meka??
Du kan ju köpa en bil som redan är "tillfixad", eller iallafall påbörjad. Men udda/roliga bilar har en tendens att kräva lite mer omvårdnad ![]() Min bror köpte en helt genomgången, lackad o racefixad MINI (-69 med bur/brandsläckare mm), men då kostar det lite mer än 20kSEK. _________________ Jan Å |
||||||||
OT, men jag kan inte hålla mig längre..
Nån annan än jag som läser rubriken som "Newbie i sängen!" istället för "Newbie i svängen!"? ... ![]() _________________ William Ekström |
||||||||
oj max 20 totalt... Om du är beredd att fixa lite så får du ju en fin saab 900 T16 ink nya bilsteindämpare och fjädrar för 20k. Lite fräsjobb på spindellederna så svänger den också. 200 hk når du lätt utan att köpa några grejer till motorn.
En BMW 318 E30 med lite schyssta dämpare&fjädrar borde du ju klara på 20k? _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||||
Hmm, känner att jag har varit lite oklar...Bilen får INTE kosta över 20K men sedan så finns det budget utöver det om det skulle behövas för modifiering eller reparation...Men sedan så ser kanske inte mina päron helst att jag köper en påtok för dyr bil som första bil!
om jag skulle bli helt tokig! så skulle jag lätt kunne ha 25K i budget till att modifiera bilen med om jag köpte en för 20, men det är inte mitt mål...Jag vill ha en bil som brukas till vardags, med plats...som jag också sedan kan leka av mig på banan med för att göra mig mindre "hetsig" i trafiken...Anser att om man leker av sig under kontrollerade former då och då så blir man bättre i trafiken. Vill ju inte riskera någon annans liv, och definitivt inte på något så onödigt som att busköra på gatorna! Är förövrigt ganska okej på att meka, men nackdelen är då den att jag inte har något eget garage utan att de vitalaste arbetna får jag utföra i grannens garage...Så att totalrenovera hela bilen till minsta rostfläck är kanske inte på planerna direkt! dessutom så är det påtok för kostsamt! Vill även här lägga in att jag vill ha en lagom bil att busa med, inget monster! ska bara rasta mig några gånger då och då och inte köra någon racing cup direkt! Alltså lära mig bli en bättre förare, alla kan ju alltid bli bättre! _________________ //Mikael Olsson, |
||||||||
En saab 900 är trygg och fin till vardags och lastar hur mycket som helst
![]() Vill du snacka saab kan du pm:a eller icq:a mig. Har kört min både på bana och i konbana så jag har en del plus och minus.. nämde jag att reservdelarna är billiga? ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||||
Nu har jag surfat runt här ett bra tag sedan mina förra frågeställningar, tror det var längesedan jag lärde mig så mycket på så kort tid! Väldigt mycket tjuvläsande har jag pysslat med på sista tiden samt surfat runt på hundratals andra sidor gällande dessa kretsar. Säger bara en sak, när rejsa.nu besökte superstage och repotaget var med i bilsport...sådant borde vara förbjudet för vanligt folk att läsa, påtok för många planer och ideer rymmer sig i mitt huvud numera enligt mina föräldrar, fast vissa förslag tycker de verkar väldigt roande och intressanta. ![]() Försöker skaffa så bred kunskap som möjligt inför inköp till hösten har gått igenom Bmw, Alfa, Opel, Peguot(ursäkta kunde inte stavnngen) och nu har VW smygit sig in på ens tankar. Nu menar jag inte någon Golf Mk1 eller liknande utan en gammal bubbla. ![]() ![]() Ngn som har några roliga förslag på vad man kan hitta på med en bubbla, en kul ide skulle iofs vara en VW buss typ 1 eller nått ![]() ![]() Tar tacksamt emot ideer och förslag på att hitta på något kul med en bubbla som ska kunna gå till vardags samt kunna frakta fler än två personer. _________________ //Mikael Olsson, |
||||||||
Mjo magnus, Såg på SLC på Viasat sport tidigare idag, var därifrån själva tanken kom
![]() ![]() _________________ //Mikael Olsson, |
||||||||
Hmm, då får det bli att speciall bygga en bur, så att man kan få plats med passagerare ändå...visst den kommer ju inte att accepteras i racing sammanhang men i säkerhet asspekt så blir det klart mycket bättre...
_________________ //Mikael Olsson, |
||||||||
En rallybur från tex http://www.svetsosmide.se/ till en bubbla borde inte vara några problem. I rally har man ju både förare och kartläsare, så passageraren ska nog få plats (om du inte vill ha folk i baksätet förstås men det vill du väl inte.
![]() _________________ William Ekström |
||||||||
Måste hålla med Kunta här, Alfa 75 är bland det absolut roligaste jag kört! visst kränger dom lite original men vad gör det, när det släpper så släpper alla 4 samtidigt, lättkontrollerat och skitskoj ! Finns som sagt mycket "åka fortare" prylar att köpa oxå, till hyggliga priser, samt en otrolig massa kunskap på alfapower.nu
2.0 TwinSpark motorn är en väldigt trevlig bekanstkap, växellådorna är lite mindre trevliga, man får lära sig heel-toe & dubbeltrampa kopplingen på köpet så att säga. ![]() Nåja, sammanfattningen av mitt svammel är att AR 75 är en grymt kul bil! Jag tror faktiskt jag måste köpa en själv igen bara jag lyckas bli av med min M5 nån gång.. ![]() _________________ Gustav Franzén |
||||||||
Hmm, jodå men saken är ju till att kunna använda den funktionellt till vardags att man ska kunna trycka in lite folk i baksätet också, fast det borde ju rent teoretiskt gå att skissa på en bur som accepterar det också...för har inga sådana mikro kompisar som annars går att trycka in där. Den ska sitta där för mer säkerhet, inte för att den ska vara helt enligt reglementet!
_________________ //Mikael Olsson, |
||||||||
Finns en mycket bra lösning på detta problem: Skaffa två bubblor! En för att transportera folk i och en för att köra bana med. ![]() _________________ William Ekström |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (5545 totalt) |