Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 1997 | 1, 2 >> 14379 besök totalt |
ny bil införskaffad
efter att 1275GTn lämnat garaget behövde ju platsen fyllas ut med nått nytt resonerade som så. att nu när inte lika mycket fritid (garage tid) finns pga barn å hus. skulle det vara en bil med lite mer mos från början. så man inte genast blir sugen på å börja trimma. för då vet vi ju vad som händer massa tid å pengar går åt. samt att man till slut har en bil som knappt går å bruxa och kräver ännu mera tid då det alltid är nått som strular eller kan förbättras ska det bli nått åkt med den under veckorna bör den även kunna hämta på dagis så valet föll på en M3 E36. stora motorn skulle det va me hittade efter lite letande en fin 97a som rätt gubbe hade ägt innan = rejsa medlem så nu är jag lycklig ägare till denna. har gått en del bana innan. så lite grejer e redan gjort med bilen. PFC skivor fram, H&R krängnings hämmare fram o bak, Koni gula dämpare o H&R sänknings fjädrar, ställbart kamberstag bak, AC schnitser slut burk, powerflex bussningar i hela bakvagnen, X-stag under framvagnen. har innförskaffat sitta still stol, 6 punkts bälte, ny ratt, samt nya r däck till banåka hjulen som följde med. bilen får väl rulla tills saltbilarna kommer ut på gatorna. då åker han in i garaget över vintern otroligt rolig bil å köra e det iaf. hade aldrig kört någon m3a innan jag bestämde mig för att det skulle bli en sådan men ångrar det absolut inte nu efter att ha kört den några veckor ser fram emot många roliga banträffar nästa år _________________ per nilsson BMW M3 97 mazda mx5 93le (TURBO) |
||||||
www.bmwsc.com _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||
nu har bilen varit uppe på lyften för å se vad det igentligen är jag har köpt
gillade vad jag såg funderar dock på nått lite vassare i fjädrings väg. vad jag kan se verkar det vara H&R sänkningsfjädrar runtom, gula koni bak samt originaldämpare fram FEL AV MIG det sitter gula koni insattsdämpare fram !!. på tidigare bilar jag kört bana med har sänk fjädrar inte funkat så bra ihop med r däck? å r däck har jag redan till den. så då är frågan vad man ska sätta på? finns ju lite å välja på billen kommer ju användas som brux bil under sommar halvåret, å så många bankörningar som möjligt. men har inga problem med en hård chassi sättning. kört med ren rejs sättning på chassit på tidigare bilar å tycker det gått bra behöver inte tusen justerings möjligheter då jag inte kommer ha tid/lust å justera massor. jagar ju igentligen inte varvtider heller, utan kör bana för att det är roligt ska man lägga 20k på ett märkes kit H&R, KW, Bilstein? eller duger det med ett billigare typ k-sport, D2? man får väl vad man betalar för men behöver jag det dyra då jag inte jagar varvtider å bilen inte rullar på vintrar? _________________ per nilsson BMW M3 97 mazda mx5 93le (TURBO) |
||||||
jag kör med D2 Coilovers, med tillägget "Trackracing" och jag är supernöjd, det är andra säsongen med chassit och det har inte varit några problem, som du säger så får man säkert vad man betalar för, men sen e frågan vilken nivå man vill lägga sig på.
_________________ Mvh Kristofer Larsson ex-BMW CS #7228 ex-BMW SC #770 |
||||||
Hej, kan rekommendera GAZ Gold kitet. Det tåls att använda även i svensk väderlek :-) Klart högre utrymme att ställa hårdheten på dämparna på än t ex Bilstein ps 9/10.. nästan komfortmjukt till racehårt.
Egenspecade fjädrar. Till ungefär samma pris som D2/XYZ osv.. Bra service om något skulle hända oxå.. Mvh / Johan |
||||||
tack för svar
någon som vet vad det är för hårdhet på fjädrarna i H&Rs sänknings sats? och vad ska man ha för hårdhet på fjädrarna om man beställer nåt kit där man kan välja hårdhet?
vart köpte du dessa? _________________ per nilsson BMW M3 97 mazda mx5 93le (TURBO) |
||||||
Kan rekommendera XYZ från Mats Kinnby http://xyz-sweden.com/ Här får du mer för pengarna än motsvarande budgetprylar från D2 och allt vad de nu heter.
Vill du lägga mer pengar (25kkr och uppåt) så tycker jag det är Intrax från http://www.scm-engineering.se/ som gäller. _________________ Patrik Skoog |
||||||
http://www.raceperformancemodified.c Fick mkt bra kontakt/service av Jimmy som driver RPM.. |
||||||
Jag kan också rekomendera GAZ Gold, samt Jimmy. Väldigt bra saker och kundkontakten och servicen Jimmy har är perfekt. _________________ timmy1701 BMW Z3 2.8 Coupé 1999 BMW 325D Touring 2008 |
||||||
_________________ Joachim Karlsen BMW 320 STW 93 mod |
||||||
liten vinter uppdatering:)
bilen besiktigades i veckan. blankt papper:) fantastiskt att pricka in en dag med -15grader för besiktning, när det varit sommar temperaturer hela tiden innan! småhalt med sommardäck;) hade bokat in den för helrekond å lackförsegling samma dag med:) glänser riktigt fint nu:) man ser att den längtar efter sol värme å banträffar nu;) har fått hem modelanpassat stolsunderrede från xerius racing:) så nu är det bara att börja montera in ratt stol å bälte:) nya dämpare å fjädrar (XYZ) på väg:) nu väntar vi bara på våren _________________ per nilsson BMW M3 97 mazda mx5 93le (TURBO) |
||||||
Varför plåga sig tills våren? Bättre och roligare vinterbil finns inte ! Diffat och klart
Njuter varje dag och i helgen blir det isbana :-) _________________ /// Pär Jansson BMWSC #312 M3 Sedan -97 aka 323 ti dagisbankörningsbilsersättare |
||||||
stol å bältesmontering pågår.
några frågor ang bälte. fins ju ett modelanpassat 4punkts bälte från schroth till e36an. det här bältet går ju ner till original infäsningaran mellan sitt å ryggdel i baksäte! är det mer ok med den vinkeln på ett 4punkt än på ett 6 punkt? håller ju på å montera ett 6punkt, å visst hade det varit smöget å sätta infästningarna där nere:) då behöver man ju inte bygga om nått inför banträffaran (bara ta ur barnstolen). men är det verkligen ok med den vinkeln på bältena bakom stolen?? vad säger expertisen? _________________ per nilsson BMW M3 97 mazda mx5 93le (TURBO) |
||||||
klart:)
stolen sitter i. kanske lite högt trots att jag skippade längd justerings skenorna samt satte den så lågt det gick. vi får se hur det går med hjälmen på sedan. någon som använt VAC motorsports stolsfästen å har bilder på dom? bältet är också på plats:) var ju super enkelt å demontera baksätet. får bli att jag demonterar det inför varje banträff ist får en felaktig vinkel på bältet å baksäte kvar. så jag satte öglorna i tidigare ägares fäst hål (på rätt höjd). blev bra. _________________ per nilsson BMW M3 97 mazda mx5 93le (TURBO) |
||||||
ska montera mina nya dämpare å fjädrar på bilen imorgon:)
efter lite läsande här har jag kommit fram till att camber bör hamna nånstans runt 3,5 grader fram å 1,8 bak. men vad ska jag ha för toe fram å bak? 0grader? _________________ per nilsson BMW M3 97 mazda mx5 93le (TURBO) |
||||||
Aningens in bak, aningens ut fram. Camberförslaget låter vettigt, jag körde med lite mindre fram, 3,2 typ. Ska man finlira sen med inställningarna så ska man ju ta hänsyn till vilka däck du ska köra osv men det låter som ett bra ställe att börja _________________ Magnus Thomé |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 1997 | 1, 2 >> 14379 besök totalt |