Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Fråga ang olje pick-up
2657 besök totalt
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Fråga ang olje pick-up

Har en Honda F20C, från en S2000.

Har modifierat oljetråget, och var därför tvungen att flytta upp olje pick-upen 5mm.

Så här ser den ut orginal:

oljepumpshuset är rakt. Men, då motorn lutar 15 grader, så har de gjort ett vinklat inlopp till pick-upen.
Nu har jag fräst ner denna 5mm i samma vinkel, så hålet är nu mycket större.

Frågan är nu om det gör något att inloppet nu är mycket större..?
Fanns det någon tanke bakom det lilla inloppet, med tanke på flöde, hastighet, kavitation osv..?
Är det någon som har någon idé om detta..?

Bör tilläggas att inloppet nu ligger en liten aning närmare botten på tråget, så därför borde det större inloppet bara vara en fördel... Eller..?

Tacksam för tankar och idéer!

Björn

Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Fråga ang olje pick-up

axe skrev:
Har en Honda F20C, från en S2000.

Har modifierat oljetråget, och var därför tvungen att flytta upp olje pick-upen 5mm.

Så här ser den ut orginal:

oljepumpshuset är rakt. Men, då motorn lutar 15 grader, så har de gjort ett vinklat inlopp till pick-upen.
Nu har jag fräst ner denna 5mm i samma vinkel, så hålet är nu mycket större.

Frågan är nu om det gör något att inloppet nu är mycket större..?
Fanns det någon tanke bakom det lilla inloppet, med tanke på flöde, hastighet, kavitation osv..?
Är det någon som har någon idé om detta..?

Bör tilläggas att inloppet nu ligger en liten aning närmare botten på tråget, så därför borde det större inloppet bara vara en fördel... Eller..?

Tacksam för tankar och idéer!

Björn

Det finns en tanke bakom att inloppet inte har för stor diameter och det är att när man svänger så åker oljan sidledes. Passerar oljan kanten för picuppen så suger den luft där. Men hålet få självfallet inte vara FÖR litet. Sedan får den inte ligga närmare botten på tråget än att drapperiarean fortfarande kklarar flödet med marginal. Tänk på att botten på tråget kan få en tryckare och kan täppa till flödet.
mvh
Göran

Nyköping
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Re: Fråga ang olje pick-up

Göran Malmberg skrev:
Det finns en tanke bakom att inloppet inte har för stor diameter och det är att när man svänger så åker oljan sidledes. Passerar oljan kanten för picuppen så suger den luft där. Men hålet få självfallet inte vara FÖR litet. Sedan får den inte ligga närmare botten på tråget än att drapperiarean fortfarande kklarar flödet med marginal. Tänk på att botten på tråget kan få en tryckare och kan täppa till flödet.
mvh
Göran

Tack för svar!

Då är ju frågan hur nära botten den kan ligga..?
Ju närmare botten den är placerad, desto större inlopp borde väl krävas..?
Eller tänker jag fel nu..?

Att tråget kan stukas till kan vi bortse ifrån, då denna del av tråget är placerad ovanpå framvagnsbalken...

Mvh
Björn

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Man har ju en större diameter på picuppen för att kunna använda ett nät som hindrar partiklar att följa med upp till pumpen utan att nätet hindrar flödet. Använder vi inget nät så kunde änden på sugröret mer utformas för snyggt inflöde. Det finns en kompromiss med diametern och det är att drapperiytan gör att pickuppen kan ligga närmare botten. Säg att du har en rörarea om 110 mm2, är picuppen 50mm i diameter så ger en höjd av 5 mm 785mm2 drapperiyta. Så du har i det fallet goda flödesmarginaler.
MVH
Göran

Nyköping
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Re:

Göran Malmberg skrev:
Man har ju en större diameter på picuppen för att kunna använda ett nät som hindrar partiklar att följa med upp till pumpen utan att nätet hindrar flödet. Använder vi inget nät så kunde änden på sugröret mer utformas för snyggt inflöde. Det finns en kompromiss med diametern och det är att drapperiytan gör att pickuppen kan ligga närmare botten. Säg att du har en rörarea om 110 mm2, är picuppen 50mm i diameter så ger en höjd av 5 mm 785mm2 drapperiyta. Så du har i det fallet goda flödesmarginaler.
MVH
Göran

Hålet blev som sagt en "aning" större nu...

Röret från pickupen är 25mm, alltså 616mm2
om man försöker omvandla inloppet till en cirkel, så blir den ca 55mm.
Den ligger 5mm ovan botten, alltså en area på 864mm2

Den marginalen måste ju räcka..?

Tittar man på orginalinloppet, så kan den ju knappast komma upp i den arean, trots att den låg längre ifrån botten.

Mvh
Björn

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Det där är inga flödesproblem över huvud taget. Jag har ett 15 milimetrs rör till min 9 litersmotor!
Men som du ser så har man en större area för nätet, men sedan har man varit listig och minskat den igen av den anledningen jag nämde, att få en mer fokuserad upptagnings zon.
mvh
Göran

Nyköping
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Re:

Göran Malmberg skrev:
Det där är inga flödesproblem över huvud taget. Jag har ett 15 milimetrs rör till min 9 litersmotor!
Men som du ser så har man en större area för nätet, men sedan har man varit listig och minskat den igen av den anledningen jag nämde, att få en mer fokuserad upptagnings zon.
mvh
Göran

Iof så slukar V-tecen en hel del olja när den går in, men det ska nog inte vara några bekymmer.
Då kör jag med olje pickupen såhär.
Med bafflat oljetråg ska förhoppningsvis oljan hållas på plats.
Annars har jag ju en Accu-sump liggandes...

Mvh
Björn

Citera
Racetech
Fråga ang olje pick-up
2657 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande